جمعه دهم فروردین ماه
از روزه داری بنزما و صلاح تا مهدی طارمی؛

ماه رمضان و نقش ستاره های فوتبالی

اخبار وسیعی که این روزها در باره روزه داری ستاره های فوتبالی در رسانه های اروپایی انعکاس یافته و از طریق پخش  تلویزیونی  مسابقات در معرض دید جهانیان قرار گرفته است، الگویی بارز از اعتقادات و ارزش های ناب ورزشکاران مسلمان را نشان ‌می دهد.

محمد صلاح در فوتبال انگلیس یک الگوی تمام عیار و ورزشکاری با اعتقادات مذهبی شناخته می شود، او به همراه سانیو مانه دو مهاجمی هستند  که در اردوها نماز به پا می دارند و با روزه داری در تمرینات و بازی های تیم لیورپول شرکت‌ می کنند.

این دو فوتبالیست مسلمان بسیار مورد احترام هواداران پرشور لیورپول قرار دارند.

مهدی طارمی ورزشکار شایسته ما هم در دیدار اخیر پورتو مقابل اسپورتینگ با زبان روزه به میدان رفت. او در حین بازی به کنار زمین آمد و با نوشیدن آب و‌ مقداری خرما افطار کرد.

پخش تصاویر زنده این بازی و حرکت خاص طارمی که گویای وقت افطار  است، بسیار مورد توجه رسانه ها و هواداران پورتو قرار گرفت.

علاقه مندان فوتبال در کشورمان هم از این اقدام شایسته طارمی استقبال کرده و در ‌فضای مجازی این حرکت نمادین مهاجم ایران  را به صورت گسترده منتشر و اشاعه دادند.

کریم بنزما ستاره فرانسوی باشگاه رئال مادرید هم‌ فوتبالیست مسلمانی است که محبوبیت اش در میان هواداران شهر مادرید ابعاد گسترده‌ یافته است.

او در فرانسه هم الگوی نسل جوان به شمار می آید که در سی و پنچ، شش سالگی هنوز قبراق و کارآمد نشان‌می دهد.

بنزما در دیدارهای اخیر تیمش در لیگ اروپا  و لیگ ‌اسپانیا با زبان روزه به میدان آمد و با زدن گل های حیاتی اوج هنر خود را به نمایش گذاشت.

پوگبا دیگر ستاره فرانسوی تیم‌ منچستر یونایتد هم یک مسلمان واقعی است.

پوگبا سال پیش درسفر حج با لباس احرام در مکه حاضر شد و تصاویر بر پا داشتن نماز و روزه داری او در باشگاه منچستریونایتد زبانزد خاص و عام است.

این نفرات جدا از اقدامات مذهبی در امور عام المنفعه هم‌ مشارکت جدی دارند.

محمد صلاح در مصر رسیدگی به امور ایتام و ساخت مدرسه را در اولویت قرار داده است.

سانیو‌مانه بازیکن‌ سنگالی تیم لیورپول هم در ساخت ‌پرورشگاه ها و نگهداری کودکان بی سرپرست مشارکت جدی دارد.

چندی پیش تصاویر گوشی همراه او در رسانه ها منتشر شد.

خبرنگاری از او پرسیده بود، آیا بهتر نیست از گوشی بهتری استفاده کنی؟

مانه در جواب گفته بود: امورات شخصی من با این گوشی معمولی رفع و رجوع می شود، اما در کشورم کودکان بیشماری را‌ می شناسم که از حداقل امکانات محروم و نیازمند کمک هستند.

من ترجیح می دهم این پول ها را برای کودکان فقیر و ‌محروم کشورم هزینه کنم.

جوانان ورزشکار ما باید از این‌ نوع اقدامات شایسته که ‌بیانگر ارزش های  انسانی و اسلامی است، الگو گرفته و در میادین ورزشی، مروج این فرهنگ‌ ناب باشند و از ناهنجاری و بد اخلاقی اجتناب کنند.

 


نویسنده: احمد میرزاییان