جمعه دهم فروردین ماه
حق برخی بازیکنان نبود به جام جهانی ۹۸ بروند؛

مایلی‌کهن: باید از زنان در مشهد صیانت می‌شد

مایلی کهن یکی از معدود چهره‌های فوتبال ایران است و دستی در نویسندگی دارد و دو کتاب تالیف کرده است. کتاب مایلی کهن درباره ماجراهای تیم ملی در زمان مربیگری او در جام ملت های آسیا ۹۶ و جام جهانی مقدماتی ۹۸، جزییات جالبی دارد و یک سند تاریخی محسوب می شود. خبرنگار ورزشی ایرنا مصاحبه ای با وی انجام داده است که می خوانید.

به گزارش خبرگزاری البرز ورزشی به نقل از ایرنا؛ محمد مایلی‌کهن یک چهره خاص در فوتبال ایران است، همان جوان دهه ۵۰ دو ۶۰ که پیراهن شماره ۱۹ پرسپولیس و تیم ملی را می‌پوشید و سال‌ها بعد وقتی هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده گرفت نسلی را معرفی کرد که که بدون اغراق محبوب‌ترین نسل تاریخ فوتبال محسوب می‌شود. بیشترین صعود فوتبال ملی در رنکینگ فیفا طی دورانی رقم خورد که مایلی کهن هدایت تیم ملی را برعهده داشت. تیم ملی در این مقطع با صعودی ۸۰ پله ای از رتبه ۱۲۱ فیفا تا پله ۴۱ صعود کرد.

وی حرف‌های جالبی را بر زبان آورد، او از گروه‌بندی ایران در جام جهانی قطر حرف زد، درباره ماجرای جنجالی اتفاقات مشهد برای زنان ایرانی سخن گفت و دلایل برکناری‌اش از نیمکت تیم ملی را افشا کرد.

مایلی کهن گفت: من به هیچ کس باج نمی‌دادم و حاضر نبودم بازیکن سفارشی قبول کنم، برای همین برکنار شد.

انگلیس،آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا رقیبان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستند، این گروه را را چه بنامیم، آسان یا دشوار؟

اگر نظر من را بخواهید باید در این باره بگویم احساسم بر این است ایران در گروه خوبی قرار گرفته البته اینکه بخواهم بگویم در جام جهانی جایی که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جشنواره فوتبالی فوتبال نامیده شده است تیم ضعیف و آسانی وجود ندارد و همه تیم‌ها با انگیزه و آمادگی کامل حضور پیدا می‌کنند بیراه نگفته‌ام.

 

به طور حتم انگلیس رقیب جذاب و البته اول ما در این گروه خواهد بود.

انگلستان یکی از بهترین و قدرتمندترین تیم‌های فوتبال جهان محسوب می‌شود. تیمی که به فینال جام ملت‌های اروپا صعود کرده است و مسابقات باشگاهی‌اش در زمره بهترین لیگ‌های دنیا قرار داشته و نیازی به تعریف و تمجید ندارد، نه تنها شما بلکه همه می‌دانند که امکانات ایران و انگلیس تحت هیچ شرایطی قابل قیاس با یکدیگر نیست، این یک واقعیت بزرگ محسوب می‌شود اما ...

اما چی؟

اینکه فوتبال جذاب‌ترین و پر هیجان‌ترین ورزش دنیا محسوب می‌شود، دلیل این هیجان آن است وقتی یک تیم قدرتمند با یک تیم ضعیف‌تر روبروی می‌شود نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تیم قوی‌تر به صورت صددرصد به پیروزی رسیده و با برتری زمین مسابقه را ترک می‌کند، این اتفاق باعث می‌شود بسیاری اوقات نتایجی رقم بخورد که هیچ کس فکر آن را نمی‌کرده است.

به طور حتم از این موضوع خبر دارید که روزنامه سان انگلستان از همگروهی این کشور با ایران ابرازخوشحالی کرده است.

در انگلستان شناخت چندانی از فوتبال ایران ندارند. کشور ما در سید سوم جام جهانی قرار داشت و این کشور در سید اول، همانطور که گفتم فاصله فوتبال ما با آنها زیاد است و کار به مراتب سختی را مقابل این تیم قدرتمند جهان پیش رو داریم اما از پیش بازنده نیستیم. همیشه می‌توان کارهای بزرگ و شگفت‌انگیزی انجام داد، کارهایی غیر ممکن نیست و می‌توان با تلاش به آن دست پیدا کرد.

ایران و امریکا، حتما این را قبول دارید این مسابقه با توجه به مباحث مختلف حساس‌ترین و هیجان‌انگیزترین بازی ما خواهد بود.

ایران و آمریکا در سال ۱۹۹۸ فرانسه یکدیگر روبروی یکدیگر قرار گرفتند و ما توانستم این تیم را 2 بر یک شکست دهیم، من بارها گفته‌ام و باز تاکید می‌کنم نه تنها فوتبال بلکه ورزش جنگ نیست. ورزش میدان سیاسی نیست و در ورزش پیروزی و شکست وجود دارد و یک روزی برنده از زمین خارج می‌شوی و روز دیگر شکست می‌خورید. بازی ایران و آمریکا که در فرانسه برگزار شد بدون شک یکی از بهترین، بی‌حاشیه‌ترین و جوانمردانه‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبال محسوب می‌شود که همه دنیا از تماشای آن لذت بردند. شاید دولت‌ها با یکدیگر اختلاف و مشکل  داشته باشند و ما همواره از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا دفاع کرده و خواهیم کرد اما فوتبال یک ورزش دسته‌جمعی، هیجان انگیز و زیبا است که باعث می‌شود ملت‌ها تاکید می‌کنم ملت‌ها به یکدیگر نزدیک شوند.

ایران از این گروه شانس صعود دارد؟

من فکر می‌کنم به این پرسش شما پاسخ داده باشم، وقتی از غیر قابل پیش‌بینی بودن ورزش فوتبال حرف می‌زنیم یعنی همه چیر امکان پذیر است، یعنی هر اتفاقی ممکن است اما به شرطی که ساده پندار نباشیم و زمان را از دست ندهیم، در جام جهانی همه کشورها با تمام قدرت حاضر می‌شوند و انگیزه‌های زیادی برای صعود و موفقیت دارند. ما برای خلق حماسه می‌رویم و رقبا نیز همین‌طور، آمریکا برای این رودروی ایران قرار می‌گیرد که شکست تلخ جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه را جبران کند، آنها برای تلافی می‌آیند و ما نیز می‌خواهیم یک روز تاریخی دیگر را رقم بزنیم.

خیلی‌ها از این تیم ملی به عنوان یکی از بهترین و درخشان‌ترین نسل‌های فوتبال ایران حرف می‌زنند، با این موضوع موافق هستید؟

به طورحتم نسل خوبی را در اختیار داریم، نسلی طلایی که بازیکنان ما در لیگ‌های مختلف اروپایی بازی می‌کنند و تجربه‌های بالایی دارند، یکی از بهترین نسلهای فوتبال ایران تیم ملی فعلی را تشکیل داده است و باید از پنانسیل، استعداد و توانایی‌های این تیم استفاده کنیم.

تا شروع جام جهانی چه کارهایی باید انجام دهیم تا افسوس روزهای از دست رفته را نخوریم؟

ما به یک برنامه‌ریزی جامع و اصولی نیاز داریم. همه تیم‌هایی که در این رویداد شرکت می‌کنند تا بن دندان آماده هستند، همه بهترین تدارک را انجام خواهند داد، به طور حتم از همان روزی که قرعه‌کشی جام جهانی صورت گرفت کشورها به دنبال این هستند از زمان باقیمانده تا بازی‌ها نهایت استفاده را ببرند، ما الان باید تدارک خوبی داشته باشیم، بازی‌های دوستانه مناسبی را برگزار کنیم، باید با یک برنامه ریزی مناسب به دنبال رسیدن به هدف بزرگ باشیم.

 

ما رئیس  فدراسیون نداریم. با سرپرست فوتبال ایران اداره می‌شود، اینها مشکل ساز نیست؟

من روزی که شهاب‌الدین عزیزی خادم قرار بود ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده بگیرد مخالف وی بودم. من آدمی هستم که حرفم را رک می‌زنم و هیچ وقت حرفی نزده‌ام که بخواهم بعدا آن را تکذیب کنم. مخالف او از روز اول بودم اما به کارنامه وی در طول دورانی که ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده داشت نمره قبولی می‌دهم. او به عنوان رئیس  فدراسیون فوتبال بهترین نتایج تاریخ تیم ملی فوتبال ایران را در راه رسیدن به جام جهانی کسب کرد مگر غیر از این است که با سرمربیگری مارک ویلموتس دو شکست تلخ را در دور اول مسابقات مقدماتی جام جهانی کسب کرده بودیم و نزدیک بود در همان مرحله اول حذف شویم؟

در همان زمان همه اعتقاد داشتند شانس کمی برای رسیدن به جام جهانی داریم اما در نهایت در زمان مدیریت عزیزی خادم راحت‌ترین صعود را به جام جهانی جشن گرفتیم پس از نظر فنی کارنامه او بدون نقص بود. حالا چه عواملی باعث شد تا هیات رئیس ه فدراسیون فوتبال تصمیم به عزل او بگیرد مشکوک است. حرف من یک چیز است.

چه چیزی؟

آقایانی که در هیات رئیس ه فدراسیون فوتبال تصمیم به عزل او گرفتند خودشان در همان هیات رئیس ه حضور داشتند و اگر نقص و اشکالی بود به طور حتم آنها نیز مقصر بودند و سهم عمده‌ای داشتند. من از هیات رئیس ه فدراسیون فوتبال برایتان یک مثال می‌زنم، آقای اصولی از نظر حقیقی برای من قابل احترام است اما فردی که  نتوانسته یک تیم پدیده را در مشهد ساپورت کند چطور می خواهد مشکلات کلان فوتبال را حل کند. الان حال و روز باشگاه پدیده که زمانی نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا بود در لیگ برتر چگونه است؟

این تیم قعرنشین لیگ برتر است. پس همین آقای اصولی که این روزها هر شبکه تلویزیونی را می‌زنید او را در حال صحبت کردن می‌بینید وقتی نتوانسته به عنوان یک رئیس  هیات فوتبال تیم استانش را سر و سامان دهد آیا می‌تواند فوتبال ایران را درست کند؟ اینها مشکل فوتبال ایران است، من در استانم موفق نیستم چه کار مفیدی می‌خواهم برای کل فوتبال بکنم. متاسفانه امثال اصولی در این فوتبال زیاد هستند. ما برخی مدیرانی در این فوتبال داریم ۴۰ سال رئیس  هیات یک استان هستند اما بازدهی‌ نداشته‌اند. بازهم مثال می‌زنم، رئیس  هیات فوتبال استان مرکزی، چند دهه است رئیس  هیات فوتبال استانش است؟ این افراد فوتبالی نیستند، درد فوتبال این است، اگر الان یک فرد فوتبالی بخواهد در انجمن پزشکان ایران حضور داشته باشد او را قبول می‌کنند؟ اگر این فرد فوتبالی بخواهد عضو سازمان مهندسی بشود چنین اجازه‌ای را دریافت می‌کند؟ قطعا پاسخ به این پرسش‌ها منفی است.

 

این افراد غیر فوتبالی می‌آیند و دیگر حاضر نیستند فوتبال را رها کنند، طبعا شاهد بوده‌ایم برخی از آنها حتی مورد انتقادات تند قرار گرفته و بد و بیراه نیز می شنوند اما باز می‌مانند. باید از خودشان بپرسید دلیل این ماندن و نرفتن‌ها چیست، چرا حاضر هستد ناسزا هم بشنوند اما از جایتان تکان نخورید، چه سودی از این ماندن می‌برید، نفعتان چیست؟

اتفاقاتی که برای ورود زنان ایرانی در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد رخ داد ناراحت کنند بود، اتفاقاتی که باعث شد رئیس  جمهور دستور قاطع و فوری برای رسیدگی به آن را بدهند، باید چه کسانی را در این آبروریزی مقصر بدانیم؟

اینکه بازی در در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد رخ بدهد کار بدی نبود اما برای تحقق این امر باید برنامه‌ریزی درست و اصولی انجام می‌دادند، شک نکنید همین هیات رئیس ه و و در راس آنها شخص احسان اصولی به عنوان رئیس  هیات فوتبال خراسان رضوی نقش عمده‌ای در اتفاقات افتاده داشتد. اتفاقی که در ماجرای زنان رخ داد درددناک و ناراحت کننده بود، باید از ابتدا مشخص می‌کردند زنان حق ورود به ورزشگاه را دارند یا خیر، اگر زنان ایرانی که همواره باید جایگاه آنها مورد احترام و تکریم قرار بگیرد حق ورود به ورزشگاه داشتند که باید با تمام وجود از آنها صیانت و محافظت می‌شد و با احترام به داخل ورزشگاه راه پیدا می‌کردند، اگر حق ورود نداشتند که چرا به آنها بلیت فروخته شد. اینها به خاطر عدم مدیریت صحیح مسوولان فوتبال بوده است و اگر غیر از این رخ می داد باید تعجب می‌کردیم.

 

محمد مایلی کهن در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه شانس نشستن روی نیمکت تیم ملی را داشت اما این اتفاق رخ نداد، اینکه پس از یک جام ملت‌های درخشان با تیم ملی از این حضور محروم شدید حسرت بزرگی را برایتان به همراه ندارد؟

نه، چرا باید حسرت بخورم؟

برای اینکه در اکثر مسابقات مقدماتی جام جهانی محمد مایلی کهن روی نیمکت تیم ملی نشسته بود.

من آدمی نیستم که حسرت گذشته‌ها را بخورم و بابت اینکه چیزی را از دست داده‌ باشم ناراحت شوم. رفتن ایران به جام جهانی مهم بود نه محمد مایلی کهن و از اینکه کشورم توانست در نهایت جواز حضور در جام جهانی فرانسه را پیدا کند، خوشحال شدم. بدون اغراق می‌گویم من خودم را آنجا می‌دیدم.

آیا رازی بوده است که در تمام این سال‌ها از برکناری خودتان پنهان کرده باشید؟

در برکناری من فدراسیون فوتبال وقت نقش داشت و دلیل آن نیز مشخص بود، من به هیچ کس باج نمی‌دادم و حاضر نبودم بازیکن سفارشی قبول کنم.

بازیکن سفارشی؟

این موضوع همیشه وجود داشته و نکته عجیبی نیست. در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برخی از بازیکنان حضور داشتند که بهتر از آنها در فوتبال ایران بود اما خط خوردند.

یعنی به شما سفارش می‌کردند که بازیکن سفارشی قبول کنید و شما قبول نکردید؟

به من؟

بله، به شما؟

مگر جرات انجام این کار را داشتند، هیچ کس جرات این را نداشت و ندارد به محمد مایلی کهن بگوید این بازیکن را دعوت کن یا خط بزن.

 

آغاز اختلاف شما با فدراسیون وقت از کجا شروع شد، ریشه آن کجا بود؟

آنها دوست داشتند نقطه نظرات خود را اعمال کنند اما من چنین اخلاقی نداشتم، این بدان معنا نیست که آدم مشورت پذیری نباشم اتفاقا همیشه به نظرات دیگران اهمیت می‌دهم. من و گروهی که با هم همکاری می‌کردیم بحث و تبادل نظر می‌کردیم و در نهایت تصمیمی که فکر می‌کردیم به صلاح فوتبال کشور است را می‌گرفتیم. شاید بودن من باعث می‌شد جلوی منافع برخی ها گرفته شود همان‌هایی که بعد از من بالای سر تیم آمدند و بعد حقوق ماهیانه دریافت کردند.