جمعه دهم فروردین ماه
انتقاد کاسپارف از فیروزجا؛

محجوب: او روزی قهرمان جهان خواهد شد

علیرضا فیروزجا، شطرنج باز ایرانی ساکن در کشور فرانسه در مسابقات انتخابی جهان در قعر جدول قرار گرفت و این مساله مورد انتقاد کاسپارف شطرنج باز افسانه ای جهان و از برجسته ترین کارشناسان این رشته قرار گرفت. آیا فیروزجا به پایان خط قهرمانی خود رسیده است.

مرتضی محجوب استاد بزرگ شطرنج ایران که برای نخستین باربا کوچینگ محجوب فیروزجا در سن 12 سالگی به مقام قهرمانی بزرگسالان کشور رسیده بود، به البرز ورزشی می گوید: علیرضا فیروزجا خیلی زود رتبه 2 رنکینگ جهانی را به خود اختصاص داد و این قضیه با برخوردهای احساسی اهالی شطرنج و رسانه تصوراتی را به وجود آورد که او باید قهرمان جهان باشد و من شک ندارم که این جوان بااستعداد مازندرانی روزی قهرمان اول شطرنج دنیا خواهد شد اما فراموش نکنیم که رسیدن به این اهداف نیازمند زمان است و شطرنج بازانی چون کارلسن، کاروانا و ناکامورا به لحاظ تجربی سالیان زیادی از فیروزجا جلوتر است و اصولا این گونه نیست که شطرنج بازی بتواند مکانی ثابت در جدول جهانی داشته باش چرا که حفظ شرایط کسب شده به مراتب دشوارتر از ارتقای آن است.

استاد محجوب درباره شرایط کنونی شطرنج ایران و اینکه آیا ما جانشینانی برای امثال فیروزجا خواهیم داشت، می گوید: متاسفانه شطرنج هم مانند بسیاری از فدراسیون های ورزشی دچار روزمرگی شده و تا زمانی که مشکلات برطرف نشود و رئیس فدراسیون فرصت ترسیم چشم انداز حداقل دو ساله را نداشته باشد، تکرار شرایط گذشته دشوار خواهد بود. زمانی که من مربی تیم نوجوانان ایران بودم، قهرمان المپیاد جهانی و قهرمان آسیا شده بودیم. اکنون نیز پدیده هایی چون بردیا دانشور را داریم ولی کشف و پرورش استعدادها نیازمند سرمایه گذاری و به ویژه حضور در تورنمنت های مختلف قاره ای و جهانی است. شطرنج بازانی همانند مقصودلو، طباطبایی، مصدق پور و ... به آسانی پیدا نمی شود. باید برای داشتن یک نسل موفق سرمایه گذاری مطلوبی انجام شود. امکانات کافی فراهم آید و وزارت ورزش حامی فدراسیون ها باشد.

گفت و گو: ج - دوستدار