چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه

پروین: اوضاع فوتبال مناسب نیست

در شرایطی که اکثریت تیم های حاضر در لیگ برتر به دنبال خریدهای آنچنانی در نقل و انتقالات هستند. تیم فوتبال پرسپولیس تمرینات خود را آغاز کرد و در ردیف اولین تیم شروع کننده قرار گرفت. شروع تمرینات تیم پرسپولیس با یک اتفاق خوب همراه شد. دعوت مدیرعامل از تنی چند از پیشکسوتان پرسپولیس باعث شد تا شروع کار با نظاره گر پیشکسوتان باشد.

علی پروین، محمود خوردبین، محمد مایلی کهن، ضیا عربشاهی و فرشاد پیوس در کنار زمین قرار گرفتند تا ناظر و شاهد اولین روز تمرین باشند. این حضور به نوعی شور و شعفی در نزد بازیکنان ایجاد کرد. گپ صمیمانه پیشکسوتان با بازیکنان به نوعی وحدت را در نزد بازیکنان فعلی و پیشکسوتان ایجاد کرد که در طول حیات تیم و باشگاه پرسپولیس نادر است.

نکته جالب تمرین روز اول، نظاره گر علی پروین از ابتدا تا پایان تمرین بود. این حضور به بازیکنان دلگرمی داده بود تا تمرین روز اول را با نشاط و کاملا جدی پشت سر بگذارند.

فرصت خوبی به دست آمد تا پس از خروج علی پروین از تمرین روز اول با وی گپ و گفت درخصوص تیم پرسپولیس، تیم ملی فوتبال و به طور کلی مسایل فوتبال کشورمان داشته باشیم.

از اینکه پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس همچنان همراه تیم پرسپولیس هستند یک نکته روشنی است تا وحدت در پرسپولیسی به تعریف برسد.

 

همانگونه که بازیکنان کونی پرسپولیس از دیدن پیشکسوتان به وجد آمدند، ما هم از این بابت خوشحالیم که تیم محبوب خود را رو پا می بینیم.

 

در فصل جدید چهره تیم پرسپولیس دچار تغییرات شده است. کمبودهای تیم براساس نیازها برطرف شده است. در حقیقت پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات خریدهای جالبی داشته است.

 

شرایط تیم را خوب دیدم و لیکن کامل نیست. در خط حمله نیاز به مهاجمان تمام کننده است. می دانم که تلاش ها ادامه دارد تا با خریدهای جدید نواقص تیم به صورت کامل برطرف شود.

 

تیمی که امروز من شاهد تمرین آن بودم. یک تیم با بازیکنان مکمل است؛ یعنی پرسپولیس در داخل میدان و نیز روی نیمکت دارای قدرت شده است تا فصل خوبی را شاهد باشیم.

 

دلم به این پرسپولیس گرم است. قطعا با شروع بازی ها که همراه تماشاگر خواهد بود، روزهای طلایی همراه با پرسپولیس رقم خواهد خورد.

 

توصیه من به هواداران این است که باید اندکی صبور بود. در فوتبال و در گردش و چرخش توپ فوتبال هر اتفاقی قابل پیش بینی است. باید صبر و متانت به استقبال و رفع مشکلات رفت تا قهرمانی پرسپولیس یکی پس از دیگری رقم بخورد.

 

فکر کنم که امسال پرسپولیس نتایجی را به دست آورد و در پی آن جام هایی را شکار خواهد کرد تا هواداران سیراب شوند. این تیم در آسیا هم می تواند برای بزرگان فوتبال آسیا خط و نشان بکشد.

 

تیم ملی فوتبال کشورمان روزهای سخت را می گذراند. در آستانه ورود به مسابقات جام جهانی هستیم، اما این تیم هنوز تعداد بازی های تدارکاتی اش به عدد دو مسابقه نرسیده است. به سایر تیم های آسیایی نگاه کنید، با بزرگان فوتبال دنیا بازی تدارکاتی انجام می دهند اما فوتبال ما به دنبال تیم های درجه سوم و چهارم است تا بگویند ما بازی تدارکاتی انجام داده ایم.

 

با این نوع برنامه ریزی درخصوص تیم ملی فوتبال ایران هیچ انتظاری از صعود به مراحل بالاتر نباید داشت؛ چون چیزی کاشته نشده است که بخواهیم درو کنیم. تیم ملی فوتبال در خشکسالی گرفتار شده است.

 

اگر قرار است با تیم ملی در جام جهانی شاهد اتفاقات تازه ای باشیم، باید دست به جیب شده باید هزینه کرد. باید تیم های بزرگ را دعوت کرد. باید برنامه ریزی صورت بگیرد. متاسفانه این نکات فعلا در فوتبال ما و در حمایت از تیم ملی دیده نمی شود. با شعار و حرف که از تیم ملی در جام جهانی حمایت خواهد شد، برای کسی نان نمی شود. فعلا تنها دلخوشی تیم ملی در شعارهای حمایتی است.

 

اوضاع فوتبال را مناسب نمی بینم. مشخص نیست کی، چه کاره است. فوتبال یک صنعت است. چرخش صنعت که با چند ناوارد نتیجه نخواهد داد. اینکه حرکت فوتبال باید به دست اهالی فوتبال صورت بگیرد، حرف مناسبی است، اما هر گردی که نمی تواند گردو باشد. در این فوتبال مردان بزرگی داریم که هم فوتبالی هستند و هم دارای مدارک تحصیلی بالا و هم دارای سوابق و تجربه روشن، متاسفانه هیچ کدام آنها فعلا در گردش و چرخش فوتبال نقش ندارند. آدم هایی در مسایل فوتبال نقش تصمیم گیرنده را به خود گرفته اند که برای اهالی فوتبال غریبه هستند. درد فوتبال این است که غریبه ها در آن دیده می شوند و هر کدام خود را مدیر و مهندس می دانند. فوتبال نیازمند آدم های فوتبالی آن هم از نوع مردان بزرگ و با تجربه که مورد احترام جامعه فوتبال است، نیاز دارد.
گفت و گو: اکبر عزیزی