پنجشنبه نهم فروردین ماه

فواید ورزش برای سلامت روان چیست؟

 ورزش فقط مربوط به ظرفیت هوازی و اندازه عضلات نیست. مطمئناً، ورزش می تواند سلامت جسمی و اندام شما را بهبود بخشد و سال ها به زندگی شما اضافه کند. اما این چیزی نیست که بیشتر افراد را برای فعال ماندن ترغیب می کند.

 افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، تمایل دارند این کار را انجام دهند، زیرا به آنها احساس خوبی می دهد. آن‌ها در طول روز احساس انرژی بیشتری می‌کنند، شب‌ها بهتر می‌خوابند، خاطرات واضح‌تری دارند و نسبت به خود و زندگی‌شان احساس آرامش و مثبت‌تری دارند.  همچنین ورزش یک داروی قدرتمند برای بسیاری از چالش های رایج سلامت روان است. ورزش منظم می تواند تأثیر مثبت عمیقی بر افسردگی، اضطراب و ADHD داشته باشد. همچنین استرس را از بین می برد، حافظه را بهبود می بخشد، به خواب بهتر کمک می کند و خلق و خوی کلی شما را تقویت می کند و لازم نیست برای بهره مندی از مزایای آن، یک طرفدار تناسب اندام باشید.

 

ورزش و افسردگی

ورزش می تواند افسردگی خفیف تا متوسط را به همان اندازه داروهای ضد افسردگی موثر، بدون عوارض جانبی درمان کند.

همچنین انواع تغییرات در مغز، از جمله رشد عصبی، کاهش التهاب، و الگوهای فعالیت جدید که باعث ایجاد احساس آرامش و رفاه می شود را در مغز ترویج می کند؛  اندورفین ها را ترشح می کند و مواد شیمیایی قدرتمند در مغز شما به شما انرژی می بخشد . در نهایت، ورزش می تواند به عنوان یک عامل حواس پرتی عمل کند، و به شما این امکان را می دهد که زمان آرامی برای رهایی از چرخه افکار منفی که افسردگی را تغذیه می کنند، پیدا کنید.

ورزش و استرس

 آیا تا به حال متوجه شده اید که وقتی تحت استرس هستید، بدنتان چه احساسی دارد؟

 ماهیچه های شما ممکن است منقبض باشند، به خصوص در صورت، گردن و شانه ها، که باعث ایجاد کمردرد یا گردن درد یا سردردهای دردناک می شود. ممکن است احساس سفتی در قفسه سینه، ضربان قلب یا گرفتگی عضلات داشته باشید. همچنین ممکن است مشکلاتی مانند بی خوابی، سوزش سر دل، معده درد، اسهال یا تکرر ادرار را تجربه کنید. نگرانی و ناراحتی تمام این علائم فیزیکی به نوبه خود می تواند منجر به استرس بیشتر شود و یک چرخه معیوب بین ذهن و بدن شما ایجاد کند. ورزش یک راه موثر برای شکستن این چرخه است. فعالیت بدنی علاوه بر ترشح اندورفین در مغز، به شل شدن عضلات و کاهش تنش در بدن کمک می کند. از آنجایی که بدن و ذهن بسیار به هم مرتبط هستند، وقتی بدن شما احساس بهتری داشته باشد، ذهن شما نیز همینطور خواهد بود.

 

ورزش و اختلال بیش فعالی - کم توجهی ( ADHD)

ورزش منظم یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای کاهش علائم ADHD و بهبود تمرکز، انگیزه، حافظه و خلق و خو است. فعالیت بدنی بلافاصله سطح دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین مغز را افزایش می دهد که همه اینها بر تمرکز و توجه تأثیر می گذارد. به این ترتیب، ورزش تقریباً مانند داروهای ADHD مانند ریتالین و عمل می کند.

 

ورزش و تروما (PTSD)

با تمرکز واقعی بر بدن و احساس آن در حین ورزش، می‌توانید در واقع به سیستم عصبی خود کمک کنید تا از حالت گیر افتاده خارج شود و از پاسخ استرس بی‌حرکتی که مشخصه تروما است، خارج شود.

به جای اینکه اجازه دهید ذهنتان سرگردان شود، به احساسات فیزیکی در مفاصل و ماهیچه هایتان، حتی درون بدنتان در حین حرکت توجه کنید. ورزش هایی که شامل حرکات متقاطع هستند و هر دو دست و پا را درگیر می کنند .  مانند راه رفتن (مخصوصاً روی شن)، دویدن، شنا، تمرین با وزنه یا رقصیدن  برخی از بهترین انتخاب های شما هستند. فعالیت‌های خارج از منزل مانند پیاده‌روی، قایقرانی، دوچرخه‌سواری در کوهستان، صخره‌نوردی، رفتینگ در آب‌های سفید و اسکی (سرازیری و صحرایی) نیز علائم PTSD را کاهش می‌دهند.

 

حافظه و تفکر قوی تر با ورزش

 ورزش رشد سلول های جدید مغز را تحریک می کند و به جلوگیری از زوال مرتبط با افزایش سن کمک می کند. زمانی که به عادت تبدیل می شود، می تواند احساس ارزشمندی شما را تقویت کند و به شما احساس قوی و قدرتمندی بدهد. شما نسبت به ظاهر خود احساس بهتری خواهید داشت و با رسیدن به اهداف ورزشی حتی کوچک، احساس موفقیت خواهید کرد.

 خواب بهتر با ورزش

حتی ورزش های کوتاه مدت در صبح یا بعد از ظهر می تواند به تنظیم الگوهای خواب شما کمک کند. اگر ترجیح می دهید در شب ورزش کنید، ورزش های آرامش بخش مانند یوگا یا کشش های ملایم می توانند به بهبود خواب کمک کنند. همچنین می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش تاثیر استرس کمک کند.

 

و در آخر  ورزش را به بخشی سرگرم کننده از زندگی روزمره خود تبدیل کنید.

لازم نیست ساعت‌ها را در باشگاه بگذرانید یا خود را مجبور به انجام تمرین‌های طولانی و یکنواخت کنید تا فواید بسیاری از ورزش را تجربه کنید. این نکات می تواند به شما کمک کند تا فعالیت هایی را پیدا کنید که از آنها لذت می برید و احساس بهتری داشته باشید، بهتر به نظر برسید و از زندگی بیشتر بهره ببرید.

لذت واقعی از فعالیت ذهن و تمرین بدنی می آید.  این دو همیشه باهم هستندو

 گردآورنده: نگین نعمت زاده