سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه

قواره تيم ملی بايد «جهانی» شود

بازی تداركاتی برای شناخت است. برای ديده شدن، ديدن نقاط ضعف و قوت.شناخت از توانمندي ها و قابليت هاي فردي و تيمي و البته ايجاد هماهنگي و در نتيجه اهتمام به انجام برنامه ريزی با هدف ارتقای سطح كيفی برای مسابقه دادن و كسب افتخار!

تيم ملی فوتبال كشورمان كه با افتخار به جام جهانی ٢٠٢٢ صعود كرده، ديشب يک بازی تداركاتی با الجزاير انجام داد كه دو بر يک باخت.

شايد از جهاتی باختن برای آماده شدن به منظور درس گرفتن برای بردن زياد مهم نباشد اما چگونه بازی كردن و چطور باختن در بازي های فيفا دی كه در تاريخ ثبت می شود بسيار حايز اهميت است.

تيم ملي در راه آماده سازی و در حالي كه بسياری از تيم هاي ملي بنابر ملاحظات سياسي حتی حاضر به بازی دوستانه با كشور ما نيستند؟ 3 بر  یک به الجزاير باخت.

باخت چون تركيب اصلی را به خصوص در درون دروازه و خط دفاعی در اختيار نداشت. باخت چون نفرات دوم نظير عابدزاده با نفر اول تيم ملی خيلی فاصله دارد و حتی امثال حسينی، نيازمند، مظاهریي و ده ها گلر در ليگ برتر و حتی دسته اول و دسته دوم فوتبال كشورخودمان از او قبراق تر، سرحال تر و از نظر فيزيكی برتر و سرترند! حالا چرا بايد او در بازيی های دوستانه درون دروازه قرار بگيرد؟ گويا هنوز خط فكری كی روش و حاميانش در تيم ملی نفوذ دارد.

تيم ملی اما ازروحيه جنگدگی مثل روزهايی كه در بحرين و در آستانه حذف شدن اميدها را زنده كرد، برخوردار نيست!

چرا؟

ايرج قليچ خانی مربی زحمتكشي كه دو سال پيش مظلومانه چشم از جهان فروبست و در طول حياتش همواره خودش را به اتفاق حشمت مهاجرانی، حسن حبيبی، اصغر شرفی، صالح نيا و محمود ياوری از شاگردان ممتاز نخستین كلاس بين المللی مربيگری فوتبال به استادی دتمار كرامر فقيد در ايران معرفی می كرد، در دهه ٧٠ كه به اتفاق او  پرويز خان كماسی، مرحوم ناصر احمدپور و مرحوم عباس عبدالملكی مجموعه تيم های فوتبال پارس خودرو را در اختيار داشتيم ، هميشه به عنوان سرمربي تيم بزرگسالان و به عنوان راهنما به نقل از درس دتمار كرامر می گفت: استاد هميشه اول كلاس پای تخته می نوشت:

T.F.F.T.F.F.T.F.F

يعني

The best footbal practice is footbal

به عبارتي؛ بهترين تمرين فوتبال فوتبال است.

تيم ملي برای حضور و درخشش در جام جهانی فقط بايد بازی كند. مشق فوتبال كند. چندين و چندين بار..! زمان را نبايد از دست بدهد.

اولين تيم ايران كه به جام جهاني آرژانتين رفت .در راه آماده سازی ده ها بازی تداركاتي انجام داد و در تورنمنت بين المللی شركت كرد .

تيم خاطره ساز٩٨ فرانسه هم قبل از جام جهاني اردوهای خوب و بازی های خوبی با تيم های صاحب نام نظير آث رم داشت.

براي اين تيم ملي كه گفته می شود بهترين نسل تاريخ فوتبال كشورمان را در اختيار دارد كه ٩٨ درصد ؜آنها لژيونر هستند، چه برنامه ای تدارک ديده شده؟ متولی انجام  بازي تداركاتی  كيست؟ شبيه بازی برای مقابله با انگليس، ولز و آمريكا چه معنا و مفهومی در برنامه هايی در آماده سازی تيم ملی دارد؟

و در نهایت اینکه؛ باختن در يک بازی تداركاتی  براي اينكه روحيه باخت نزد ملي پوشان مستولی نشود، مستلزم تدارک بازی های بعدی است! نه اينكه حاميان كی روش دوباره سراغ وی را بگيرند.

مقايسه فضای حاكم، هزينه ها، ثبات مديريتي در فوتبال و... در شرايط كنونی با دوره كی روش و زياده خواهی اومثل مقايسه عملكرد بيرانوند با امير عابدزاده است.

نویسنده: مجيد سعيدی