سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه
واکاوی قهرمانی استقلال؛

آبی ها چگونه به جام رسیدند؟

هدف گذاری، طراحی و داشتن استراتژی در ورزش های گروهی از ملزومات و نیازهای بدیهی است که استقلال با توجه به  اهمیت ‌دادن ‌به نکات فنی به جام قهرمانی رسید .البته در مباحث مدیریتی و فرهنگی  باشگاه، کاستی هایی وجود داشت که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

شاید قبل از پایان نیم فصل و در تحلیل رقابت های لیگ برتر و در همین ستون ها اشاره داشتیم که استقلال به جهات مختلف دارای شخصیت قهرمانی است.

هارمونی تیم در تمام نقاط و ‌گستره زمین از یک ظرفیت قابل قبولی برخوردار بود. خطوط دفاع منسجم و هماهنگ بودند.

حتی چالش جدی که باعث جدایی سیاوش یزدانی و مرادمند (دو مدافع ثابت به دلیل موضوع سربازی) رقم خورد، نتوانست تیم را از اهداف خود دور کند.

گروه پزشکی با جدیت غلامی را آماده کردند. سیلوا هم‌ در مقطعی مناسب جذب شد.

از جمع نفرات خارجی، یامگا را باید بهترین بازبکن جذب شده در لیگ برشمرد.

مهدی‌پور و حسین زاده هم از مهره های اثر گذار تیم‌ بودند. به لحاظ تاکتیکی هم شاگردان‌مجیدی در فاز دفاعی و تهاجمی دارای طرح و برنامه بودند. نباختن تیم در ۲۷ مسابقه از داشتن استراتژی درست حکایت ‌می کند.

در این راستا حضور مربی ایتالیایی و بهره بردن از تفکرات صالح مصطفوی در کنار تیم و کار علمی گروه بدنسازی و پزشکی استقلال را نباید نادیده گرفت.

آجورلو اگر چه در بدو ورود با مصاحبه ها و اظهارات خود باعث چالش جدی در مجموعه تیم شد،اما در ادامه با سکوت و اجتناب از اظهارات چالشی به کادر فنی کمک‌ شایانی داشت.

اعتقاد دارم استقلال با همین فرمان و با حفظ شاکله تیم و رفع نواقص فنی می تواند قهرمانی های بیشتری کسب کند و با به دست آوردن سوپر جام کلکسیون افتخارات خود را تکمیل کند.

در این مسیر لازم نیست مسئولان فرهنگی و رسانه ای آنها به مسابقه بیانیه توجه کنند و بی دلیل تمرکز کادر فنی را به هم ‌بزنند.

از طرفی فرزاد مجیدی، غلامپور، صالح مصطفوی و نوری فر و دیگران باید با خویشتنداری و آرامش در میدان عمل کمک حال فرهاد باشند.

آنها در مقاطعی در زمین حریفان بازی کردند و با انگ زدن به رقبا و متهم کردن مجریان مسابقات و داوران تیم شان را به حاشیه بردند و...

مجموعه اقدامات فرهنگی تیم های حاضر در لیگ برتر از جمله استقلال و پرسپولیس به هیچ شکل قابل دفاع نیست.

باید در این زمینه تحول جدی داشت و به ارزش های اخلاقی، ارزشی و انضباطی توجه کرد. همه اعتقاد داریم که در برهه فعلی از فوتبال باشگاهی لذت نمی بریم.

برای حضور اصولی تماشاگران و استقرار مناسب آنها در سکوها باید طرحی نو داشت.

لیدرها و مجریان فرهنگی تیم ها باید همه را به آرامش و حمایت از بازیکنان و مربیان خودی دعوت کنند. بحث وی آی آر و اهتمام به مباحث داوری را باید در اولویت قرار داد.

کمیته های انضباطی و اخلاق لازم است به شدت با خاطیان برخورد کرده و از مصلحت اندیشی و‌محافظه کاری فاصله بگیرند.

و حرف آخر اینکه مجموعه این تلاش ها و اقدامات تیم های باشگاهی باید در مسیر تقویت تیم‌ملی باشد.

نویسنده: احمد میرزاییان