جمعه دهم فروردین ماه

زورخانه واقعا بین المللی شد؟!

ورزش زورخانه ای و بانوان؛ بحثی جدی در یکی دو هفته اخیر بین مخالفان و موافقان در این باره به وجود آمده بود که ظاهرا مصاحبه رئیس کمیته المپیک در این باره فصل الخطاب جدی بوده است اما از نگاه ما بانوان هم می توانند با ذکر صلوات و تحیات ائمه اطهار ورزش کنند و ورزش زورخانه را بر حسب شرایط فیزیولوژیکی آنان ترمیم بخشند، میل و کباده برای آنان سنگین است می توانیم چرخش، نرمش ها و حرکات ریتم را به بانوان و دختران آموخت تا در روزگار خستگی های مفرط از روزگار مدرنیزه در یک فضای معنوی و آیینی ورزش کنند.

البته این یک نظریه است که فارغ از هرگونه محدود و معدود اندیشی می توان به آن پرداخت اما آنچه که از نگاه ما باید به جد مورد بررسی قرار گیرد، اینکه طی بیش از دو دهه از بین المللی شدن ورزش زورخانه چه چیزی عاید ما شد که ارزش آنهمه هزینه و خرج و مخارج را داشته است؟ وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به این قضیه رسیدگی کنند دستکم می توانند به نتیجه ای قابل شوند که آیا حتی یک ورزشکار متکی به آیین زورخانه ای و امور اعتقادی خارجی در سراسر گیتی پرورش یافته است با صرف رفت و آمدها و عناوین کم اهمیت شده است؟ در این رهگذر البته چشم بسته هر اقدامی که در کشورهای فارسی زبان مثل تاجیکستان انجام شده باشد را می پذیریم، چون تاجیکها به لحاظ فرهنگی و حفظ آثار پارسی زبانان از ما بهتر عمل کرده اند اما به هوش باشیم که بذر در شوره زار نکاریم. 2- در نامه ای که روز گذشته به فدراسیون فوتبال کشورمان رسیده، فدراسیون جهانی (فیفا) توضیحاتی را درباره اصلاح اساسنامه ارسالی داده و آن را بازگردانده است.

این نهاد اعلام داشته که "لازم است اصلاحات برای رعایت کامل الزامات فیفا انجام شود" و برای این هدف نیز تا 28 ژوئن (هشت تیر ماه) به فدراسیون فرصت داده تا تغییرات مورد نظرش را اعمال کند.

ظاهرا فیفا موافقتش را با حذف وزیر ورزش و جوانان و معاونش از مجمع انتخاباتی و حضور آن دو به عنوان عضو افتخاری اعلام کرده اما ایرادات قابل توجهی را در ادامه مطرح کرده که نیازمند اصلاح و بازنویسی است.

فیفا در این نامه نیز تهدید کرده که در صورت عدم اصلاح موارد مورد نظرش، این موضوع را به مقامات ذیربط ارجاع خواهد داد. خب! کاری به تهدیدات فدراسیون جهانی فوتبال هم نداشته باشیم، باید به این مساله بپردازیم که با وجود بیش از 60 - 70 سال سابقه در فوتبال با مراودات بین المللی چگونه هنوز راه دیپلماسی و حقوقی ورزش را نیاموخته ایم. چه شده که وکلای انتخابی این قضیه استعفا کرده اند و حاضر نشده اند در بدترین شرایط از اعتبار فوتبال ملی ما دفاع کنند. آیا فکر نمی کنید که چند جای کار فوتبال ما لنگ می زند و باید ساختاری نوین برای آن ایجاد کرد.