پنجشنبه نهم فروردین ماه
والیبال باشگاه های آسیا

شایسته سالاری را در انتخاب تیم ها رعایت کنید

دیدار اول فینال سی و چهارمین دوره مسابقات والیبال باشگاه های ایران روز شنبه  آینده ( ۲۱ اسفندماه ) در تالار فدراسیون والیبال در ورزشگاه آزادی تهران بین دوتیم شهداب یزد و پیکان تهران برگزار خواهد شد.

دیداری که قرار است در دو مرحله انجام شود و تیمی که برنده دوبازی شد  روی سکوی قهرمانی قرار می گیرد. درصورت تساوی یک بریک بازی سوم حکم به قهرمانی می دهد.

اول یک انتقاد کنیم و بعد برویم سر اصل موضوع که قصد داشتیم بنویسیم تا اگر سخن ما مقبول و باب دل شد مورد توجه قرار گیرد.

 ابتدا باید بگوییم این دوره از مسابقات لیگ برتر، طبق آمار دقیق آرشیو والیبالی من، سی و چهارمین دوره مسابقات باشگاهی مردان ایران است! پس لطفاً تابلو کنار زمین که نوشته سی و پنجمین دوره لیگ برتر والیبال را یا خاموش کنید یا اصلاح بفرمایید!

 چراکه هرکس و هر آدم محترمی که این دوره سی و پنجم را نوشته، سال ۱۳۹۸ که به دلیل شیوع ویروس کرونا بازی ها نیمه کاره متوقف شده است را محاسبه کرده است!

 حال آنکه مسابقاتی که پایان نمی گیرد، دوره آن محاسبه نخواهد شد! متاسفانه این اتفاق هم در لیگ برتروالیبال دختران ایران نیز افتاد و یک دوره لیگ دختران را بیشتر نوشتند!؟ پس دختران هم لیگ بیستم را پشت سر گذاشتند نه لیگ بیست و یکم!

حال درخصوص نمایندگان ایران در باشگاههای آسیا، سخنی را بازگو می کنم تا درخصوص انتخاب دوتیم والیبال ایران در باشگاه های آسیا، موارد شایسته سالاری را در نظر بگیریم. از آنجایی که در مسابقات لیگ برتر امسال دو تیم شایسته در فینال حضور دارند چه تیم‌هایی بالاتر از این دو تیم (فینالیست‌ها) که حقانیت خودرا در ۲۶پیکار مقدماتیدو بازی پلی آف و  دو بازی نیمه نهایی اثبات کرده اند می تواند جواز آسیایی بگیرد؟

پس بدون هیچ شک وتردیدی لیگ برتر والیبال ایران قبل از ورود به میدان فینال لیگ نمایندگان آسیایی خود را شناخته است.

پس اگر افرادی که فقط تیم قهرمان را مدنظر قرار می دهند باید توجه داشته باشند که هیچ تیمی بالاتر و مستحق تر از پیکان تهران و شهداب یزد وجود ندارد که مورد لطف عنایت ویژه قرار گیرد!

پس باید دقت کنیم در این روزهای پایانی که به سوی عید می رویم بازیکنان و مربیان دو تیم فینالیست را تلخ کام نکنیم.

پس نیاز هست در انتخاب نمایندگان ایران شایسته سالاری که همان تیم های فینالیست هستند رعایت شود.

 اگر فدراسیون نیاز به منابع مالی غنی تر دارد به خود همین تیم ها مراجعه و یا مکاتبه کند تا مشکل مالی مسابقات و کسب درآمد از این مسابقات هم برطرف شود!

متاسفانه در طول چند ماه اخیر جریاناتی ناگوار در والیبال مشاهده  شد که برخی برای تیم قعرنشین جدول سال ۱۴۰۰نوشابه باز می کردند و این تیم را شارژ می کردند که  نامزد و درخواست کننده میزبانی والیبال باشگاهی آسیا درسال ۲۰۲۲ بشود!

البته خوشبختانه نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه این تیم هم در آخرین لحظه پا پس کشید واز میدان جا خالی داد تا سر برخی( به اصطلاح  مدعیان والیبال) بی کلاه باشد!

از شما سوال می کنم که در کجای جهان تیم قعرنشین جدول میزبان مسابقات ارزشمندی در آسیا می شود؟

کدام عقل سلیمی میزبانی را به تیم ته جدول و سقوط کرده از لیگ برتر می دهد؟

بااین اوصاف به برخی از دوستان پیشنهاد می دهیم که بی گدار به آب نزنند و با حرف های نسنجیده والیبال آرامش گرفته ما را دچار بحران نکنند!

متاسفانه برخی از افراد حرف هایی عنوان می کنند که تیم دوم را فدراسیون  انتخاب می کند!  انصافا چه تیمی بهتر از دوتیم فینالیست وجود دارد که می خواهیم به این تیم چراغ سبز نشان بدهیم.

پس دراین مقاله به فدراسیون محترم والیبال سفارش می کنیم که به برخی از دوستان هشدار بدهند که حرف های خودشان را معقول و محکمه پسند ادا کنند تا مورد عتاب واعتراض  قرار نگیرند.

حرف وسخن باید کارشناسی باشد. از گذشته های دور در کشور باستانی ایران ما اعتبار آدم ها به حرف و عملشان بوده و هست!

والیبال ایران درحال حاضر تیمی شایسته تر از پیکان و شهداب که پرقدرت و پرتوان پای کار هستند تیمی شایسته تر وجود ندارد که برخی ها دنبالش می گردند تا نشان شایستگی را به سینه آن تیم بزنند! زهی تاسف.! کجای جهان ورزش بازندگان  شایسته تر از برندگان می شوند؟ مگر آنکه برای بازندگان دستور از مافوق تر از فدراسیون حکم داده باشد که البته که چنین فرمانی بعید است که چنین شده باشد؟ چون وزیر ورزش امروز ایران زمین وزیری ورزشی و برخلاف اسلاف غیر ورزشی گذشته خودش اهل ورزش است و یادش نرفته که برای برنده شدن و مدال گرفتن باید ریاضت کشید! هرگز او حکم به بازندگان نخواهد داد!

با این احوال درآستانه دیدار فینال باید تنش ها را کم کرد و به تیم های پیکان و شهداب فرصت تمرکز روی بازی فینال را داد تا با قدرت نمایی وارائه بازی زیبا  لذت در فینال را دو چندان کنند تا نمایندگان شایسته ایران بتوانند با درخشش در فینال لیگ حضوری شایسته تر در باشگاه های آسیا داشته باشند.

نویسنده: سیف الله ترابی