چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه
گفت و گو با کارشناس و مربی برجسته بسکتبال

مرشدی: تیم ملی نیازمند خانه تکانی است

یکی از چهره های نام آشنا و بلند آوازه بسکتبال ایران عباس مرشدی است. مردی که در همه سطوح و رده ها آزموده شده و سربلند از بوته آزمایش بیرون آمده است. در سال 1353 زمانی که در تیم ملی جوانان بازی می کرد جزء تاپ تن آسیا انتخاب شد و پانزده سال عضو تیم ملی بود و هشت سال هم نوار کاپیتانی تیم ملی را بر سینه داشت.

با این چهره شاخص و دنیادیده بسکتبال در دفتر البرز ورزشی از هر دری سخن راندیم. اینکه در زمان رامین طباطبایی عضویت در کمیته فنی برای وی دلچسب نبود در این باره می گوید: وقتی کار اساسی نمی توان انجام داد ماندن وقت تلف کردن است. طی 50 سال گذشته با چندین رئیس فدراسیون همکاری کرده بودم. تیمسار صادقی، مصباح زاده، مهندس مقدسیان، ناصر بیگلری، محمود مشحون، مهرداد آگین، دکتر غضنفری و رامین طباطبایی به عناوین مختلف همکاری داشته ایم اما باید اقرار کنم با احترام به آقای مشحون زمان ریاست دکتر غضنفری اوج بسکتبال ایران بود. او نسلی را ساخت که نسل طلایی بسکتبال شهرت داشت. جالب است بدانید که آقای غضنفری بسکتبالیست نبود اما با اعتماد به مربیان و کارشناسان دلسوز موفق شد.

نیازهای بسکتبال

الان آقای جواد داوری که بازیکن تیم ملی هم بود باید به نیازمندی های بسکتبال توجه کند و  انتخابات درستی را برای موفقیت انجام دهد و گرنه مانند دکتر طباطبایی ناموفق خواهد بود.

انتخابات اگر با صداقت همراه باشد کادر اجرایی و روابط عمومی قوی را برگزیند کمیته فنی مجرب با اتاق فکر آگاه داشته باشد و استعدادیابی را در سطح کشور با برنامه ریزی انجام دهد نتیجه خواهد گرفت.

متاسفانه طی این سال ها پشتوانه سازی مقبولی برای بازیکنان تیم ملی مربوط به نسل طلایی انجام نشد نسلی که بسکتبال ایران را به آسیا شناساند.

عباس مرشدی که خود از تکنیکی ترین ورزشکاران کشور بود می افزاید: اعتماد کردن به نیروی ایرانی یک بخش از موفقیت خواهد بود و اگر بتوانیم مانند والیبال یک مربی چون ولاسکو را به خدمت بسکتبال ایران درآوریم می شود به راهی رفت که والیبال ایران را جهانی ساخت.

استان های بسکتبال خیز ما همانند کردستان، ایلام و ... مانند گذشته دیگر دست اند کار سازندگی نیستند چرا که با راه اندازی لیگ باشگاهی بازیکنان زبده از استان ها خارج شده اند. در گذشته برادران مردوخی در کردستان هرگز از شهر و دیار خو خارج نشدند و حضور آنان باعث ایجاد انگیزه در جوانان منطقه می شد. اکنون حتی گرگان بسکتبال خیز نیز زیاد به بازیکنان بومی خود توجه ندارند.

مرشدی درباره حضور بازیکنان خارج در لیگ ایران می گوید زمان حضور بازیکنان حرفه ای در لیگ ایران کلاس آموزشی و انگیزشی بسیار خوبی برای بازیکنان ایرانی بود اما به تدریج که بسکتبال ما در سطح آسیا مطرح شد دیگر بازیکنان متوسط خارجی هیچ

 فایده ای برای بسکتبال ما ندارد.

مرشدی در خاتمه به لزوم خانه تکانی در بسکتبال ملی ایران اشاره کرد و می گوید: نباید نگران نتیجه بود. این راهی است که والیبال رفت و به سوی موفقیت گام برداشت.

گفت و گو: ج- دوستدار