جمعه سی و یکم فروردین ماه
حشمت مهاجرانی، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران؛

اسکوچیچ باید مانند کی روش باشد

حشمت خان مهاجرانی، نامی پرافتخار وبه یاد ماندنی در فوتبال ایران. اولین مربی ایرانی ای بود که تیم ملی فوتبال ایران را به جام جهانی آرژانتین برد. اولین مربی ایرانی است که فوتبال ایران را در قاره آسیا به عنوان قدرت مطلق معرفی کرد. افتخارات پرشمار دیگری حاصل شد که لقب پدر فوتبال ایران را به خود گرفت.

مهاجرانی که مسائل تیم ملی فوتبال ایران را رصد می کند درخصوص اتفاقات اخیر که در تیم ملی فوتبال رقم خورد به خبرنگار پایگاه خبر گزاری البرز ورزشی گفت:

* در حالیکه همه به فکر آماده سازی تیم ملی فوتبال کشورشان هستند، ما نیز از این نکته غافل مانده ایم و برخلاف آب در حال شنا هستیم.

* جام جهانی میدان بزرگی تلقی می شود که کشورها آرزوی راهیابی به آن هستند، ما به این افتخار نائل آمده ایم، اما به جای استفاده صحیح از آن در جهت تخریب در حال حرکت هستیم.

*جام جهانی فقط برگزاری مسابقات فوتبال نیست، اقتصاد هم در آن نقش دارد. روابط در دل دیده می شود و حتی سیاست هم در آن نقش دارد، بی جهت نیست که میزبان این مسابقات اینگونه سرمایه گذاری را در خصوص برگزاری اش دل به کار می گیرد.

*حوادث اخیر در تیم ملی تاسف برانگیز است. اسکوچیچ نتایج خوبی در دیدارهای مقدماتی دریافت کرد، اگر قرار بود او در جام جهانی کنار تیم ملی نباشد از ابتدا باید به آن فکر می شد یا حداقل بعد از پایان بازی های مقدماتی اقدامی صورت می گرفت، نه حالا یک باز و دم به شروع بازی ها باقی مانده به فکر تغییرات افتاده ایم.

* در جاهایی نمی شود از اسکوچیچ دفاع کرد. او در مراحلی برخی از بازیکنان تیم ملی را کنار گذاشت، اما دیری نپایید که از موضع خود عقب نشینی کرد و رانده شده ها مجددا به تیم ملی بازگشتند. همانجا اسکوچیچ خودزنی کرد و خود را شکست. کاخ اسکوچیچ فرو ریخت و حوادث امروز عملا آن روز که عقب نشینی در دستور کار قرار داشت برنامه ریزی شد.

* اسکوچیچ باید مانند کی روش عمل می کرد. کی روش هم برخی از بازیکنان تیم ملی را در اوج شان کنار زد وهرگز تن به بازگشت آنها نداد. در برابر هجمه ها مقاومت نشان داد تا ثابت کند که جایگاه بازیکن و مربی چه تفاوتی با هم دارد.

* کی روش به هنگام خط زدن رحمتی اینکه کارش درست بود یا غلط کاری ندارم، اما نماد مقاومت و ایستاد گی و شخصیت یک مربی حرفه ای را به تصویر کشاند.

* ما باید به بازیکنان خود بیاموزیم که کارشان بازی در داخل میدان است. امور دیگر به آنها مربوط نیست.

*مگر مربی تیم ملی را بازیکن وارد کرده است که در مورد بود و نبود او بخواهد نقش تصمیم گیرنده را ایفا کند. قوانین فوتبال حرفه ای این رفتارها را نمی پسندد ومغایر با منش فوتبال حرفه ای می داند.

* اگر قرار است مربی تیم ملی در کنار تیم ملی نباشد این از عهده فدراسیون فوتبال است. وقتی که یک گروه حکم به عزل می دهند و گروه دوم آن حکم را وتو می کند دیگر نمی شود آب ریخته شده را جمع کرد. بنده در این شرایط حساس اینگونه رفتارها را که از سوی دو گروه رقم خورد نمی پسندم.

* بازیکن حق ندارد در مورد مربی اظهار نظر کند. این مربی است که در مورد بازیکن تصمیم گیری می کند. در تمام دنیا این قانون وجود دارد. در فوتبال ما همه چیز وارونه حرکت می کند.

گفت و گو: اکبر عزیزی