پنجشنبه نهم فروردین ماه
ائتلاف عليه منافع فوتبال ملی؛

تر و خشک در فوتبال خواهند سوخت!

شهاب‌الدين عزيزي‌خادم در نخستين مصاحبه‌اش پس از عزل موقت توسط اعضاي هيات‌رييسه، در لفافه از مسائلي پرده برداشت كه مطمئنا ناديده‌گرفتن‌شان به ضرر فوتبال ملی خواهد بود و آبروي فدراسيون در آستانه جام‌جهاني را به بازي خواهد گرفت.

اعتقاد عزيزی‌خادم بر غيرقانوني بودن روند عزلش از رياست فدراسيون و تداوم اين باور حتي پس از جلسه دوم كميته اخلاق، بيانگر اين مساله است كه رييس معزول قرار نيست به اين راحتي‌ها از ميدان قدرت پا پس بكشد و در صورت مغايرت حكم قضات كميته اخلاق با مستندات و ادله قانوني، پرونده را به نهادهاي بين‌المللي خواهد كشاند تا از حق و حيثيتش در مرجعي بي‌طرف و بي‌جهت دفاع كند. طعنه‌آميز است كه مرجع داخلي رسيدگي به اتهامات اينچنيني به‌علت ناديده‌گيري شكايت رسمي عزيزی‌خادم از اعضای هيات‌رييسه و نزديكي به طيف فكری يك مثلث در فدراسيون فوتبال، اصل برائت از هرگونه جهت را رعايت نكرده و براي فوتبال ايران مي‌بايست در جايي نزديك به زوريخ يا لوزان تعيين‌تكليف شود. پيش از اين به ‌كرات گفته می‌شد كه دخالت اشخاص ثالث و برخی فشارها باعث بالا گرفتن بلبشوی فدراسيون فوتبال تا اين حد شده اما اكنون بايد باور داشت كه تمام خاكسترهاي پخش‌شده در فضاي غبارآلود فوتبال ايران، ناشی از ائتلاف‌های نابه‌جا در هيات‌رييسه و جهت‌گيری‌های خاص در راستاي مطامع فردي برخی‌هاست.

تعجيل عجيب‌وغريب كميته اخلاق در يك‌سره كردن محروميت عزيزي‌خادم را نبايد ساده انگاشت؛ تحركات دو تن از اعضای هيات‌رييسه به‌همراه مشاور عالي يك از آنها، بيشترين تاثير را بر رفتار متناقض از آيين‌نامه قضات كميته اخلاق داشته و اصلا بعيد هم نيست كه براي جلب نظر تيم فعلي و ابقاي مديران كنوني، كميته اخلاق تصميمي دقيقا برخلاف مصالح مملكتي اتخاذ كند. دبيركل پيشين فدراسيون فوتبال كه اين روزها نقش بی‌بديلی را در اوضاع پادرهواي فعلي بازي كرده، ائتلافي با سرپرست فعلي و رييس سازمان ليگ ايجاد كرده كه شرط تداوم آن، به خاك سياه نشستن فدراسيون و متعاقبا تيم ملي فوتبال در آستانه رويداد بزرگ قطر خواهد بود. با حواشي اخير در هيات‌رييسه، بر همگان ثابت شده كه قصد و غرض اعضاي هيات رئيسه از عزل رييس فدراسيون هرگز اصلاح فوتبال نبوده و هر كسي تنها باغچه خودش را بيل مي‌زده. اين مورد ديگر بر كسي پوشيده نيست اما يادمان خواهد ماند كه بروز هرگونه عارضه جانبي در اين موضوع، دامان همه را خواهد گرفت و تر و خشك در اين فاجعه مقصر خواهند بود.

نویسنده: ميعاد نيك