جمعه دهم فروردین ماه

تیم روسی از رقابت های فوتبال اروپا حذف شد

به دلیل جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین، تیم‌های روسیه از رقابت‌های اروپایی کنار گذاشته شده‌اند. یوفا و فیفا تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه را از رقابت‌ها کنار گذاشت تا سران فدراسیون فوتبال روسیه به دادگاه عالی ورزش شکایت کنند.

دادگاه عالی ورزش نیز اعتراض روس‌ها را درباره تیم‌های باشگاهی رد کرد ولی درباره تیم ملی روسیه فعلا نظر قطعی نداد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، تیم‌های روسی فعلاً از رقابت‌های فوتبال اروپا حذف شدند. دادگاه داوری ورزش CAS نیز محرومیت تیم‌های باشگاهی روسی را از رقابت‌های اوپایی تایید کرد و به همین دلیل اعتراض روس‌ها رد شد. البته این دادگاه اعلاام کرد فعلا درباره تیم ملی فوتبال روسیه تصمیم‌گیری صورت نگرفته است و به همین دلیل پرونده شکایت روس‌ها از یوفا و فیفا به دلیل حذف تیم ملی فوتبال روسیه از انتخابی جام جهانی فعلا باز است.

اتحادیه روسیه (RFU) علیه تصمیمات فدراسیون جهانی فیفا و اتحادیه فوتبال اروپا یوفا به CAS در لوزان شکایت کرده بود. فدراسیون‌های ورزشی تصمیم گرفتند روسیه را به دلیل حمله به اوکراین از تمامی مسابقات محروم کنند. محرومیت از مسابقات یوفا در حال حاضر به قوت خود باقی است.

اتحادیه فوتبال روسیه در ابتدای ماه مارس تحریم‌ها را «صراحتاً تبعیض‌آمیز» توصیف کرده بود.

کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که ورزشکاران و مقامات روسیه و بلاروس باید از شرکت در تمامی مسابقات ورزشی بین‌المللی منع شوند.

هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای که منتشر کرد، دولت‌های روسیه و بلاروس را به "نقض آتش بس المپیک" در پی حمله به اوکراین متهم کرد.