شنبه یکم اردیبهشت ماه

برزگر: هیچ جای دنیا را با وطن عوض نمی کنم

منصور برزگر جزو نوابغ کشتی دنیاست که هم در عرصه قهرمانی و هم در کسوت مربیگری افتخارات بی شماری برای کشورمان کسب کرده است. او در میان برخی از اهالی کشتی به مولانای این ورزش مشهور شده هرچند در لفظ و حتی معنا نمی توان قرابتی بین مولانا و ورزش یافت اما از یک نظر می شود دو طرف را استاد مسلم  پیشه ای دانست که به آن اشتغال داشته اند. فرصتی فراهم شد تا بااستاد منصورخان برزگر در رابطه با پاره ای مسائل  روز کشتی به گفت و گو بنشینیم.

* شما اخیرا خارج از کشور بودید اما بلافاصله پس از بازگشت به ایران در باشگاهی که به نام خودتان نامگذاری شده حضور و از نزدیک تمرین کشتی گیران را زیر نظر گرفتید.

من عاشق وطنم و هرکجا بروم خیلی زود برمی گردم. به قول استاد عبدالله موحد که می گفت من در در آمریکا بهترین منزل و امکانات و بطور کلی زندگی خوبی دارم اما هرزمان ایران می آیم معنی زندگی را با تمام وجود حس می کنم و احساس زنده بودن دارم. من هم به این کشور و به این مردم عشق می ورزم. در مورد کشتی هم همینقدر می توانم بگویم هر زمان کنار تشک هستم جزو عمرم محسوب نمی شود. صد بار هم به دنیا بیایم بازهم کشتی را انتخاب می کنم. در سفر به کانادا بلافاصله مرا پیدا کردند و رفتم در باشگاهی که آنجا بود به مربیان و جوانان کمک کردم، در آمریکا هم همینطور، هرکجا باشم کنار خودم را به باشگاه کشتی می رسانم اما همانطور که گفتم برای من هیچ کجا ایران نمی شود. من در کشورم زندگی می کنم.

وی ادامه داد:بارها از کشورهای مختلف از جمله ترکیه، آمریکا و حتی چین درخواست داشتند تا تیم های کشتی این کشورها را تمرین بدهم اما نپذیرفتم. یادم هست زمانی که احمد آییک اصرار داشت کنار تیم ملی کشتی ترکیه باشم حسین محبی به من گفت اگر تو آنجا بری و کشتی گیران آنها را آماده کنی تا ملی پوشان ایران را ببرند ما دق می کنیم، گفتم اطمینان داشته باش که این امر اتفاق نخواهد افتاد.

*وی در پاسخ به این پرسش که چندی پیش محمد بنا به عنوان مربی قرن انتخاب شد تعجب ما این بود که چرا نامی از منصور برزگر و یا مربیان دیگر برده نشد آیا بهتر نبود از کشتی آزاد هم یک مربی معرفی می شد؟

فکر می کنم فدراسیون باید به این سئوال پاسخ بدهد. با این وجود و به نظر من آنها می توانستند اسم چند مربی از جمله خود بنده را هم بدهند نهایتش این است که انتخاب نمی شدیم. البته محمدبنا هم برای کشتی فرنگی زحمت کشیده و من این موفقیت را به ایشان تبریک می گویم اما همانطور که ذکر شد وظیفه فدراسیون بود تا اسم مربیان دیگر را هم مطرح کند.  زمانی من جزو ۵ مربی برتر جهانی بودم  الان هم فدراسیون می توانست اسامی متعدد را مطرح کند و انتخاب را به عهده دیگران بگذارد. شاید هم ما فراموش شدیم یا اصولا ما را درنظر نداشتند.

*سرمربی اسبق تیم ملی در رابطه با عملکرد احتمالی کشتی در مسابقات جهانی پیش رو در صربستان اظهار داشت: با توجه به غیبت احتمالی روس ها ما می توانیم در این دوره از مسابقات جهانی نتیجه تاریخی رقم بزنیم. نفرات خوبی در ترکیب تیم ملی داریم سال گذشته توانستیم سوم دنیا شویم امسال هم می توان نتیجه درخور گرفت اما به خاطر داشته باشیم امتحان نهایی در المپیک گرفته می شود و مربیان ما باید آنجا نتیجه بگیرند. این مربیان بی تجربه نیستند خود دبیر هم در امور فنی دخالت دارد و مسائل را زیر نظر گرفته، باید ببینیم چه نتایجی کسب می شود پس از آن می توان در مورد مسائل فنی و عملکرد مربیان اظهار نظر قطعی کرد.

* این روزها حاشیه های زیادی در کشتی وجود دارد به نظر شما چرا این مسائل ورزش اول را تحت الشعاع قرار داده؟

من خیلی در جریان ریز قضایا نیستم اما اعتقاد دارم باید در ورزشی که نام پهلوانی را یدک می کشد سلسله مراتب و احترام به بزرگتر سرلوحه کارقرارگیرد. ما نمی توانیم مدام دنبال ایجاد حاشیه باشیم و تصورکنیم مشکلی ایجاد نمی شود. شخصا طی دوران طولانی مدتی که کنار ورزش و کشتی بوده ام تا حد ممکن به بزرگترها و پیشکسوتان احترام گذاشته و متقابلا احترام دیده ام.در هر حال این نظر بنده است و طبیعی است افراد مختلف نظرات متفاوت داشته باشند اما در اصل موضوع تفاوتی وجود ندارد. فدراسیون کشتی اگر می خواهد موفق باشد باید حریم ها را رعایت کند. این یک اصل کلی است که باید مورد توجه واقع شود. بنده بدون اینکه مورد خاصی را در نظر داشته باشم این مهم را یادآور می شوم. بدیهی است تصمیم گیرندگان کسان دیگری هستند و ما که کنار گود هستیم فقط می توانیم نظر خودمان را اعلام کنیم.

گفت و گو: احمد دباغ