پنجشنبه سی ام فروردین ماه

چگونه آسمانخراش والیبال جهان کشف شد؟

علیرضا معمری مربی ایرانی تیم والیبال نشسته ایتالیا درباره داستان جالب کشف بلند قامت ترین بازیکن جهان به نکات جالبی اشاره کرد که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.

سال ۲۰۱۴ بعد از اینکه تیم ملی در لهستان به برزیل باخت و مقام سوم مسابقات را کسب کرد، به ایران برگشتیم. حدود سه، چهارماه از این واقعه گذشته بود که شنیدیم  پسر بلند قدی در چالوس زندگی می کند. همراه با دوستانم آقایان اسماعیل زاده و فرهاد شاد که یکی از افراد ناتوان جسمی کرج است به چالوس رفتیم و با پرس و جو، روستای مرتضی مهرزاد را پیدا کردیم. وقتی رفتیم پیش مرتضی خیلی هراسان بود. از او خواستیم که بیاید والیبال نشسته . خیلی می ترسید و فکر می کرد که  قد و قواره اش برای والیبال ساخته نشده است. با اصرار ما قرار شد بیاید تهران و یک هفته میهمان فدراسیون جانبازان و معلولان باشد . چند روزی از این موضوع گذشت و ما ماشینی را تهیه کردیم که به چالوس برود. مرتضی را سوار کرد و آورد فدراسیون والیبال جانبازان اردو داشتیم. شاید نخستین یا دومین بار اردو برای المپیک ریو بود. مرتضی را آوردیم  سر تمرین ها. یکی، دو روز بازی های والیبال نشسته را از بیرون نگاه کرد و با دیدن بچه های معلول اعتماد به نفسی در خودش پیدا کرد و همان روزها شروع کرد به پنجه زدن. بدن خیلی نحیف و بالاتنه خیلی ضعیفی داشت. پاهایش شاید قدرت ایستادن نداشتند. با عصا راه می رفت. به هرحال بعد از این اردو با فدراسیون جانبازان و معلولان صحبت کردیم. تمام امکانات و وسایل را  به روستای محل سکونت آقای مرتضی مهرزاد انتقال دادیم و در خانه ایشان در طبقه بالا یک نیمچه سالنی به وجود آوردیم. در اتاق شان تور والیبال آویزان شد. توپ٬ وسایل بدنسازی بردیم و هر چیزی که امکان داشت برای او در آنجا فراهم کردیم و یک مربی هم از چالوس مامور کردیم که هفته ای دو، سه روز به مرتضی سر بزند. آقای اسماعیل زاده هم مامور این شد که ماهی یکبار برود و مرتضی را چک بکند.

 شاید باورتان نشود مرتضی در عرض ۶ ماه توانست بنشیند و روی تور نخستین پنجه ها ٬ نخستین ساعد ها و نخستین آبشار و شاید نخستین سرویسی که می توانست از تور رد بشود را زد و با پشتکاری که داشت رفته رفته عضلات اش جمع و جور شد و از آن حالت در آمد و بالا تنه اش آرام آرام ساخته شد. بعد از یک سال مرتضی نخستین بازی رسمی دوستانه اش را مقابل تیم قزاقستان در مسابقات قهرمانی آسیا در مشهد انجام داد. در مقابل تیم قزاقستان شاید مرتضی هر ست برای ۴ ٬ ۵ امتیاز وارد زمین شد و این بود آغاز کار مهرزاد با والیبال نشسته و هر روز که می گذشت ما برق اعتماد به نفس را توی حشمان مرتضی می دیدیم.

یادم است که مرتضی درست پس از بازی های مشهد تغییر زیادی کرد و اسم اش آمد تو لیست بازیکنانی که فدراسیون برای المپیک ریو نوشته بود .

باور کنید که اگر یک آدم عادی بود شاید سه چهار سال طول می کشید ولی مرتضی با هوش و ذکاوت و پشتکاری که داشت خودش را به جمع ۱۸ نقر بازیکن انتخابی برای المپیک ریو اضافه کرد. طبق آماری که فدراسیون جهانی والیبال نشسته  WPV منتشر کرده مرتضی یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان در سطح جهان است که آمار گاهی در مسابقات بالای ۳۰ تا تیت و آمار سرعت سرویس اش اغلب با 60، 70 کیلومتر به زمین حریف می رود و دفاع روی تورش  شاید کمتر کسی قادر باشد از روی دست یا بغل دست دفاع مرتضی توپ بزند و این باعث خوشحالی تمام مربیان شهر چالوس، استان مازندران و کل ایران است که همگی دست به دست همدیگر دادیم و توانستیم یک بازیکن نابغه را به جمع تیم ملی ایران در بیاوریم. در حال حاضر مرتضی یکی از مهره های اصلی تیم ملی ایران و باشگاه خودش است که هر حا بازی می کند تاثیر بسزایی دارد. این داستان واقعی مرتضی بود که به تیم ملی راه پیدا کرد و در مدت زمان کمتر از سه سال بازیکن اصلی تیم ملی والیبال نشسته ایران شد.

مهر زاد از طریق والیبال به زندگی تازه ای گام نهاد و طرف توجه جهانیان قرار گرفت گذزی و نظری بر زندگی پدیده های ورزش نشان می دهد که استعداد ها با نسیمی چون آتش زیر خاکستر زبانه می کشند؛کافی است نسیم توجهی باشد

نویسندگان:‌رحیم رحیم زاده - جمشید حمیدی