پنجشنبه سی ام فروردین ماه

فصیحی: تجربه ای فوق العاده بود

فرزانه فصیحی دونده تیم ملی ایران که سال 1400 توانست نام خود را به عنوان دونده بانوی ایرانی در المپیک و رقابت‌های قهرمانی جهان در تاریخ ورزش ایران ثبت کند، از برترین ورزشکاران ایران در سالی که گذشت بود. وی توانست با حضور در میادینی که تا به حال  هیچ ورزشکاری از کشورمان در این رشته پا به آن نگذاشته بود شور و اشتیاق را یک بار دیگر در دوو میدانی به خصوص بانوان زنده کند. به همین بهانه به وی هم صحبت شدیم که گفت‌وگوی کامل را  خواهید دید.

سال 1400 چه‌طور سالی برای شما بود؟

واقعیت اینکه سال‌های قبل تر آنقدر مرگ و میر و اتفاقات ناگوار برای کشور زیاد بود که امسال مقابل آنها بسیار سال بهتری بود. کمی از میزان مرگ و میر هموطنان کمتر شده، مردم تا حدی به زندگی عادی برگشتند و از این حیث سالی خوبی بود. اما در کنار آنها من توانستم میدان المپیک و قهرمانی جهان را تجربه کنم برای من فوق‌العاده بود. به نوعی میتوانم بگویم مزد زحمات چندین ساله‌ام را در 1400 گرفتم اما سالی که گذشت فقط توانستم به آنها برسم اما سال‌های بعدی را برای نتیجه گیری در تمامی آنها هدف قرار دادم.

اگر بخواهید به آن امتیاز بدهید چه امتیازی به آن می‌دهید ؟

قطعا که نمره قبولی می‌گیرد به خصوص اینکه المپیک و قهرمانی جهان در آن بود و سالی که گذشت سال خاطره‌انگیزی برای من بود.

برای عید در ایران هستید؟

من تقریبا 3 سال بود که عید نوروز را در ایران نبودم. البته 1401 هم لحظه سال تحویل را در هواپیما خواهم بود اما از نخستین روزهای سال کنار خانواده هستم و بالاخره بعد از مدت‌ها طعم شیرین عید نوروز در ایران را می‌چشم.

مثل اینکه به نوروز علاقه خاصی دارید؟

خیلی زیاد و از قبل علاقه داشتم و این چند سالی که کنار خانواده نبودم علاقه‌ام بیشتر شده و حالا قدر آن را بیشتر می‌دانم. جدا از تمام رسوم من علاقه زیادی به ایام نوروز و فلسفه آن دارم و یکی از علاقه‌مندی و افتخاراتی که خارج از کشور دارم توضیح و شرح عید برای خارجی ها است که همگی بلا استثنا از این آیین و رسوم لذت می‌‌برند.

زندگی خارج از کشور برای شما رضایت‌بخش است یا خیر؟

واقعیت اینکه ترجیح می‌دادم این امکانات و شرایط را در ایران داشتم و هر سال کلی متحمل هزینه و دوری برای یک سری شرایط نمی‌شدم. من معمولا به کشور صربستان می‌روم و انصافا جزو صمیمت و انسانیت چیزی از مردم این کشور ندیدم اما وطن چیز دیگری است و اگر نصف این شرایط در ایران بود لحظه‌ای برای ماندن درنگ نمی‌کردم اما با این حال از کوچکترین فرصتی که به دست می‌آورم به کشور می‌آیم تا با جمع کردم قوا دومرتبه تمریناتم را شروع کنم.

برنامه شما برای سال 1401 چیست؟

دو رویداد مهم بازی های کشورهای اسلامی و بازی های آسیایی هدف من برای سال پیش رو است. تنها با 5 روز استراحت تمریناتم را برای فصل جدید شروع می کنم و قطعا سالی متفاوت و پر از اتفاقات خوب را خواهم داشت. خیلی انگیزه دارم خیلی آماده هستم و تنها چیزی که می خواهم دعای مردم و لطف خدا هست تا مزد تمام زحماتی که کشیدم را به چشم ببینم.

صحبت پایانی...

ورزش ایران شرایط وخیمی دارد و هر وقت به مسابقات بزرگی اعزام می شویم که شرایط ورزشکاران تاپ دنیا را با خودمان مقایسه می کنیم اولین چیزی که به ذهنم می رسد این است که حق بچه های ایران این نیست. بچه های مستعد و بی توقع که انتظار کم ترین ها را هم ندارند اما همان کم ترین ها را هم از آنها دریغ می کنند. وضعیت ورزش سال به سال بدتر می شود و این از اعماق وجود قلب من را به درد می آورد و این حیف شدن استعدادها و به باد رفتن زحمات طاقت فرسای قهرمانان یک درد بزرگ است که امیدوارم هر چه زودتر شرایط بهتری به خودش بگیرد. سال نو را هم به تمام هم وطنانم تبریک می گویم.

گفت و گو: مرجان بنی یعقوب