پنجشنبه نهم فروردین ماه
مجادله در شأن مسئولان ورزش نیست؛

آقابیگ: چابک سازی در ورزش نیازمند طرح و برنامه است

طی چند سال گذشته اتفاقات خاصی در ورزش کشور رخ داده که پیامد آن نبود راه حل برای برطرف ساختن مشکلات انباشته شده در این حوزه است.

دکتر حسن میرزا آقابیگ متخصص تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان مطلب فوق می افزاید: باید کار برای یک بار هم شده یکسره شود و در این مسیر الگوهایی جود دارد که دولت ما می تواند از آنها استفاده کند. برونسپاری کارهای مربوط به ورزش و تربیت بدنی می تواند وزارت ورزش را چابک تر در انجام وظایف سازمانی خود رهنمون سازد. در بخش پلن قهرمانی می توانیم الگوهایی مثل تشکیل اتحادیه ها و انجمن های ورزشی را مد نظر قرار دهیم و این روزها که طرح لایحه نظام جامع باشگاهداری مطرح شده می توانیم مسئولیت ورزش قهرمانی را به کمیته ملی المپیک بسپاریم و از باشگاه ها به عنوان بازوان ورزش قهرمانی نهایت بهره را ببریم وگرنه در شرایط فعلی با پول و امکانات دولت مدیریت بایسته امکانپذیر نمی شود.

 

اجرای عدالت در ورزش

 دکتر میرزاآقابیگ اضافه کرد: ورزش مملکت باید به دست اهلش سپرده شود و رئیس جمهور محترم اگر خواهان اجرای عدالت در این حوزه است، باید اجازه بدهد که بخش های مختلف مردمی و اینجوی وارد گود مسئولیت و امور اجرایی ورزش شود. یکی دیگر از کارهایی که باید در ورزش کشور صورت بگیرد جدا ساختن امور جوانان از ورزش و تربیت بدنی باشد چون به طور عموم وزارت ورزش عملا نتوانست برای جوانان کاری انجام بدهد و مشکلات آنها همچنان پابرجاست.

کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال با اشاره به در نظر گرفتن بودجه هفتاد میلیارد تومانی برای فدراسیون کشتی آن را نوعی بی احترامی به وزارت ورزش قلمداد کرده و افزود: نمایندگان محترم مجلس با چه شناختی از پتانسیل های موجود در عرصه تربیت بدنی اقدام به تخصیص چنین اعتباری کرده اند. نقش وزارت ورزش در این بین چیست؟ البته ارزش معنوی ورزش کشتی همواره پابرجاست اما اعتقاد دارم که طی فرآیندی چهار تا هشت ساله بودجه متناسب با خواسته ها و نیازهای رشته های ورزشی به فدراسیون ها اختصاص یابد، ما می توانیم در رشته هایی مانند شنا و دوومیدانی هم صاحب مدال شویم کمال اینکه در ورزش های رسمی هم عناوین المپیکی کم نداریم. اعتقاد دارم که سرمایه گذاری در ورزش باید عدالت محور باشد و اگر امور بر مبنای منطق جاری شود و وزارت ورزش مستقل عمل کند، دیگر آقای دبیر که از قهرمانان المپیک ماست، با معاون وزارت ورزش بر سر موضوعی وارد مجادله نمی شود که در شأن هیچ یک از آنها نیست.

بار دیگر تاکید می کنم که دولت یک بار برای همیشه باید تکلیف این تشکیلات را مشخص کند. من فکر می کنم که کارها با برون سپاری به بخش های خصوصی و اتحادیه ها زیر نظر کمیته ملی المپیک مشکلات کنونی را برطرف خواهد ساخت و سخن آخر من این است که اتاق فکر جناب آقای وزیر محترم که از قهرمانان ارزشمند ایران و آسیا بوده چه برنامه ای برای برون رفت ورزش و تربیت بدنی کشور از مشکلات موجود ارایه داده است.

گفت و گو: ج – دوستدار