پنجشنبه نهم فروردین ماه

پرواز دختران والیبال ایران به نورسلطان

تیم والیبال دختران نوجوان ما در مسابقات قهرمانی آسیا که در تایلند برگزار شد، نتیجه خوبی نگرفت. در این رده اگر بنیادی عمل کنیم نباید نتیجه گرا باشیم حالا نوبت خواهران بزرگ تر این دختران است که برای پیکار در رده سنی زیر 20 سال شیپور آماده باش را به صدا در آوردند. باید دید شاگردان پدیده بلوری زاده به لحاظ فنی چه در چنته خواهند داشت.

بیست‌ویکمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جوانان دختر زیر 20 سال آسیا از 13 تا 20 تیر به میزبانی قزاقستان در شهر نور سلطان برگزار می‌شود.

مرحله گروهی این رقابت‌ها با حضور 9 تیم در دو گروه پیگیری خواهد شد که تیم ملی والیبال جوانان دختر ایران با تیم‌های قزاقستان (میزبان)، تایلند (سوم دوره قبل) و کره‌جنوبی در گروه نخست رقابت می‌کند.

شاگردان پدیده بلوری‌زاده سرمربی تیم ملی جوانان دختر در روزهای اول، دوم و پنجم مرحله مقدماتی به ترتیب به مصاف تایلند، قزاقستان و کره‌جنوبی خواهند رفت.

تیم‌های ژاپن (مدافع قهرمانی)، چین (نایب قهرمان دوره قبل)، چین‌تایپه، هند و ازبکستان در گروه دوم به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، مسابقات قهرمانی جوانان دختر در حالی امسال بیست‌ویکمین دوره خود را تجربه می‌کند که تاکنون 25 کشور، در 20 دوره برگزار شده این رقابت‌ها شرکت کردند. بیستمین دوره این مسابقات در سال 2020 به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و کنفدراسیون والیبال آسیا این دوره از مسابقات را بیست‌ویکمین دوره نامیده است.

کشورهای ژاپن و کره جنوبی تجربه حضور در تمامی دوره‌های این رقابت‌ها (19 دوره) را در پرونده کاری خود دارند. تیم‌های استرالیا، چین و چین‌تایپه نیز در 18 دوره این رقابت‌ها شرکت کردند.

چین پرافتخارترین کشور این رقابت‌ها است که در 18 دوره حضور خود روی سکو رفته است و تا کنون 12 عنوان قهرمانی، چهار نایب قهرمانی و دو مدال برنز در این مسابقات به دست آورده است. این تیم تنها در سال 2000 در این رقابت‌ها حضور نداشت.

ژاپن دیگر کشور پرافتخار این رقابت‌ها است که در تمامی دوره‌ها شرکت کرده و در 17 دوره نیز بر روی سکو رفته است. این کشور در 6 دوره عنوان قهرمانی و مدال طلای این رقابت‌ها را به خانه برده است. تیم والیبال جوانان دختر ژاپن هشت نایب قهرمانی و سه عنوان سومی را نیز در پرونده کاری خود دارد.

کره‌جنوبی نیز با یک قهرمانی، چهار مدال نقره و هشت برنز از 19 حضور در رتبه سوم افتخار آفرینان مسابقات والیبال قهرمانی جوانان دختر آسیا قرار دارد.

** ششمین حضور جوانان دختر ایران در جدال آسیایی‌ها

والیبال جوانان دختر ایران سال 2010 که پانزدهمین دوره این مسابقات برگزار شد، برای نخستین بار شرکت کرد و در نخستین حضور به مقام نهمی دست یافت.

جوانان دختر ایران تاکنون در پنج دوره این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند که رتبه هشتمی سال‌های 2012 و 2018 بهترین جایگاه کسب شده والیبال زنان ایران در این رقابت‌ها است.

ملی پوشان ایران در سال‌های 2010 و 2016 با کسب رتبه نهمی حضور در این رقابت‌ها را تجربه کردند. در سال 2014 نیز در جایگاه دوازدهم قرار گرفتند.

جوانان دختر والیبال کشورمان امسال ششمین حضور خود را تجربه خواهد کرد و هدایت این تیم برعهده پدیده بلوری‌زاده است.

ملی پوشان جوان ایران برای حضور در این رقابت‌ها دو اردوی انتخابی، 6 اردوی آماده‌سازی در کمپ تیم‌های ملی والیبال زنان و یک اردوی برون مرزی در کشور ایتالیا و حضور در جام کورناکیای این کشور را تجربه کردند.

 

** برنامه کامل مرحله گروهی

مرحله گروهی مسابقات والیبال قهرمانی جوانان دختر 2022 آسیا از روز دوشنبه 13 تیرماه آغاز می‌شود و به مدت شش روز (18 تیرماه) با 16 دیدار ادامه خواهد داشت.

 

برنامه این دیدارها به وقت تهران به قرار زیر است:

دوشنبه 13 تیرماه

چین – ازبکستان ساعت 11

 

هند – چین تایپه ساعت 13 و 30 دقیقه

ایران – تایلند ساعت 16 و 30 دقیقه

 

سه‌شنبه 14 تیرماه

ژاپن – چین‌تایپه ساعت 8 و 30 دقیقه

چین – هند ساعت 11

کره‌جنوبی – تایلند ساعت 13 و 30 دقیقه

ایران – قزاقستان ساعت 16

 

چهارشنبه 15 تیرماه

هند – ازبکستان ساعت 8 و 30 دقیقه

چین – ژاپن ساعت 13 و 30 دقیقه

کره‌جنوبی – قزاقستان ساعت 16

 

پنج‌شنبه 16 تیرماه

ژاپن – ازبکستان ساعت 8 و 30 دقیقه

چین – چین‌تایپه ساعت 13 و 30 دقیقه

تایلند – قزاقستان ساعت 16

جمعه 17 تیرماه تیم‌های شرکت کننده استراحت دارند.

 

شنبه 18 تیرماه

ایران – کره‌جنوبی ساعت 8 و 30 دقیقه

ازبکستان – چین‌تایپه ساعت 11

هند – ژاپن ساعت 16

مراحله نیمه‌نهایی و نهایی مسابقات والیبال قهرمانی جوانان دختر آسیا روزهای یکشنبه و دوشنبه 19 و 20 تیرماه پیگیری خواهد شد.

در مرحله نیمه‌نهایی تیم‌های اول و دوم دو گروه مقدماتی برای رتبه‌های اول تا چهارم به مصاف یکدیگر می‌روند و تیم‌های سوم تا پنجم نیز برای جایگاه‌های پنجم تا نهم با هم مسابقه خواهند داد.