پنجشنبه نهم فروردین ماه
​ کشتی آزاد آسیا- مغولستان؛

ایران قهرمان شد

 تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب 6 مدال طلا، 1 مدال نقره و 1 مدال برنز و 201 امتیاز به عنوان قهرمانی رقابت های کشتی بزرگسالان قهرمانی آسیا در مغولستان دست یافت. کمیته ملی المپیک به پاس قدردانی از کشتی گیران کشورمان به آنها تبریک گفت.

سی و پنجمین دوره رقابت های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی آسیا طی روزهای 3 و 4 اردیبهشت ماه در شهر اولان باتور مغلوستان برگزار شد که در پایان تیم ایران با 6 مدال طلای رحمان عموزاد در وزن 65 کیلورگرم، یونس امامی در وزن 74 کیلوگرم، علی سوادکوهی در وزن 79 کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در وزن 92 کیلوگرم، محمدحسین محمدیان در وزن 97 کیلوگرم و یداله محبی در وزن 125 کیلوگرم، مدال نقره داریوش حضرتقلی زاده در وزن 61 کیلوگرم و مدال برنز محسن مصطفوی در وزن 86 کیلوگرم و کسب 201 امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت.

پس از تیم ایران تیم های هند و قزاقستان به ترتیب با 152 و 151 امتیاز دوم و سوم شدند.

 لازم به ذکر است تیم ایران در رقابت های سال گذشته در قزاقستان با 3 مدال طلا، 3 مدال نقره و 2 مدال برنز و کسب 179 امتیاز به عنوان قهرمانی رسیده بود و تیم های هند و قزاقستان به ترتیب با 151 و 149 امتیاز دوم و سوم شدند.

 نتایج کشتی گیران کشورمان به شرح زیر است:

 در وزن 57 کیلوگرم رضا مومنی، پس از استراحت در دور اول در دور دوم مقابل زانابازار زاندانبود دارنده مدال نقره آسیا از مغولستان با نتیجه 10 بر 6 مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی گیر مقابل حریف هندی، مومنی از دور رقابت ها کنار رفت.

 در وزن 61 کیلوگرم داریوش حضرتقلی زاده در دور اول با نتیجه 9 بر 6 مقابل  این سانگ چویی از کره جنوبی به پیروزی دست یافت. وی در دور دوم با نتیجه 14 بر 11 علی بیگ علی بیگوف (کشتی گیر روسی الاصل) قهرمان آسیا از بحرین را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 6 بر 5 از سد اکبر کوربانوف از قزاقستان گذشت و به دیدار فینال راه یافت. حضرتقلی زاده در این با نتیجه 10 بر صفر مغلوب ری هیگوچی دارنده مدال نقره المپیک از ژاپن شد و به مدال نقره رسید.

 در وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد در دور نخست با نتیجه 11 بر صفر مقابل عنایت اله از پاکستان به پیروزی رسید. وی در دور دوم با نتیجه 9 بر صفر کایکی یاماگوچی قهرمان جوانان جهان از ژاپن را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله تسوگبادراخ تسیویسورن از مغلوستان را با نتیجه 6 بر صفر از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. عموزاد در دیدار پایانی در یک دیدار حساب شده با نتیجه 3 بر 1 از سد باجرانگ پونیا دارنده مدال برنز المپیک و نقره و برنز جهان از هند گذشت و به مدال طلا دست یافت.

 در وزن 70 کیلوگرم محمدمهدی یگانه جعفری پس از استراحت در دور اول در دور با نتیجه 6 بر 2 مغلوب تایشی ناریکانی از ژاپن شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، وی نیز راهی دیدار رده بندی شد. یگانه جعفری در این دیدار با نتیجه 4 بر صفر مقابل سیرباز تالگات قهرمان آسیا از قزاقستان کشتی را واگذار کرد و پنجم شد.

 در وزن 74 کیلوگرم یونس امامی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 7 بر 5 دایچی تاکاتانی دارنده مدال نقره بازی های آسیایی از ژاپن را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه 10 بر صفر بیامبادورج بات اردن از مغولستان را شکست داد و به دیدار فینال راه یافت. امامی در این دیدار با نتیجه 5 بر 2 از سد نورکجا کایپانوف دارنده مدال نقره جهان و قهرمان آسیا از قزاقستان گذشت و به مدال طلا دست یافت.

 در وزن 79 کیلوگرم علی سوادکوهی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با با نتیجه 8 بر 6 مقابل بیامبادورج انخبایار از مغولستان به پیروزی رسید. وی در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه 3 بر صفر یودایی تاکاهاشی از ژاپن را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. سوادکوهی در این دیدار با نتیجه 9 بر 9 از سد بالیان گوراو دارنده مدال نقره آسیا از هند گذشت و به مدال طلا دست یافت.

 

در وزن 86 کیلوگرم محسن مصطفوی در دور اول با نتیجه 10 بر صفر دولت مراد اورازگیلیوف از ترکمنستان را مغلوب کرد وی در  دور بعد با نتیجه 6 بر صفر مغلوب دیپاک پونیا دارنده مدال نقره جهان از هند شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، وی نیز به دیدار رده بندی راه یافت. مصطفوی در این دیدار با نتیجه 4 بر صفر از سد گوان اوک کیم از کره جنوبی گذشت و به مدال برنز رسید.

 دروزن 92 کیلوگرم امیرحسین فیروزپور در دور نخست با نتیجه 11 بر صفر آدیلت داولومبایف دارنده مدال نقره آسیا و برنز بازی های آسیایی از قزاقستان را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه 10 بر صفر تاکوما اوتسو دارنده مدال نقره آسیا از ژاپن را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. فیروز پور در دیدار فینال با نتیجه 11 بر صفر  مقابل اورگیلوخ داگوادورج از مغولستان به پیروزی دست یافت و صاحب مدال طلا شد.

 در وزن 97 کیلوگرم محمدحسین محمدیان در دور اول با نتیجه 10 بر صفر ضیامحمد صفراف از ترکمنستان را از پیش رو برداشت. وی در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی با نتیجه 10 بر صفر از سد ساتیوارت کادیان دارنده مدال نقره آسیا از هند گذشت و به دیدار فینال راه یافت. محمدیان در دیدار پایانی در یک دیدار زیبا با نتیجه 11 بر صفر باتزول اولزیسایخان از مغولستان را مغلوب کرد و به مدال طلا دست یافت.

 در وزن 125 کیلوگرم یداله محبی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 11 بر 2 و ضربه فنی سرداربک خولماتوف از ازبکستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 12 بر 2 باتمانگای انختسوشین از مغولستان را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. محبی در دیدار پایانی با نتیجه 3 بر 1 علیشیر یرگالی از قزاقستان را شکست داد و به مدال طلا دست یافت.

 رده بندی انفرادی این رقابت ها به شرح زیر است:

57 کیلوگرم: 1- کومار راوی (هند) 2- راخات کالژان (قزاقستان) 3- آلماز سمانبکوف (قرقیزستان) و رایکوتو آرای (ژاپن) ... 8- رضا مومنی (ایران)

61 کیلوگرم: ری هیگوچی (ژاپن) 2- داریوش حضرتقلی زاده (ایران) 3- اولوبک ژولدوشبکوف (قرقیزستان) و اکبر کوربانوف (قزاقتسان)

65 کیلوگرم: 1- رحمان عموزاد خلیلی  (ایران) 2- باجرانگ پونیا (هند)  3- عباس رحمان اف (ازبکستان) و کایکی یاماگوچی (ژاپن)

70 کیلوگرم: 1- تایشی ناریکانی (ژاپن) 2- ارنظر آکمات علی اف (قرقیزستان) 3- ناوین ناوین (هند) و سیرباز تالگات (قزاقستان) 5- محمدمهدی یگانه جعفری (ایران)

74 کیلوگرم: 1- یونس امامی (ایران) 2- نورکجا کایپانوف (قزاقستان)  3- دایچی تاکاتانی (ژاپن) و اسلام بک اوروزبکوف (قرقیزستان)

79 کیلوگرم: 1- علی سوادکوهی (ایران) 2- بالیان گوراو (هند) 3- ارسلان بوداژاپوف (قرقیزستان) و یودایی تاکاهاشی (ژاپن)

86 کیلوگرم: 1-  عظمت دولتبیکوف (قزاقستان)  2- دیپاک پونیا (هند) 3- محسن مصطفوی (ایران) و بوبور اسلام اف (ازبکستان)

92 کیلوگرم: 1- امیرحسین فیروزپور (ایران) 2- اورگیلوخ داگوادورج (مغولستان) 3- آدیلت داولومبایف (قزاقستان) و ویکی ویکی (هند)

97 کیلوگرم: 1- محمدحسین محمدیان (ایران) 2- باتزول اولزیسایخان (مغولستان) 3- مامد ابراگیم اف (قزاقستان) و ساتیوارت کادیان (هند)

125 کیلوگرم: 1- یداله محبی (ایران) 2- علیشیر یرگالی (قزاقستان) 3- یی هیون جونگ (کره جنوبی) و باتمانگای انختسوشین (مغولستان)

 رده بندی تیمی: 1- ایران 201 امتیاز 2- هند 152 امتیاز 3- قزاقستان 151 امتیاز 4- ژاپن 140 امتیاز 5- مغولستان 115 امتیاز 6- قرقیزستان 104

 کمیته ملی المپیک قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد و نایب قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت های قهرمانی آسیا را تبریک گفت.