شنبه یکم اردیبهشت ماه
سهم ارامنه در بوکس ایران؛

تجلیل از ماسیس در کمیته ملی المپیک

تاریخچه بوکس ایران پر از نام های پرافتخار ارامنه ایران است. از پتروس نازار، بیگیان و قاراپت کوچار گرفته تا وارتانیان روبرت یونانی و سرآمد همه آنها ماسیس هامبورسومیان. ماسیس بعد از سال ها اقامت در استرالیا و ارمنستان امروز در تهران مورد تجلیل قرار گرفت.

مراسم رونمایی از تندیس «ماسیس هامبارسومیان» کاپیتان سابق تیم ملی بوکس ایران، به میزبانی سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد. در این مراسم سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک، حسین ثوری رئیس فدراسیون بوکس و تعدادی از پیشکسوتان این رشته حضور داشتند.

هامبارسومیان افتخاراتی چون طلای بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران، برنز قهرمانی آسیا ۱۹۷۳ بانکوک، نقره قهرمانی آسیا ۱۹۷۷ جاکارتا، برنز قهرمانی آسیا ۱۹۸۰ بمبئی، طلای مسابقات عمران ترکیه ۱۹۷۴ و ۱۹۷۷ را در کارنامه خود دارد.

حسین ثوری رئیس فدراسیون بوکس ایران در ابتدای این مراسم گفت: ما هر زمان درباره پیشکسوتان با آقای صالحی‌امیری صحبت کردیم با افتخار حمایت کردند که جا دارد از این جهت سپاسگزار او باشیم.

او افزود: پیشکسوتان قطعا چراغ هدایت ما هستند و امروز خوشحال هستیم که پیشکسوت بزرگ ما «ماسیس هامبارسومیان» در کنار ما حضور دارد و می‌توانیم به پاس زحمات و افتخار آفرینی بسیار زیاد او برای این مرز و بوم، از او تقدیر کنیم.

حسین ثوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به نمایندگی جامعه بوکس از سیدحمید سجادی درخواستی داشت که سالن شماره ۹ به خانواده فدراسیون بوکس اختصاص پیدا کند. وی درخواست کرد تا این سالن به کمپ تیم‌های ملی بوکس تبدیل شود؛ چرا که کمپ نیمه‌کاره فدراسیون با توجه به زور زیاد فدراسیون کشتی، به این رشته تعلیق پیدا کرده.

ماسیس هامبارسومیان درباره این مراسم گفت: بنده ۷۲ ساله هستم و ۴۰ سالی است که بوکس کار نکرده‌ام، از ۱۴ سالگی تا ۳۴ سالگی در این رشته بودم.

او درباره دلایل خداحافظی زود هنگام خود از دنیای قهرمانی نیز گفت: در استرالیا بودم که حس کردم دوران حرفه‌ای من تمام شده و آسیب دیدگی‌های زیادی سراغ من می‌آید. به همین دلیل کنار کشیدم.

ماسیس درباره مراسم تقدیر و رونمایی تندیس خود نیز گفت: همه چیز خیلی خوب بود، تندیس هم شبیه من است. من ایران نبودم و فقط چندین بار چند عکس فرستاده بودم. به قدری شرمنده این برنامه کمیته المپیک شدم که نمی‌توانم بگویم. خیلی اتفاق بزرگی بود.

او درباره محل زندگی خود نیز گفت: ساکن استرالیا هستم و یک مدت کوتاهی است که به ارمنستان رفته‌ام. الان خیلی خوشحال هستم که به ایران آمده‌ام. این مرام، معرفت و دوستی خالصانه که در ایران هست، هیچ کجای دنیا نیست.

قهرمان سابق بوکس آسیا درباره شرایط این رشته در ایران نیز گفت: چون مدت‌ها است در ایران نبودم، نمی‌توانم نظر دقیقی بدهم، ولی اینکه اولین مدال جهانی را کسب کردیم اتفاق بسیار بزرگی است.

در جریان این مراسم، سیدرضا صالحی‌امیری نیز گفت: این اقدام ما یک پیام برای همه اهالی ورزش و انسان‌های حاضر در این جغرافیا منعکس می‌کند که اگر اکنون استکی و شه‌بخش هستند، به دلیل حضور ریشه‌هایی به نام پیشکسوتان است. می‌خواهیم بگوییم که برای شما احترام زیادی قائل هستیم.

او ادامه داد: گاهی انسان دچار وهم و جهل می‌شود، فکر می‌کند همه چیز را به تنهایی کسب کرده است. همه باید بدانند اگر ما هستیم به دلیل وجود این انسان‌های بزرگ است. ما تلاش می‌کنیم هر ماه این کار را انجام دهیم تا نمادهایی چون ماسیس، ناطق‌نوری و مقصودی را با ساخت تندیس‌ها در نظر داشته باشیم.