جمعه دهم فروردین ماه
حکم جنجالی کمیته اخلاق؛

شبهه در عزل عزیزی خادم

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم با حکم کمیته اخلاق، دو سال از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شده است و این در حالی است پیچیدگی هایی را برای حضور عزیزی خادم در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال رقم زده است.

رئیس تعلیق شده فدراسیون فوتبال هفته گذشته با حکمی عجیب روبه رو شد. کمیته اخلاق 25 اردیبهشت در حکمی جنجالی، رای به محرومیت 2 ساله شهاب‌الدین عزیزی‌خادم داد. عزیزی‌خادم 28 بهمن سال گذشته، از ریاست فدراسیون عزل موقت شد. اعضای مجمع فدراسیون فوتبال قرار بود در جلسه روز 10 خرداد درباره عزل دائمی یا بازگشت عزیزی‌خادم تصمیم‌گیری کنند، با حکم کمیته اخلاق حالا ابهامات زیادی درباره جلسه دهم خرداد ایجاد شده است.

به گزارش فوتبال 360، عزیزی‌خادم در انتخابات فدراسیون فوتبال در سال 1399 خیلی‌ها را غافلگیر کرد و ثابت کرد از پایگاه قابل توجهی در مجمع برخوردار است. او معتقد است که این پایگاه همچنان حامی اوست و می‌تواند دهم خرداد به پستش برگردد. عزیزی خادم تاکید دارد به همین دلیل چنین حکمی برای او صادر شده است و مخالفانش قصد دارند از حضور او در مجمع جلوگیری کنند. او پس از حکم کمیته اخلاق در این باره گفته بود: «بهترین کلمه برای  وصف حال روز این روزهای فوتبال ایران به عقیده بنده مظلومیت است و کثیف‌ترین واژه برای بیان اتفاقات سه ماه گذشته خیانت است. رئیس کمیته اخلاق از من خواست استعفا بدهم تا حکم محرومیت صادر نکند. البته فکر می‌کنم که ایشان بیشتر به فکر خودش بود تا من و فوتبال ایران و برای خودش دلش می‌سوخت و نگران خودش بود.» در آنسوی میدان هم کمیته اخلاق فهرستی منتشر کرد و آن موارد را تخلفات عزیزی‌خادم برشمرد.

محرومیت 2 ساله عزیزی‌خادم می‌تواند پرونده او در فدارسیون فوتبال را ببندد. اوحداقل تا پایان محرومیت، نمی‌تواند فعالیتی در فدراسیون داشته باشد و شانس ریاست مجددش از بین می‌رود، مگر اینکه کمیته استیناف، این محرومیت را بردارد. بی دلیل نبود که او بلافاصله پس از اعلام رایش به کمیته استیناف رفت و به حکمش اعتراض کرد. بسیاری از ناظران معتقدند که احتمال تغییر رای در کمیته استیناف زیاد نیست. آیا تایید محرومیت عزیزی خادم در کمیته استیناف پایان کار او خواهد بود؟ به نظر می رسد رئیس معزول دو راه پیش روی خود می‌بیند؛ نخست اینکه باتوجه به دعوت عزیزی‌خادم به مجمع و استفاده از یک سری قوانین، او تلاش خواهد کرد در مجمع حاضر شود و شانسش را برای ریاست مجدد امتحان کند. عزیزی خادم قبلا گفته بود تنها اگر نمایندگان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا از حضور او در مجمع جلوگیری کنند در مجمع شرکت نخواهد کرد. گزینه دوم عزیزی خادم، کشاندن پرونده به کنفدراسیون فوتبال و فیفا است. در صورت تائید حکم محرومیت عزیزی خادم در استیناف، او این حق را برای خود قائل است که این پرونده را در مراجع بین‌المللی دنبال کند؛ راهی سخت هم برای عزیزی‌خادم و هم برای فوتبال ایران. در هر صورت شواهد نشان می‌دهد که عزیزی خادم معتقد است که تایید حکم محرومیتش در کمیته استیناف هم پایان کارش در فوتبال ایران نخواهد بود و برای حضور در مجمع دهم خرداد به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.