جمعه دهم فروردین ماه

منفی در مثبت برای علی دایی

پرویز دهداری می گفت روزی در پیست امجدیه با پرویز خسروانی رئیس باشگاه تاج و رئیس سازمان تربیت‌بدنی به ناگاه باهم رودررو شدیم و پس از احوال‌پرسی خسروانی تعارفی کرد که پرویزخان با ما باش، دهداری می‌گوید او را نوازشی کردم و گفتم اگر با شما باشم می‌ترسم مثل شما فربه و چاق شوم و بعد هم با احترام از هم جدا شدیم.

درس‌هایی که دهداری به جامعه فوتبالی و ورزش ما داده است یک منشور اخلاقی بزرگ و جاودانه‌ای است که می‌توان کتاب اخلاق در ورزش را با این درس‌ها به رشته‌ی تحریر درآورد .

او با وجود اختلاف نظر شدید حتی زمانی‌که با تیمسار خسروانی روبرو شد نیز به او بی‌احترامی نکرد. محراب شاهرخی تعریف می‌کرد که شاهینی‌ها به دهداری اعتراض کردند که چرا با تیمسار حرف زده‌اید ایشان گفتند که اینجا زمین فوتبال است میدان جنگ نیست و ما موظف به رعایت اصول اخلاقی هستیم.

وقتی به تحریک سلطان پرسپولیسی‌ها و کاپیتان یاغی آن‌ها در یک روز سرد زمستانی در خلال بازی‌ دوستانه تیم ملی ایران و ژاپن تماشاگران به سوی او برف پرتاب کردند، استاد مسلم “اخلاق” به همه تماشاگران ادای احترام کرد. بعد از مسابقه از دهداری پرسیدم که چرا به تماشاگران که به شما برف پرتاب کردند احترام گذاشتید گفت که ما موظف به رعایت اخلاق هستیم.

کرمانی مقدم می گوید: روزی با نپال مسابقه داشتیم و سه بر صفر جلو بودیم، با مجید نامجو مطلق در گوشه‌ی زمین، بازیکنان نپال را با دریبل اذیت می‌کردیم، دهداری همه‌ی تعویض‌های قانونی‌اش را انجام داده بود ولی من را از بازی بیرون کشید و کنار خودش روی نیمکت نشاند، از دهداری پرسیدم چرا آقا چه اتفاقی افتاده است؟ گفت: خجالت نمی‌کشی؟ شاید خانواده آن بازیکنان در استادیوم یا از تلوزیون در حال تماشای مسابقه باشند و شما دارید آنها را دست می‌اندازید و مسخره می‌کنید.

حمیدزاده نماینده وقت بوئین‌زهرا در جریان کنار گذاشتن ۱۴ ملی‌پوش از تیم‌ملی فوتبال علیه دهداری ده‌ها تهمت، افترا، ناسزا و سخنرانی‌های آتشین از تریبون مجلس و رسانه‌ها انجام داده بود، وقتی با دهداری روبرو شد و دهداری با اخلاق و تواضع با او صحبت کرد بعدها حمیدزاده گفته بود که سطوت و بزرگی و اخلاق‌مداری این مرد مرا متحیر و شرمنده ساخت.

به گمانم پرویز دهداری اشتباهی وارد فوتبال شده بود، او در اوج بی‌اخلاقی در فوتبال و فوران فحاشی‌های ناجور و نامردی های فراوان، «تز» فوتبال پاک را ارائه داد و به شاگردانش درس اخلاق، مروت و مردانگی می‌آموخت.

قای علی دایی، شما یک ورزشکار نمونه، شهریاری بی‌همتا، الگوئی تمام نشدنی از نظر فنی برای نسل جوان ما هستید، آیا درس‌های اخلاقی پرویز دهداری را نمی‌خواهید در زندگی سرلوحه روش و منش خود قرار داده تا الگوی مناسب‌تری برای جامعه و نسل جوان بویژه ورزشکاران و قهرمانان باشید؟

قطعا کارنامه درخشان ورزشی و جایگاه رفیع شما در عرصه بین‌الملل موجب عزت و اعتبار ایرانیان است و اقدامات حمایتی شما از اقشار ضعیف و مردم در بلایایی نظیر سیل و زلزله و ... نشان از مردم‌داری و مسئولیت‌پذیری شما و موجب محبوبیت و مقبولیت جنابعالی نزد مردم می‌باشد.

حرکت شما در جشنواره جزیره فوتبالی در تالار شهر کیش با سیدحمید سجادی یک حرکت ضداخلاقی و آموختن درس “بی‌احترامی” و نهایتاً موجب الگوبرداری ناصحیح از رفتارتان از سوی نسل جوان خواهد بود.

سیدحمید سجادی فارغ از مسئولیت حقوقی، از قهرمانان و افتخارآفرینان نامی ورزش کشور با سوابق درخشان در سطوح بین‌المللی است و اتفاقا به اخلاق‌مداری و سجایای اخلاقی نیکو معروف و الگوست، و رفتار شما با وی ناپسند و نادرست بوده است و بنظر نقصی‌‌ست در شما بعنوان الگوی نسل جوان که باید رفع و اصلاح شود.

در این بین نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که شما سلبریتی نیستید شما الگو و محبوب مردم‌اید چرا که هیچ وقت، تصنعی و از روش‌های ساختگی برای افزایش مقبولیت و محبوبیت اقدامی نکرده‌اید بلکه با قلب خود برای مردم قدمی برداشته‌اید.

در این شرایط سخت اقتصادی که قاعدتاً سطحی از نارضایتی از عملکرد مسئولان وجود دارد، شاید سهل‌ترین روش، اتخاذ موضع انتقادی نسبت به مسئولان است، اما برادر عزیز در این مورد شما راه را اشتباه رفته‌اید.

البته شما که اسطوره و عزیز مردم ایران هستید با این رفتار ثابت کردید که هنوز در جامعه ما شخصی شبیه مرحوم دهداری معلم اخلاق، تکوین شخصیتی نیافته است و جامعه ورزشی ما محتاج بازشناسی و آموزش زوایای شخصیت اخلاقی مرحوم دهداری است.

نویسنده: علی افتخاری، کارشناس ورزش