پنجشنبه نهم فروردین ماه

علی جباری: چرا دقیقه 90؟

بحث تعیین سقف برای عقد قرارداد بازیکنان که از سوی سازمان لیگ به باشگاه ها ابلاغ شده است، موج جدیدی را در فوتبال راه اندازی کرده است. سازمان لیگ می گوید چنانچه هر باشگاهی قوانین سازمان لیگ را رعایت نکند، برای بازیکنان کارت بازی صادر نخواهد شد. در این رابطه اظهارنظرهای متفاوتی ارایه شده است که نظر علی جباری پیشکسوت فوتبال را در این خصوص جویا شدیم.

اینکه قرار است جلوی پرداخت های نجومی گرفته شود، حرکت خوب و مناسبی است؛ چون بعضا شاهد پرداخت هایی هستیم که به آینده فوتبال ضربه وارد خواهد کرد.

 

تعجب من این است چرا هر قانون یا دستورالعملی که قرار است به باشگاه ها ابلاغ شود، درست در دقیقه 90 به مرحله اجرا در می آید.

 

اکنون برخی از باشگاه ها با بازیکنان جدید خود به توافق رسیده اند و قرارداد داخلی امضا شده است. اکنون سازمان لیگ حرف دیگری را مطرح می کند. طبیعی است که بازیکن جدید با باشگاه جدید به مشکل خواهد رسید.

 

اکنون اختلاف ایجاد شده بین بازیکن و باشگاه را چه کسی باید جمع و جور کند. درست است که باشگاه ها با قوانین جدید موافقت نشان داده اند، اما تکلیف عقد قراردادهای داخلی و توافق های صورت گرفته را چه کسی باید پاسخگو باشد.

 

به اعتقاد من سازمان لیگ این تصمیم را با دو مسیر متفاوت به اجرا در می آورد؛ شکستن قراردادهای نجومی حرکت خوبی است اما به دردسرانداختن باشگاه ها نکته تاریک این تصمیم گیری است.

 

چه اشکالی وجود داشت که آقایان پس از چند روز پس از پایان بازی های فصل قبل، قوانین جدید را به باشگاه ها ابلاغ می کردند. چرا گذاشتند در آستانه شروع فصل جدید یادشان افتاد که باید قوانینی نوشت و به باشگاه ها ابلاغ کرد.

 

گفته شده است بازیکنان ملی پوش 25 درصد حق افزایش قرارداد دارند و سایرین 20 درصد. بازیکنی که امروز قرارداد امضا می کند، اما سابقه بازی ملی ندارد اما چند ماه دیگر در جام جهانی به پیراهن تیم ملی خواهد رسید، تکلیفش چه خواهد شد. قوانینی که از سوی سازمان لیگ تدوین و تصویب و ابلاغ شده، شاید خوب باشد اما وقتی که این می شود نکات تاریکی در آن رشد می کند که دردسرهای خاص خود را به وجود خواهد آورد. در این میان باشگاه زیان خواهد دید و بازیکن هرگز با تمام وجود بازی نخواهد کرد. اکنون زمان چنین دستورالعملی نبود و نیست، چون اکثریت تیم ها بار خود را بسته و بازیکنان با شرایط خود در نقل و انتقالات شرکت داشتند.

گفت و گو: اکبر عزیزی