سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه
صالحی امیری در نشست با رسانه ها:

چالش در فدراسیون ها به حداقل رسیده است

نشست خبری رضا صالحی امیری با رسانه ها در آکادمی ملی المپیک برگزار شد. این در حالی است که رئیس کمیته ملی المپیک گزارشی درباره تعاملات سفر به سوئیس و حضور در بازی های کشورهای اسلامی ارائه داد.   

صالحی امیری در ابتدا بیان کرد: انگیزه دیدار ما با اصحاب رسانه دو نکته است؛ اول گزارشی از تعاملات و دیپلماسی ورزشی در سفری که به سوییس داشتیم بیان کنم و دوم سرپرست کاروان گزارشی از روند آماده سازی کاروان برای حضور در بازی های کشورهای اسلامی ارائه می کند. کادر سرپرستی کار فشرده ای را انجام داد.

او در مورد سفر به سوییس گفت: استراتژی ما از روز اول توسعه دیپلماسی ورزشی بود. در دیپلماسی ورزشی در چهار سال گذشته هیچ‌موقع دچار انقطاع نشدیم و نزدیک به ۲۰۰ دیدار داشتیم. در سفر به سوییس که با وزیر رفتیم، روابط دوجانبه و انتظارات دوجانبه در جلسات تخصصی با مسئولان کمیته بین مللی المپیک مطرح شد. دیداری با توماس باخ داشتیم که جلسه سازنده‌ای بود و باخ حمایت خود را از ورزش قهرمانی ایران اعلام کرد و از روند رشد و توسعه ورزش قهرمانی در ایران ابراز خوشحالی کرد. وزیر ورزش گزارشی از رشد ورزش ایران در المپیک توکیو و بعد از آن ارائه کرد. ما حمایت از جودوی ایران و کاهش فشار ها را خواستار شدیم. نشست با مسئولان فدراسیون های جهانی ژیمناستیک و دوچرخه سواری به نتیجه روشن منجر شد و با برگزاری انتخابات در دو فدراسیون در اولین فرصت موافقت شد و قرار شد وضعیت از سرپرستی به ریاست تغییر کند. من باور دارم باید روابط خود را با فدراسیون های جهانی تقویت کنیم. مفهوم دیپلماسی یعنی گسترش روابط، افزایش تعاملات و گرفتن امتیازها و کاهش تهدید هاست.

صالحی امیری در مورد کاهش تهدید ها گفت: امروز در بهترین شرایط روابط همکاری با شورای المپیک آسیا و کمیته بین‌المللی المپیک هستیم، مناقشات به صفر و حداقل رسیده و با عبور از چالش جودو می‌توانیم ادعا کنیم چالش‌های ما با فدراسیون‌های جهانی صفر شده است تا شاهد جودو در بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک باشیم.

او در مورد حمایت از فدراسیون ها برای بازی های کشورهای اسلامی گفت: در خصوص حمایت از فدراسیون‌ها برای حضور در رویدادهای مختلف تاکنون در ۳ ماهه اول سال ۵۰ درصد بودجه را داده‌ایم، تلاش ما این است روزهای آتی کمک‌های جدی به فدراسیون‌ها داشته باشیم. در خصوص بازی‌های آسیایی هانگژو باید بگویم این بازی‌ها در سال ۲۰۲۳ حتما برگزار می‌شود. تلاش ما این است در روزهای آتی کمک های جدی تری را به فدراسیون ها داشته باشیم که برای بازیهای کشورهای اسلامی و سپس بازیهای آسیایی آماده شوند. بازیهای آسیایی حتما برگزار می شود و بعد از بازگشت کاروان از قونیه، اردوهای آماده سازی برای بازی های آسیایی آغاز می شود.