جمعه دهم فروردین ماه
فوتبالی که با جوانگرایی بیگانه است؛

طاقچه بالای پا به سن گذاشته ها !

قدیمی ها می گفتند: وقتی آب سربالا‌ بره، قورباغه ابوعطا می خونه. این‌حکایت امروز فوتبال دیم و بیگانه با استعدادیابی و جوانگرایی باشگاهی ماست که پیرمردها و‌ پا به سن گذاشته ها هم برای آن شرط و شروط می گذارند.

این روزها بازار نقل و انتقالات و اخبار داغ فوتبالی تمام مسائل ریز و درشت ورزش کشور را تحت الشعاع قرار داده است. اگر چه پیوستن فرهاد مجیدی به تیم باشگاهی اماراتی در هفته گذشته استقلالی ها را در شوک فرو برد و کام  آبی هارا تلخ کرد، اما شکارهای پرسروصدای پرسپولیسی ها و جذب چند بازیکن اسم و رسم دار باعث خرسندی قرمزها شد.

در این رهگذر نباید از بی توجهی باشگاه ها نسبت به پرورش استعدادها و غفلت از  جوانگرایی را‌نادیده گرفت! پرسپولیس و استقلال با آن همه قدمت و سابقه و تبلیغات فراوان در باره آکادمی ها و داشتن تیم های پایه ،عادت کرده اند تا همواره از سفره دیگر تیم ها ارتزاق کنند.

این حاضری خوری و صید بازیکنان تیم های دیگر به یک ‌رسم دیرینه مبدل شده است.

پرسپولیس که در ترکیب خود بازیکنان پا به سن گذاشته از جمله سید جلال حسینی، وحید امیری، کامیابی نیا و رامین رضاییان را داشت و فصلی ناموفق را پشت سر گذاشته بود در بازار جدید راه ناهمواری را طی می کند.

به خدمت گرفتن پورعلی گنجی، بیرانوند و چشم داشتن به شهباز زاده، گولیسیانی و کولی بالی که جملگی پا به سن گذاشته اند، به وضوح معدل سنی قرمزها را بالا می برد.

دیگر نفرات حاضر مانند سیامک و علی نعمتی ،سرلک،ترابی ،عبدی،حامد لک،شجاعی و... هم دوران جوانی را پشت سر گذاشته اند.

خبر می رسد مدیران پرسپولیس در صدد جذب یک مهاجم برزیلی ۳۲ هم هستند.

با این اوصاف و بی اعتقادی گل محمدی به جوان ها باید گفت: با ادامه این رویه نمی توان به آینده فوتبال باشگاهی امیدوار بود.

در استقلال هم هنوز وریا غفوری، آرمان رمضانی، سیلوا و سیاوش یزدانی برو بیا دارند.

در فولاد پریرای ۳۶ ساله و موسی کولی بالی پا به سن گذاشته و آبشک و پاتوسی  سنگین وزن هم از ارکان اصلی تیم جنوبی به شمار می آیند.

از تیم های سازنده دهه های گذشته مانند راه آهن و بانک‌ ملی خبری نیست.

سایپا‌ دیگر تیم سرشناس باشگاهی هم در لیگ یک در چنبره مشکلات گرفتار شد و با خوش شانسی از سقوط به لیگ‌پایین تر رهایی یافت.

شهر خودرو با آن همه هوادار مشهدی از گردونه لیگ برتر خارج شد. شیرازی ها هم از خروج فجرسپاسی از لیگ ناخرسند شدند. نساجی با آن همه طرفدار دو آتشه هنوز زمین تمرین و بازی ندارد.

نفت‌مسجد سلیمان و نفت‌آبادان هم ‌سال هاست با بی پولی و مشکلات می سازند و می سوزند و..

مجموعه این فعالیتهای باشگاهی را نمی توان در مسیر تقویت تیم ملی دانست.

جوانگرایی و معرفی پدیده ها به تیم‌ملی از جمله وظایف ذاتی باشگاه هاست.

این غفلت و فراموشی امروز در باشگاه ها یقینا در آینده برای تیم ملی مشکل ساز خواهدشد و فوتبال را دچار بن بست می کند.

نویسنده: احمد میرزاییان