جمعه دهم فروردین ماه
بیش از این تیم ملی را حقیر نکنیم

حیثیت فوتبال «مماشات» را برنمی تابد...

شکست تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل کره جنوبی، یک باخت معمولی نبود که بتوان از کنارش به سادگی عبور کرد و آن را جزو طبیعت فوتبال دانست.این شکست درواقع پشت پرده های مرگبار تیم کنونی را آشکار ساخت و بر صحت حرف و حدیث های مختلف اطراف آن، مهر تایید زد.

حیثیت فوتبال ایران موردی نیست که بابتش بتوان مماشات کرد و گفت صلاح نیست برخی حقایق آشکار شود. مدت هاست در ارتباط با نحوه دعوت از برخی بازیکنان به تیم ملی صحبت‌های فراوانی شنیده می شود و خوشبختانه کرونا کاری کرد که دیگر جای شک و شبهه ای در این زمینه باقی نماند.

تفاوت سطح فنی بازیکنان اصلی و برخی نیمکت نشینان بسیار مشهود است و این را در سرزمین چشم بادامی ها به عینه دیدیم. متعصب ترین هواداران استقلال و پرسپولیس هم توقع ندارند این غلامی و فرجی ملی پوش باشند یا مهدی پور و حسین زاده برای تغییر روند بازیِ حیثیتی وارد میدان شوند.

متاسفانه ماه هاست که خیلی ها در لیست و ترکیب تیم ملی نفوذ و تاثیر دارند، یعنی مشابه آنچه در فوتبال باشگاهی ایران وجود دارد را از بعد از حضور اسکوچیچ روی نیمکت ملی شاهد هستیم و نتیجه اش هم این شده که پیراهن تیم ملی قداست خود را از دست بدهد.

سلمانی و حردانی جزو مدعوین ثابت و همیشگی تیم ملی بودند اما حالا که در استقلال به اوج رسیده اند، دیگر نشانی از آنها در لیست دعوت شدگان یافت نمی شود.قائدی در اوج آمادگی،هیچ گاه در ترکیب تیم ملی جایی برای خود نمی یافت و به کریم انصاری فرد باتجربه و آماده حتی در حد یک جانشین مطمئن نگاه نشده و نمی شود.

امید نورافکن فقط مانده درون دروازه تیم ملی بایستد.توپ هم نمی تواند این بازیکن را تکان دهد و جایگاهش را در ترکیب تیم ملی تهدید کند.به او در پست غیرتخصصی دفاع میانی بازی دادند اما آماده ترین مدافع لیگ برتر یعنی سیاوش یزدانی را به نیمکت تبعید کردند.

از این دست موارد بسیار است اما چون تیم ملی به لطف درخشش ستاره هایی چون طارمی،جهانبخش،آزمون و... حریفان آسیایی نه چندان قدرتمند خود را از پیش برمی داشت،کسی حق انتقاد نداشت و اگر هم حرفی می زد،متهم به حمایت از کیروش می شد!

مَخلص کلام اینکه این نسل طلایی فوتبال ایران نباید قربانی لابی های پشت پرده و منافع شخصی شود.کره جنوبی پرده از حقایق تلخی که از آن باخبر بودیم اما جرات تفسیرش را نداشتیم،برداشت و حالا دیگر حق نداریم مراعات و خودزنی کنیم.

اسکوچیچِ توصیه پذیر برای تیم ملی کوچک است و باید از او خداحافظی کنیم.به دشمنان کیروش برنخورد،کسی نمی خواهد او را برگرداند اما دیگر اجازه نداریم به تحقیر خود و فوتبالمان ادامه دهیم و بیشتر از این سکوی پرتاب این کرواتِ سابقاً ناشناس شویم...

نویسنده: حامد فرضعلی بیک