پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
سازمان برنامه عامل اختلاف در ورزش؛

 کشتی نیازمند نگاه ویژه وزارت ورزش

در روز‌های اخیر اخبار مربوط به مسائل و مباحث فیمابین رئیس فدراسیون کشتی و معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان به موضوع اصلی ورزش کشور تبدیل و تحلیل ها و اظهارنظرهای مختلفی ارائه شد، در این رابطه ذکر مواردی لازم به ذکر است که می خوانید...

 

- اینکه کشتی افتخارآفرین‌ترین رشته‌ ورزشی کشور است و با فاصله بیشترین سهم از کسب مدال در ادوار المپیک، بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی و آسیایی را بین همه رشته‌های ورزشی دارد بر کسی پوشیده نیست و قطعا همه باید بدانند که کشتی ورزش اول کشور است و نیازمند نگاه ویژه‌ همه، اعم از دولت به ویژه وزارت ورزش و مجلس و سایر نهادهاست.

- در جداول منابع و مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در جدول ۲-۲۴ با موضوع بودجه فعالیت‌های فرهنگی، ۶۷ ردیف کمک به نهادهای مرتبط با امور فرهنگی، موسسات و سازمان‌ها و خبرگزاری‌ها و سایر مجموعه‌های مرتبط با وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، وزارت میراث فرهنگی، صداوسیما، نهاد ریاست جمهوری و ... جدای از بودجه اصلی وزارتخانه جمعا به مبلغ ۶۶۰۰۰ میلیارد ریال تصویب شده است که از این مبلغ بر اساس ردیف ۶۵ ام جدول، مبلغ ۳۱۵۰ میلیارد ریال معادل ۳۱۵ میلیارد تومان برای کمک مضاعف به برخی فدراسیون ها از سوی مجلس در نظر گرفته شده است که سهم فدراسیون کشتی که طبعا نتیجه تلاش‌ها و رایزنی مستمر و بدون وقفه‌ علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی بوده‌ است، ۷۰ میلیارد تومان است.

- در همین جدول ۲۴-۲ بودجه فعالیت‌های فرهنگی تبصره ۱۴ قانون، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، جدای از ردیف بودجه اصلی کمیته‌ملی المپیک، در ردیف ۲۳ و ۲۴ به ترتیب ۸۰۰ و ۴۰۰ میلیارد ریال برای کمک ویژه به کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک به منظور اعزام تیم‌ها به بازی‌های آسیایی و باز‌ی های کشور های اسلامی در نظر گرفته‌اند.

- ارقام بودجه وزارت ورزش و جوانان مطابق جدول شماره ۷ بودجه‌ دستگاه‌های اصلی مبلغ ۳۵۰۷۱۵۴۴ میلیون ریال معادل ۳۵۰۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ قطعا بخشی مرتبط با بودجه عمرانی و بخش دیگری با موضوع کمک به فدراسیون‌های ورزشی تصویب شده است.

- اینکه مجلس شورای اسلامی در جداول تبصره ۱۴ بودجه‌ی جداگانه‌ای برای فدراسیون‌ها در نظر گرفته‌ است موضوع جدیدی نیست کما اینکه این قضیه مورد تائید امیررضا خادم معاون سابق پارلمانی وزارت ورزش و جوانان و تاجگردون رئیس پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

- به نظر می رسد اشکال کار که سبب بروز چنین اختلافی شده در نحوه  ابلاغ بودجه از سوی سازمان برنامه ‌و معاونت توسعه منابع و مدیریت وزارت ورزش و جوانان به معاونت ورزش قهرمانی است. احتمالا مشخصا به معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای اعلام نشده که این بودجه ابلاغی از کدام ردیف است و ایشان نیز به با توجه به سروصدای بالایی که در خصوص ردیف ۶۵ جدول تبصره ۱۴ شده است بودجه‌ کشتی را با پیش‌فرض دریافت بودجه‌ی ۷۰ میلیاردی این جدول، صفر منظور کرده‌اند و با واکنش رئیس فدراسیون کشتی مواجه شده است.

- کشتی کشور در مسیر درستی قرار گرفته‌ است دستاوردها و موفقیت های فنی در المپیک و مسابقات جهانی و آسیایی در همه رده‌های سنی و همچنین بهسازی و توسعه زیرساخت‌های عمرانی کشتی در چند سال اخیر بی‌نظیر بوده است و ادامه‌ این روند موفق نیازمند نگاه ویژه مجلس و دولت به خصوص وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک است.

- و در آخر ورزش کشور به بودجه‌ی فراتر از این ارقام نیاز دارد، با نگاهی گذرا به ردیف‌های بودجه سالانه کشور در‌می‌یابیم که چه بودجه‌هایی که می تواند صرفه‌جویی شود و به سهم ورزش اضافه شود، اینکه با تلاش و رایزنی ردیف جداگانه و اضافه‌تری به ورزش اضافه شده است جای تقدیر دارد و همه باید در کنار هم کمک کنیم و سبب جهش قابل ملاحظه‌ای در بودجه ورزش کشور شویم.

اینکه به خاطر چند ده میلیارد که هزینه اعزام دو تیم را نیز تامین نمی‌کند یا اندازه قرارداد سه بازیکن فوتبال هم نمی‌شود، این چنین اتفاقاتی می‌افتد و نامه‌نگاری‌های اعتراضی صورت می‌گیرد، علاوه بر اینکه مجلس و سازمان برنامه را از اعطای بودجه‌ی بیشتر در سال های آتی و یا تخصیص مناسب در سال جاری منصرف میکند، سبب خنده‌ی سایر نهادها و موسساتی می‌شود که چندین برابر بودجه را بی‌ سروصدا خرج می کنند.

نویسنده: علی افتخاری، عضو اتحادیه جهانی کشتی