جمعه سی و یکم فروردین ماه
پیکان نماینده اول آسیا در باشگاه های جهان؛

سانتوری عرق مدعیان را درآورد

شب گذشته پیکان تهران در نبردی سنگین با کوچک مردان سانتوری ژاپن 3 بر 2 فینال باشگاه های آسیا را بردند و به هشتمین مدال تاریخ تاسیس این باشگاه دست پیدا کردند.

بازی دو تیم به شدت گره خورده بود و ژاپنی ها با موزورسکی چیزی تا پیروزی کم نداشتند، اما تیزچنگی سعید معروف و موقعیت سنجی انگابت و نمیر عبدالعزیز گره را گشودند و پیکان را مسافر رقابت های باشگاه های جهان کردند.

در دیدار رده بندی تیم شهداب یزد برعکس بازی روز قبل اقتدار خوبی مقابل تیم تاراز قزاقستان بروز داد تا کاپ سومی را به شهر مناره های پیر ببرند.

نمایش موزورسکی که پا را از مرز 35 سالگی فراتر نهاده است، یکی از نمادهای جالب جام بیست و دوم بود. وی در همه مسابقات بالای 25 تا 30 امتیاز کسب کرد و اگر سانتوری بازیکن کوبایی خود را به همراه می آورد گرفتن جام حتی برای تیم پرستاره پیکان هم آسان نبود.

 

بعد از قضایا

بحث درباره کیفیت باشگاه های آسیا و فراخوانی بازیکنان گرانقیمت خارجی نیازمند فرجه ای دیگر است. وظیفه رسانه های تخصصی این است که نیک و بد را با هم مطرح کنیم. اما نکات حاشیه ای جالب اظهارنظرهای مربیان و بازیکنان ایرانی بود. پیمان اکبری سرمربی پیکان از بی ثمر بودن حضور آلکنو در تیم ملی ایران سخن گفت که به اعتقاد ما نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود. پیمان اکبری با پشتوانه سال ها کاپیتانی تیم ملی باید به هنگام سخن بگوید تا تاثیرگذار باشد. او هم البته مانند همه ما گاهی مصلحت فدای حقیقت می کند. اما پیمان اکبری ها برای والیبال ما نوادر هستند و جامعه انتظار دارد که حقایق را به هنگام مطرح سازد.

و اما سعید معروف

سعید معروف در این دوره از مسابقات چیزی در حدود 20درصد از صددرصد گذشته را با خود نداشت، اما اگر نبود کار پیکان به شدت گره می خورد. در ویترین افتخارات سعید معروف جایزه بهترین بازیکن جام ملت های آسیا دیده می شود. او اما در روز پایانی مسابقات برای نخستین بار ارزشمندترین بازیکن باشگاه های آسیا شد. معروف رویکرد خوبی در گفت و گو با خبرنگاران داشت. پاسورهای نسل جدید را ستود و اظهار داشت که بخشی از تاریخ والیبال ایران است و هرگز دوست ندارد از قول وی مسایلی مطرح شود که مثلا دیگر در ایران بازی نمی کند. برداشت های شخصی نباید از قول او برجسته شود. معروف بسیار پخته صحبت کرد و همانند پیمان اکبری اجازه نداد حاشیه نویسان، تیترهای آتشین از زبان آنها زده شود.

 

سرمربی شهداب و باقی قضایا

علیرضا طلوع کیان سرمربی تیم شهداب یزد با شکست در مقابل سانتوری را یک اتفاق خواند و برعکس برخی خواسته ها تاکید کرد که حق او و مدیران باشگاه است که برای ادامه یا عدم همکاری تصمیم گیری کنند و مهدی مهدوی کاپیتان تیم شهداب هم بیان کرد که برخی ها دنبال ناکامی شهداب بودند تا به خواسته های خود برسند. آنچه که مورد تاکید ما اینکه ما باید حسن نیت خود را چه در کسوت مربی و بازیکن و چه در حرفه روزنامه نگاری ثابت کند. جنجال آفرینی شاید برای جذب مخاطب گریزناپذیر باشد؛ ولی باید عواقب آن را باید در نظر گرفت به ویژه دوستانی که مسایل والیبال را به طریق فنی تعقیب می کنند، وظیفه حلاجی قضایا را از زوایای مختلف برعهده دارد. امروز اگر سعید معروف موضع گذشته خود را علیه برخی خبرنگاران تصحیح کرده است، ما هم وظیفه داریم که ملی اندیشی و حسن نیت خودمان را بروز دهیم.

تیم منتخب باشگاه های آسیا

ارزشمندترین بازیکن: میرسعید معروف از تیم پیکان تهران

بهترین مدافعان میانی: سیدمحمد موسوی عراقی از پیکان و نودرخان کادرخانوف از تاراز قزاقستان

بهترین مهاجمان قدرتی: ماساهیرو یاناگیدا از سانتوری و اروین انگاپت از پیکان

بهترین لیبرو: محمدرضا موذن از مقاومت شهداب یزد

بهترین پاسور: سعید معروف از پیکان

بهترین پشت خط زن: دیمتری موزیرسکی از سانتوری

 

رده بندی نهایی باشگاه های آسیا

پیکان تهران

سانتوری ژاپن

مقاومت شهداب یزد

تاراز قزاقستان

الریان قطر

ناخون راتچاسیما تایلند

گاز جنوب عراق

اربیل عراق‌

نویسنده: جمشید حمیدی