پنجشنبه نهم فروردین ماه
خاطرات و مخاطرات یک اعزام؛

عبدالعزیز: ایران حرف اول آسیاست

والیبال ایران در آسیا حرف اول را می زند و آقایی اش را در سطح جهان آغاز کرده است. عبدالعزیز سلمان، دبیر فدراسیون والیبال امارات با بیان این مطلب افزود: مایل هستیم که در زمینه تبادل مربی و بازیکن با فدراسیون والیبال ایران همکاری کنیم و از تجارب عالی ایرانیان بهره ببریم. در واقع در استخدام مربیان ایرانی مشکلی نداریم و در مقابل آمادگی میزبانی از تیم های ملی ایران را داریم.

عبدالعزیز سلمان با اشاره به بازی تکنیکی تیم شهداب در جام بین المللی دوبی اضافه کرد: می دانم که این تیم بدون ملی پوشان به امارات آمده است، وگرنه قهرمانی دور از دسترس نبود.

وی هدف از برگزاری مسابقات بین المللی به صورت المپیاد را ایجاد انگیزه بین جوانان اماراتی ذکر کرد و افزود: تمام بازی ها از سه شبکه دوبی اسپورت زنده پخش شده تا مردم ما با دیدن رقابت های ورزشی انگیزه برای پرداختن به رشته های مختلف پیدا کنند.

 

سفر بسیار باید...

در حاشیه تورنمنت بین المللی دوبی گرایش و استقبال جوانان اماراتی به ایران و ایرانی دلپذیر بود. چه بسیار جوانانی که لباس عربی بر تن داشته و سوار بر خودروهای آخرین مدل از هر فرصتی برای ابراز ارادت به گروه ایرانی استفاده می کردند. برخی از آنها که با خانواده به تماشای رقابت ها آمده بودند با فارسی آمیخته با لهجه غلیظ عربی اصالت خود را ایرانی دانسته و بدون هیچ واهمه ای از اینکه خون ایرانی در رگ هایشان در جریان دارد، افتخار می کردند.

مسابقات ورزشی به طور کلی، زبان تفاهم بین المللی است و این روزها که دولت تحرکات دیپلماتیک بارزی را برای ارتباط با دنیا به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آغاز کرده است، اعزام تیم ها می تواند پیوند ملل را تقویت کند.

حمایت از بخش خصوصی

بدون تردید شاید بخش عمده ای از انتقاداتی که درباره آرم پیراهن ورزشکاران کشورهای مختلف از جمله ایران می شود، چیزی جز حساسیت ملی نیست و این حق را باید به نمایندگان رسانه ها داد که از سوژه های بهینه برای القای رسالت خود بهره بگیرند. فراموش نکنیم که انتقاد به معنی خوب و بد را با هم مطرح کردن است. گروهی که با نام شهداب به امارات رفته اند، جوان و شاید کم تجربه بودند. از قدیم گفته اند: «سفر بسیار باید تا پخته شود خامی» به یاد بیاوریم که در دهه های گذشته چه اتفاقات عجیبی در پیرامون تیم های ملی ما به وجود آمده بود که با حسن نیت برطرف شد. پس این بار نیز تلاش کنیم تا یک بخش خصوصی که میلیاردها تومان برای والیبال باشگاه های ما هزینه کرده است، در سایه راهنمایی و نقد منصفانه راه اصولی تر را طی کنیم. در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.

 

نویسنده: جمشید حمیدی