جمعه دهم فروردین ماه
خلف وعده باعث ناامیدی جوان ها می شود؛

عسگری: با آب سیرابی انرژی می گرفتیم

میهمان امروز ما یکی از قهرمانان زحمتکش کشتی در دهه 50 بود. علی عسگری ورزش را در خیابان عسگری و سر پل امامزاده معصوم (ع) آغاز کرد. آنجایی که حمید درخشان در فوتبال و کشتی گیران نام آوری همانند حبیب فتاحی، جهانشاه کریمی و ... رشد کرده اند.

عسگری بعدها در اثر شکستگی کتف ورزش قهرمانی را کنار گذاشت اما در رده های سنی جوانان و بزرگسالان با تیم دخانیات عناوین کشوری به دست آورد. در باشگاه شفق هم دوره چهره های نام آوری چون عبدالله احمدی، هوشنگ منتظرالظهور، حسین گلابی، حسین حیدری، جبار مهدیون و ... بود.

عسگری امروز عضو هیات رئیسه هیات کشتی استان تهران در مقایسه ادوار مختلف ورزش کشتی می گوید: یادش بخیر آقای سلیمان تقوی در باشگاه شفق امکاناتی در اختیار ما می گذاشت اما یادم نمی رود که با کفش پاره مسابقه انتخابی با منصور برزگر برگزار کرد. آن زمان هیچ کس دنبال پول نبود. همه از سر عشق و علاقه ورزش می کردند و تنها مواد انرژی زای ما آب سیرابی بود. ابتدا کشتی آزاد تمرین می کردم بعد به دلیل ازدحام قهرمانان در این رشته به سوی کشتی فرنگی رفتم. کشتی در آن زمان سه تا سه دقیقه بود اما امروز که دو دقیقه شد از فن و مهارت آن دوران کشتی گیران سرشناس خبری نیست و همه اش به حل دادن رقیب خلاصه می شود.

عسگری اضافه کرد: اداره فدراسیون کشتی امروز به اندازه ریاست آقای خادم نیست. علاقه و توجهات آن زمان وجود ندارد. اعتقاد دارم با توجه به غیرت و سرسختی ای که جوانان ایرانی دارند، اگر سیاست بازی نباشد، امکانات در اختیار قهرمانان قرار گیرد، می توانیم حرف اول جهان باشیم. خودم عضو هیات رئیسه کشتی اسلامشهر هستم. در این ناحیه دو مرد علاقه مند و تحصیلکرده به نام های مهندس احمدی و شاه محمدی برای اعزام قهرمانان کشتی خود هر روز دست نیاز به سوی مغازه داران و تجار دراز می کنند. در صورتی که در زمان ما همین که در یک ناحیه موفقیت کسب می کردیم، شرایط برای جذب قهرمانان ورزشی فراهم می شد. این راه باید ادامه یابد. من در مسابقات جهانی نروژ از نزدیک شاهد مبارزات قهرمانان ایرانی بودم. حتم دارم اگر شرایط برای آماده سازی و دلخوشی کشتی گیران فراهم شود، باز هم در صدر کشتی جهان خواهیم درخشید.

خلف وعده باعث ناامیدی جوانان می شود. مسئولان ورزش ما باید به این مساله توجه داشته باشند و بدانند که چه مسئولیتی در قبال جوانان دارد. حاج آقا طالقانی در زمان مسئولیت خود کاملا به این قول و قرارها پایبند بود.

گفت و گو: احمد دباغ