پنجشنبه نهم فروردین ماه
گفت و گو با پیشکسوت ورزش ایران در دوبی؛

قائم مقامی: اماراتی ها علاقه وافری به ایرانیان دارند

وطن دوستی و لوطی گری در وجود همه ایرانیان موج می زند، اما در جمع ورزشکاران، وطن پرستی حکایتی دیگر دارد؛ حتی اگر در آن سوی مرزها هم زندگی کند، وقتی از ایران می گوید، شوق و غرور و افتخار در چشمانشان موج می زند و سیامک قائم مقامی یکی از این مردان باغرور و دوست داشتنی ورزش ماست که بیش از دو دهه در امارات زندگی می کند و هر بار که به تهران می آید، اولین دیدارش با جامعه ورزش است.

قائم مقامی از بنیانگذاران ورزش راگبی در استان کرمان است. او به همراه بیژن صفایی، اعرابی و صفاجو زمانی که بیلیارد را در خطه کویر راه اندازی کردند، اقدام شان در مهم ترین رسانه های دنیا بازتاب پیدا کرد؛ کرمان و بولینگ و بیلیارد (؟)

قائم مقامی در ورزش شمشیربازی نیز تا سطح مربیگری و سرپرستی تیم های ملی پیش رفت و اعتقاد دارد که سنگ بنای شمشیربازی را محمدزاده در ایران قوی کرد و فدراسیون کنونی نیز پیشرفت خوبی داشته است. وی گفت: تلاش من در این سال ها که در دوبی زندگی می کنم، باز کردن راه حضور مربیان و ورزشکاران ایرانی به امارات بود. به اتفاق آقای خادم، مسابقات بین المللی کاراته مسترکاپ در امارات برگزار کردیم ولی متاسفانه از این تلاش ها برای همکاری مشترک بین دو کشور استفاده نشد. رئیس وقت فدراسیون کاراته با هزینه اماراتی ها به دوبی آمد، اما در انتخابات با فرد غیراماراتی رای داد که فقط 5 رای آورده بود. با این همه مردم امارات، ایرانیان را بهترین و ارزشمندترین میهمان خود می پندارند و از حضور بازیکنان فوتبال در این کشور خاطرات خوشی دارند حتی از مهدی قائدی که این روزها خیلی هم قبراق نیست.

در یکی از سال ها مقدمات حضور خانم زهره خالقی بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران برای حضور در باشگاه الاهلی فراهم ساخته بودم اما متاسفانه رئیس وقت فدراسیون پاسپورت ایشان را گرفت و اجازه نداد که به امارات بیاید.

تا زمانی که فدراسیون های ورزشی با دید فراخ و ملی به بازار کار در کشورهایی مثل امارات نیندیشند، همواره در تنگنا می مانند. پیشنهاد کرده بودم که مسابقات راگبی بین المللی را در کیش برگزار کنم. مسابقاتی که بیش از 150 ورزشکار تراز اول دنیا در آن حضور می یابند اما آقایان استقبال نکردند.

ورزش حکایت دیگری دارد و باید از فرصت ها برای تعامل و دوستی و پیشرفت متقابل از آن استفاده کنیم.

قائم مقامی که از چهره های شاخص ورزش راگبی در ایران بود نیز می گوید: زیربنای این ورزش در کشور ما قوی است؛ چرا که مدیرانی که برای هدایت این ورزش آمده بودند، مدبر و با حسن نیت نشان دادند. از آقای صادق عابدینی گرفته تا دکتر آقابیگ و دکتر حسینی که دیدگاه ورزشی داشتند و دلشان برای ارتقای این ورزش سوخته است.

قائم مقامی در خاتمه تاکید کرد که مسئولان ورزش باید از زیرساخت های عالی ورزش در امارات و همکاری متقابل با آنان استقبال کند.

گفت و گو: عباس اسماعیلی