چهارشنبه بیست و نهم فروردین ماه
ساخت باشگاه واقعی در سطح آسیا؛

روشن: استقلال کمتر از رئال مادرید نیست

حسن روشن همچنان یک استقلالی پایدار باقی مانده است. نه گذشت روزگار و نه گاهی کم مهری ها سبب نشد که او از اشتیاقش درباره استقلال نگوید. حسن کار این مرد شاخص فوتبال در این است که بدون ملاحظه و البته با احترام نقدهای خودش را مطرح می کند.

با مهاجم تیزپای روزگار دیرین آن زمان که تک گل قهرمانی استقلال را مقابل عقاب در باشگاه تهران به ثمر رساند تا بعدها که با تاج سابق دو مرتبه قهرمان لیگ ایران شد، گفت و گویی درباره قهرمانی استقلال مدل 2022 داشته باشیم.

روشن گفت: در ابتدای کار اوضاع زیاد بر وفق مراد نبود؛ مدیرانی که سکان این باشگاه در دست داشتند، نبودنشان بهتر از بودن آنها بود. تا اینکه آجورلو آمد و آرامشی به تیم داد. چندی پیش که در تمرین استقلال حضور پیدا کرده بودم، به فرهاد مجیدی گفتم امسال قهرمانید اما باید به فکر سال آینده باشید چون بازیکنان تیم قهرمان همواره در تیررس دلالان قرار می گیرند و با پیشنهادهای اغواکننده بازیکنان را هوایی می سازند. استقلال از نگاه من امسال فوتبال بازی نکرد اما بازیکنانش در زمین فراوان زحمت کشیدند. بازیکنی مثل حسین حسینی یک پدیده در جمع استقلالی ها بود که زود گل کرد و بعد به تدریج روی نیمکت ذخیره ها جای گرفت تا بازی آخر که عامل پیروزی تیمش شد. بازیکنان جوان همواره در معرض غرور قرار می گیرند. وظیفه مربیان است که به لحاظ روحی و روانی این بازیکنان را ساپورت کنند و اجازه سقوط کیفی را به آنها ندهند. بار دیگر تاکید می کنم نگرانی من برای فصل بعد واسطه ها هستند. وقتی به بیرانوند در تیم پرسپولیس 15 میلیارد پیشنهاد می دهند و بعد می گوید که پیشنهاد 25 میلیاردی داریم، این قضیه نشان می دهد که پای دلالان در میان است و خطری است که استقلال را هم تهدید می کند.

روشن در بخش دیگری از صحبت هایش می افزاید: استقلال نباید اشتباهات گذشته را تکرار کند. بستن قرارداد با بازیکنان بالای 30 سال اشتباهی بزرگ است. کار باید برعکس باشد؛ بازیکنان 20 ساله را باید برای سه سال نگه داشت. در گذشته وقتی با بازیکنی در استقلال قرارداد می بستند چند بزرگ به عنوان کمیته فنی رو در روی بازیکن طرف قرارداد می نشستند و اجازه زیاده خواهی را به ورزشکاری نمی دادند.

 

فوتبال در قهقهرا

دلال ها فوتبال ایران را به قهقهرا می برند به همین دلیل بازیکنان ما فرصت رشد کافی پیدا نمی کنند. تیم ملی به جام جهانی راه پیدا کرد. دنیا حضور فوتبال ایران را در جام جهانی نشانه پیشرفت می دانند اما واقعیت این است که در داخل فوتبال ما شرایط برای رشد کافی نیست. نگاه کنید پورعلی گنجی چگونه یک دفعه این همه خواهان دارد. تیم ملی ما به لطف لژیونرها به جام جهانی راه پیدا کرد. بازیکنانی که از کشورهای مختلف اروپا آمده اند و هرگز نمی توانند ساز ناکوک خود را در قالب یک سمفونی بزرگ به نمایش درآورند. پیشنهاد من توجه بیش از حد به آکادمی ها است. در زمان بازیگری ما آکادمی تاج بازیکنان را در سه دسته در اختیار رایکوف سرمربی وقت باشگاه قرار می داد و ایشان برحسب استعدادی که بازیکنان داشتند در تیم های تاج، افسر و دیهیم تقسیم می شدند. الان هم باشگاه استقلال باید به این قضیه آکادمی خود سر و سامان بدهد. استقلال به عنوان یک باشگاه بزرگ نیاز ندارد که از رئال مادرید الگو بگیرد. عقبه این باشگاه را پیدا کنند تا متوجه شوند که در گذشته چگونه استقلال آقای آسیا شد. امروز به ما پیام دادند که به کمپ ناصر حجازی برویم و از آن جا به ورزشگاه و جشن قهرمانی استقلال بپیوندیم. آخر کجای دنیا این گونه برنامه ریزی می کنند. توجه به ریشه ها و پیشکسوتان باید همیشگی و در شأن آنها باشد.

باشگاهی مثل استقلال اول باید ساختار خود را درست کند تا بتواند مهر تایید کنفدراسیون فوتبال آسیا را بر کارنامه خود داشته باشد. سال ها AFC را گول زده ایم اما این تشکیلات هم باید پاسخگوی فدراسیون جهانی باشد. زشت است که ما را چوپان دروغگوی فوتبال بدانند. ساختار را درست کنیم تا یک باشگاه واقعی در سطح آسیا باشیم.

گفت و گو: ج - دوستدار