پنجشنبه نهم فروردین ماه

آلمان ها خواهان عدم حضور در جام جهانی شدند

تقریبا نیمی از آلمانی‌ها خواستار عدم حضور این کشور در جام جهانی به دلیل مساله حقوق بشر شدند.

به نقل از اسپورت بازر، جام جهانی بحث برانگیز ۲۰۲۲ قطر در ماه نوامبر آغاز می شود. بر اساس یک نظرسنجی،  ۴۸ درصد از آلمانی‌ها به دلیل وضعیت حقوق بشر در کشور میزبان رقابت ها خواستار عدم حضور این تیم در جام جهانی هستند.

تقریبا نیمی از آلمانی ها معتقدند که تیم ملی این کشور به دلیل نقض حقوق بشر و مرگ کارگران ساختمانی در قطر نباید در جام جهانی شرکت کند. این نتیجه یک نظرسنجی موسسه تحقیقات افکار YouGov است که از سوی خبرگزاری آلمان منتشر شده است.

جام جهانی قطر به دلیل گرمای هوا در کشور میزبان جام جهانی برای اولین بار در پاییز برگزار می شود. تیم ملی فوتبال آلمان در مرحله مقدماتی با تیم‌های ملی فوتبال ژاپن، اسپانیا و کاستاریکا دیدار خواهد کرد. برند نویندورف رئیس اتحادیه فوتبال آلمان می‌خواهد قبل از شروع مسابقات به همراه نانسی فایزر وزیر کشور  به قطر سفر کنند.

کشور ثروتمند قطر بارها به دلیل نقض سیستماتیک حقوق بشر و استثمار مهاجران مورد انتقاد قرار گرفت. دولت قطر همواره این اتهامات را رد کرده  و اصلاحاتی را به نفع کارگران خارجی اجرایی کرده است.

بسیاری از کارگران در قطر که در تاسیسات جام جهانی فوتبال کار می‌کنند از شرایط سخت کاری و کم بودن دستمزد خود گلایه می‌کنند. کارگران خارجی نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت ۲.۹ میلیونی قطر را تشکیل می‌دهند.

اخیرا دیده‌بان حقوق‌ بشر از قطر انتقاد کرده که به وعده‌های خود در زمینه بهبود شرایط کار مهاجران خارجی عمل نکرده است. سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق‌بشر از عمل نکردن قطر به وعده‌های خود در مورد بهبود شرایط کارگران، انتقاد کرده‌اند.