چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه
فوتبالی که حساب و کتاب ندارد؛

بی نظمی در تبلیغات!

فوتبالی که  با مدیریت سلیقه ای و هرکی هرکی اداره شود و به انضباط فردی و گروهی معتقد نباشد، قطعا به بیراهه خواهد رفت!

وقتی "آگهی"  بر " آگاهی" ارجحیت داده شود و شعار دادن بر شعور جمعی پیشی بگیرد و باشگاه ها و مجریان فوتبال به مبانی فرهنگی و اخلاقی پایبند نباشند، ناخودآگاه پول سالاری‌، بازیکن سالاری ، پوچ گرایی  و نتیجه گرایی در اولویت قرار می گیرد و پدیده دلالیسم پررنگ می شود.

اهالی فن‌ اعتقاد دارند در عصر کنونی فوتبال یک پدیده فراگیر اجتماعی و جهانی است و اقتصاددانان  از آن به عنوان یک  صنعت تمام عیار یاد می کنند.

مبانی مالی و تامین منابع برای حفظ و توسعه باشگاهداری یکی از اصول مهم در فوتبال حرفه ای است.

موضوع اسپانسرینگ، تبلیغات میدانی، حق پخش تلویزیونی و البسه و پوشاک و بلیت فروشی و ... از جمله منابع مهمی است که باشگاه ها را ترغیب می کند تا با مشارکت و همکاری با بنگاه ها و شرکت ها و سازمانه ا منابع مالی را جذب کنند و...

این موضوعات در فوتبال حرفه ای جایگاه و ‌پایگاه شناخته شده ای دارد، اما باشگاه های ما با این مقوله آشنایی درستی ندارند.

بهره‌بردن‌ از منابع دولتی و دست بردن به جیب مردم  و از پول بیت المال ساده ترین راه برای اداره تیم های باشگاهی است.

حق پخش و حقوق باشگاه ها هنوز لاینحل‌مانده و دو تیم سرخابی پایتخت که تحت حمایت دولت و وزارت ورزش اداره می شوند، بعد از گذشت چهل و اندی سال از پیروزی انقلاب هنوز به کمک های دولتی دل بسته اند.

بدهی های تلنبار شده و‌ مطالبات مربیان و بازیکنان خارجی و داخلی در این دو تیم هم بیداد می کند و هر روز باید مترصد احکام جدیدی علیه این دو باشگاه باشیم و...

با روی کار آمدن هیات مدیره جدید استقلال و حضور سردار آجورلو در کسوت مدیرعاملی باشگاه شاهد تحرکات جدیدی بودیم. یکی از مطالبات ایشان بحث واگذاری تبلیغات‌ میدانی و سپردن این امور به باشگاه بود.

اگر چه مجریان سازمان لیگ ابتدا در سپردن این موضوع به باشگاه استقلال واکنش نشان داده و جبهه گرفتند، اما به دلیل حمایت هواداران و روشنگری رسانه ها این‌ مطالبه سرانجامی خوب داشت.

در این راستا باشگاه پرسپولیس هم از این درخواست حمایت کرد و دیگر باشگاه ها هم به صحنه آمدند.

بر پایه این توافق نامه مقرر شد، استقلال تبلیغات مسابقات خود در ورزشگاه آزادی را راسا برعهده گرفته و هزینه های جانبی ورزشگاه آزادی و دستگاه های مرتبط را پرداخت کند.

سردار آجورلو مدعی بود، برای هر یک از مسابقاتی که استقلال میزبان خواهد بود، درآمدی هنگفت از محل تبلیغات میدانی به دست خواهد آورد و در قبال آن هزینه ای چند برابر به طرف مقابل از جمله مسئولان ورزشگاه آزادی پرداخت خواهد کرد.

معلوم‌ نیست که این ادعا عملی شده باشد و استقلال بابت این همه تبلیغات پولی به‌ حساب طرف مقابل واریز کرده باشد!

تصویر بالا از بازی استقلال و پیکان گرفته شده است.

ترافیک بالا و بی نظمی در تبلیغات کنار زمین گویای همه چیز است.

اگر به آقایان اختیار داده می شد، تبلیغات و آگهی ها را به داخل میدان هم می کشاندند!

اگر خوب به درون دروازه و کناره ها تا خط کرنر دقت کنید، بیش از آنکه به توپ و درگیری بازیکنان دو تیم توجه داشته باشید، کثرت‌آگهی ها و تبلیغات چشم ها را آزار می دهد.

این‌ موضوع از صفحه تلویزیون قدری آزار دهنده تر است و بیننده را از صحنه واقعی فوتبال دور می کند!

باید در این زمینه از مسابقات اروپایی الگو بگیریم و نظم و نسق درستی در ورزشگاه ها ایجاد کنیم.

سازمان لیگ ‌باید حدود اختیارات و‌ چگونگی استقرار و نصب آگهی ها و تبلیغات و همچنین تعداد و اندازه آنها را تعیین و به باشگاه ها اعلام کند تا مانند تصویر بالا شاهد پراکندگی و بی نظمی در تبلیغات نباشیم.

از آنجا که مسابقات استقلال و پرسپولیس پخش زنده تلویزیونی دارد این بی نظمی و تراکم بیش از حد تبلیغات از نگاه بیرونی هم آزار دهنده است و باید آن را  به شکلی اصولی مدیریت کرد.

نویسنده: احمد میرزاییان