پنجشنبه نهم فروردین ماه
قرعه روی خوش به ما نشان داد؛

فرصت سوزی و اختلاف بلای جان ماست!

تیم‌ملی عناصر کارآمد و تکنیکی در اختیار دارد، اما از ناهماهنگی و نا کارآمدی اهالی فدراسیون رنج‌ می برد. این خلاء مدیریتی تهدید جدی است که‌ فرصت طلایی ایجاد شده را در معرض خطر قرار می دهد.

قرار گرفتن تیم‌ملی در گروه ب و ایستادن در کنار انگلیس، آمریکا و یکی از سه تیم ولز، اسکاتلند و اوکراین را‌می توان مناسب ارزیابی کرد. کره، عربستان و ژاپن‌ تا حدی در گروه های قوی تری قرار گرفتند.

البته ساده انگاری است که گروه ایران را کم اهمیت ‌جلوه داده و از هم‌اکنون از صعود سخن بگوییم. متاسفانه به لحاظ مدیریتی و اجرایی شرایط فدراسیون را مناسب نمی بینیم.

اعضای هیات رئیسه و در رأس آن اصولی و سراجی را آن‌چنان ناکارآمد و ضعیف دیدیم که عملکرد اجرایی آنها در دیدار با لبنان همه را به واکنش واداشت!

مسائل برجای مانده از حوادث تلخ در مشهد گویای این ‌نکته اساسی که این افراد هیچ شناختی از اوضاع و احوال فوتبال ما ندارند.

تاسف آور است وقتی مشاهده می کنیم اسطوره هایی چون علی دایی دارای چه جایگاه رفیعی در فیفا هستند، اما در داخل کشور مورد بی مهری قرار می گیرند.

سوگمندانه باید این شرایط بغرنج را تحمل کرد و افراد ناکارآمدی چون اصولی‌ها و سراجی ها را بر مصدر امور دید!

در مراسم‌ قرعه کشی با غرور و افتخار به‌ حضور  علی دایی نگریستیم  و از ناملایمات و تنگ‌نظری مسئولان در مواجهه با عناصر شاخص فوتبال غبطه‌خوردیم و...

فوتبال ملی ما با وجود آنکه از حمایت مجریان و صحنه گردانان این رشته برخوردار نبود، اما در سایه بهره بردن از پتانسیل و ظرفیت های بازیکنانش و مربیان با درایتش راه صعود را پیمود و راهی قطر شد.

امروز اگرچه هنوز فوتبال ما از سوء مدیریت رنج می برد و آینده افراد در ساختمان سئول مشخص نیست، اما هواداران و‌حامیان ورزش از مسئولان‌ارشد کشور به ویژه دولت و‌مجلس انتظار دارند که در میدان عمل از تیم‌ملی حمایت کنند.

نمی توان‌ مانند دور مقدماتی و بدون تدارک و دست بسته به میدان رفت. جام‌جهانی کارزاری سخت و فشرده است. تدارک و سازماندهی تیم ملی را باید جدی گرفت.

دستگاه دیپلماسی کشور و وزارت ورزش باید با تمام ظرفیت در کنار ملی پوشان باشند و برای روزهای فیفا دی برنامه ریزی کنند. اسکوچیچ و ‌کادر همراه او باید مورد حمایت جدی قرار گیرند.

اظهارات برخی از افراد در باره تغییر کادرفنی در مقطع ‌فعلی را نباید مهم ارزیابی کرد.

به دلیل محدودیت های مالی و‌ مشکلات تحریم نمی توان‌ از حضور مربی نام آشنای خارجی سخن ‌گفت.

البته از تجربه تلخ حضور ویلموتس و نتایج ضعیف و عملکرد ناکافی او باید درس بگیریم و بی جهت تیم‌ملی را به بیراهه نبریم.

موضوع مهم بعدی زمان شناسی و استفاده بهینه از فرصت طلایی فعلی است.

باید به شکلی برنامه ریزی کرد تا لیگ برتر، جام حذفی و حضور نمایندگان ایران  در جام باشگاه های آسیا به شکلی مناسب برگزار شود.

در کوران این ‌مسابقات باید از روزهای فیفا دی استفاده کرد و برای تیم‌ملی تدارک دید.

بازی های تدارکاتی را باید با نوع تاکتیک و  نمایش انگلیس و آمریکا همسو کرد.

انگلیس تیم برتر گروه است. با طراحی و تاکتیکی حساب شده می توان با آنها مقابله کرد.

اما حریف اصلی ما در گروه ب آمریکا و یکی از سه تیم ولز،اسکاتلند و اوکراین است.

باید آنالیز درستی از این حریفان داشته باشیم و به لحاظ انگیزشی و آمادگی جسمانی نفرات‌مان را مهیای کارزار کنیم‌.

در قطر اگرچه‌ ملی پوشان ما کاری بسیار سخت پیش رو دارند، اما با تدارک و سازماندهی اصولی و رهبری درست‌ می توان نیم‌نگاهی هم به صعود داشت و برای نخستین بار تیم‌ملی را در مرحله بالاتر دید.

نویسنده: احمد‌ میرزاییان