جمعه دهم فروردین ماه

روشن: تغییر سرمربی تیم ملی اشتباه بزرگی است

پیشکسوت استقلال در گفت و گویی اختصاصی مردم را محق می داند که از دلایل واقعی عزل عزیزی خادم مطلع شوند و اعضای هیات رئیسه نباید دلایل من‌درآوری برای عزل عزیزی خادم به فیفا ارائه دهند.

به گزارش البرز ورزشی به نقل از آنا حسن روشن درباره همگروهی ایران با تیم‌های انگلیس و آمریکا در جام جهانی گفت: تیم ملی در گروه خوبی قرار گرفت، این گروه اسم و رسم دار است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه تیمی بالا می‌آید.

وی ادامه داد: انگلستان تیم ملی خوبی ندارد و مثل ما ایرانی‌ها غیرت و غره ملی ندارند، اما معتقدم تیم امریکا خطرناک‌تر است، آن‌ها مثل تیم انگلستان و آمریکا فوتبال روانی ندارند و لیگ‌هایشان هم مثل ما پر سر و صدا نیست، اما بازیکنان این تیم از آکادمی می‌آیند و مثل فوتبال ما نیست که بازیکن از خانه‌اش بیرون می‌آید و ملی‌پوش می‌شود. آمریکا تیم خطرناک است و از فوتبال ایران هم زخم‌خورده هستند، بنابراین تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا پیروز میدان شود، بنابراین از همین حالا باید برای تیم ملی برنامه‌ریزی کنیم و با تیم‌های مطرح دنیا بازی تدارکاتی داشته باشیم تا در گروه عملکرد خوبی داشته باشیم. من اصلا نمی‌گویم تیم ملی باید از گروه خود صعود کند، بلکه معتقدم تیم باید آبروداری کند و بازی‌های خوبی ارائه داد. در واقع در وهله اول قشنگ بازی کردن تیم ایران اهمیت دارد.

مردم باید از دلایل واقعی عزل عزیزی خادم مطلع شوند

پیشکسوت فوتبال ایران در مورد عملکرد اعضای هیئت‌رئیسه و اتفاقات تلخی که در بازی ایران و لبنان رخ داد، گفت: زمانی که عزیزی خادم با تصمیم اعضای هیئت‌رئیسه عزل شده‌اند من در مصاحبه‌هایی که داشتم چندین بار به این موضوع اشاره کردم که مردم باید بدانند چرا رئیس فدراسیون از سمت خود عزل شد. اگر او به‌عنوان رئیس فدراسیون خطایی داشته باید به صورت آشکار آن را بیان کنند تا مردم هم از مسائل مطلع شوند. من به عنوان کسی که سال‌هاست در فوتبال ایران بودم، عملکرد او را مثبت ارزیابی می‌کنم. ظاهر امر این بود که تیم ملی در دوران مدیریت عزیزی خادم راحت‌ترین صعود را به جام جهانی داشت، آن هم در شرایطی که تیم ملی با ویلموتس نتایج خیلی بدی کسب کرده بود و حتی صعود از گروه هم به اما و اگر کشیده شده بود. مردم باید دلایل عزل را به خوبی بدانند، ضمن اینکه در هیچ کجای دنیا یک هیئت‌رئیسه برای فدراسیون فوتبال تصمیم نمی‌گیرد چون اختلاف سلیقه زیاد می‌شود.

به عملکرد رئیس فدراسیون نمره قبولی می‌دهم

روشن خاطرنشان کرد: من نه به عنوان یک فوتبالی، بلکه به عنوان یک ایرانی به عملکرد عزیزی خادم نمره مثبت می‌دهم. ضمن اینکه معتقدم اعضای هیئت‌رئیسه اشتباه کرده‌اند و الان زمان مناسبی برای عزل نبود، اگر هم مشکلاتی بود باید ادامه می‌دادند اما مسائل را یادداشت می‌کردند و در گذر زمان آن را حل می‌کردند. من چند وقت پیش در یک برنامه رادیویی حضور داشتم و اتفاقا مجری برنامه از حامیان عزل عزیزی خادم بود، در آن برنامه عنوان شد که عزیزی خادم ۴۲ تا تخلف داشته است و من به آن‌ها گفتم، یکی از آن‌ها را به من بگویید. جالب است که به من گفتند یکی از تخلفاتش این بوده که با پرواز فرست کلاس به قطر رفته است. همانجا به آن‌ها گفتم او با این کار شخصیت فوتبال ما را بالا برده است، به خصوص در برابر تیم‌های عربی که به این مسائل خیلی توجه می‌کنند. من با تیم‌های عربی و مسئولان آن‌ها برخورد داشتم و آن‌ها به این مسائل خیلی توجه می‌کنند، حتی اگر شما ابتدا و انتهای هواپیما بنشینید، برخورد آن‌ها متفاوت است. در چنین شرایطی آیا این تخلف است؟!

کسانی که به عزیزی خادم رأی دادند توضیح بدهند اگر بد بود چرا انتخابش کرده‌اند

پیشکسوت استقلال عنوان کرد: به هر حال رئیس فدراسیون نماینده فوتبال ایران است و اگر ما مدعی هستیم که تیم نخست قاره آسیا هستیم باید در عمل هم این موضوع را به خصوص به تیم‌های عربی نشان دهیم. اگر این مسائل از نظر آقایان تخلف است من نمی‌توانم در مورد آن اظهارنظر کنم. به نظرم این موضوع پشت پرده دارد که باید مردم از آن مطلع شوند و دلایل عزل را بدانند. زمانی که انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شد، تنها اسمی که برای ریاست فدراسیون فوتبال مطرح نبود، عزیزی خادم بود. نفراتی همچون علی کریمی، کیومرث هاشمی و مصطفی آجرلو نامشان برای ریاست فدراسیون مطرح بود. حالا همین افرادی که به او رأی داده‌اند و به ‌عنوان رئیس او را انتخاب کرده‌اند باید توضیح بدهند اگر او بد بود چرا انتخابش کرده‌اند. البته من یک نقد به عزیزی خادم دارم و آن‌ هم اعضای هیئت‌رئیسه است که خودش آن‌ها را حمایت کرد، اما همین افراد علیه او شده‌اند. مگر می‌شود ۶ نفر از اعضای هیئت‌رئیسه را خودش حمایت کرد، آن وقت همین افراد گروه تشکیل دادند و او را عزل کردند. همانطور که گفتم این موضوع پشت پرده دارد و مردم هم باید دلایل واقعی عزل را بفهمند. رئیسی که در دوران مدیریت کوتاه مدتش توانست با رئیس فیفا دیدار کند، با شرکت‌های هواپیمایی قرارداد بست تا تیم‌های ملی هزینه‌ای بابت رفت و آمد به فدراسیون متحمل نکنند. از آن طرف به بانوان نگاه ویژه‌ای داشت و برای اولین بار در تاریخ فوتبال بانوان، تیم ملی به جام ملت‌های آسیا صعود کرد، کارنامه‌اش موفق است و نباید چنین اتفاقاتی رقم می‌خورد.

فیفا برای عزل عزیزی خادم دلایل منطقی می‌خواهد

روشن عنوان کرد: من شنیدم یکی از دلایل عزل اعضای هیئت‌رئیسه این بود که رئیس با آن‌ها مشورت نمی‌کند. به نظرم این حرف خنده‌دار است، زمانی یک رئیس در تصمیمات خود دیگران را دخیل می‌کند که توانایی تصمیم‌گیری نداشته باشد و یا در یک موضوعی نیاز به مشورت داشته باشد. وقتی رئیس فدراسیون خودش می‌توانست بهترین تصمیمات را بگیرد و برای فوتبال درآمدزایی کند چرا باید با دیگران مشورت می‌کرد؟! همانطور که گفتم عزل عزیزی خادم مسائل پشت پرده دارد که مردم حق دارند از آن‌ها مطلع شوند. الان هم اعضای هیئت‌رئیسه به خودشان باد می‌کنند و می‌گویند بهترین کار را انجام داده‌اند اما باید به این موضوع توجه کنند اگر دلایل من‌درآوری برای عزل عزیزی خادم به فیفا ارائه دهند، در تصمیم‌گیری‌هایی که آن‌ نهاد بین‌المللی برای فوتبال ما می‌گیرد این موضوع تأثیرگذار خواهد بود. در واقع اگر دلایل هیئت‌رئیسه از نظر فیفا منطقی باشد، عزل هم به حق است، اما اگر دلایل آن‌ها منطقی نباشد آن وقت تصمیماتی که فیفا بعدها در مورد فوتبال ما می‌گیرد به این موضوع ارتباط زیادی خواهد داشت و اعضای هیئت‌رئیسه دیگر حتی نباید فوتبال هم نگاه کنند!به هر حال آنها نماینده مردم هستند و باید دلایل موجه برای اقدامشان ارائه دهند.

 

اعضای هیات ‌رئیسه نباید فدراسیون فوتبال را یتیم می‌کردند

مهاجم اسبق تیم ملی عنوان کرد: در گذشته در جلساتی که با مسئولان فیفا داشتیم آن‌ها بارها به این موضوع تأکید می‌کردند که فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌های قاره‌ها مثل بچه‌های فیفا هستند و تیم‌های باشگاهی حکم نوه‌های آن‌ها را دارد و به هیچ عنوان آن نهاد بین‌المللی اجازه نمی‌دهد به این دو آسیب وارد شود. ما باید منتظر مجمع در خردادماه باشیم، متأسفانه این اتفاقات در زمان خوبی رخ ندارد. تیم ملی ۸ ماه دیگر باید در جام جهانی شرکت کند و اعضای هیئت‌رئیسه نباید فدراسیون فوتبال را یتیم می‌کردند. من براساس واقعیت‌ها صحبت می‌کنم و عملکرد عزیزی خادم را در این مدت مثبت ارزیابی می‌کنم، اشتباهات را هم می‌گویم. او در خصوص انتخاب هیئت‌رئیسه اشتباه کرد، افرادی را حمایت کرد که در آخر جنجر روی او کشیده‌اند و چنین شرایطی برای فوتبال ایران رقم زده‌اند.

شجاعت عزیزی خادم را تحسین می‌کنم که گفت مدیر فوتبالی نیستم

روشن عنوان کرد: من یک ناهار میهمان فدراسیون فوتبال بودم و با عزیزی خادم جلسه داشتم. در آن جلسه حسین کلانی، بیژن ذوالفقارنسب هم حضور داشته‌اند که رئیس فدراسیون از تشکیل کمیته فنی و توسعه فوتبال صحبت کرد که البته این موضوع به سرانجام نرسید و جریان عزل او پیش آمد. اما او در این جلسه صحبتی کرد که من شجاعت او را همیشه تحسین می‌کنم. او گفت من مدیر صنعتی هستم و فوتبالی نیستم. فوتبال را باید امثال شما که از خانواده آن هستید اداره کنید و من هم به‌عنوان مدیر از شما حمایت می‌کنم. این حرف شجاعت او را نشان داد که به صراحت گفت من مدیر فوتبالی نیستم. روسای گذشته فدراسیون فوتبال که همگی هم قابل احترام هستند تا به حال این حرف را نزده بودند. بنابراین اگر یکی از ایرادها این باشد که او مدیر فوتبال نبوده کاملاً اشتباه است چرا که خودش این موضوع را بر زبان آورده است.

تغییر سرمربی تیم ملی اشتباه بزرگی است

روشن در ادامه صحبت‌هایش به ابقای اسکوچیچ در تیم ملی اشاره کرد و گفت: به نظرم هر کسی که می‌گوید سرمربی تیم ملی باید عوض شود اشتباه می‌کند. او از تیم‌های باشگاهی به فوتبال ملی رسید و کمک‌های او وحید هاشمیان و کریم باقری از بیرون کنار او بودند و آرامشی که در تیم ملی حاکم بود کمک کرد تا تیم به این نتایج خوب برسد. الان زمان مناسبی برای تغییر سرمربی نیست به این خاطر که الان بهترین مربیان دنیا مشغول هستند. اسکوچیچ هم شناخت خوبی از تیم ملی ما دارد. در شرایطی که تیم ملی حتی از صعود در گروه خودش ناامید بود، او هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و الان به عنوان تیم صدرنشین به جام جهانی راه پیدا کرده است بنابراین باید این فرصت به او داده شود که با همین تیم در جام جهانی حضور پیدا کند. یکی از مشکلاتی که تیم ملی در زمان کی‌روش داشت نبود آرامش بود که خوشبختانه در دوره اسکوچیچ این موضوع کاملا برقرار بود بنابراین نباید این آرامش را به هم بزنیم.