سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه
مسابقه تیم ها برای سفرهای خارجی؛

مسابقه تیم ها برای سفرهای خارجی؛

در حالی که تامین منابع مالی مشکل ساز شده و مطالبات مربیان ، بازیکنان و شرکت ها سر به فلک‌ کشیده، مسابقه تیم ها برای برپایی اردوهای خارجی پرهزینه و کم بهره باعث شگفتی است.

امروز جامعه با مشکلات جورواجور اقتصادی روبه رو است. بسیاری از فدراسیونها با حداقل امکانات روزگار سپری می کنند. فدراسیون فوتبال هم برای تدارک تیم ملی با مشکلات عدیده ای دارد.

معلوم نیست در این شرایط بغرنج،باشگاهها چگونه پولهای میلیاردی به پای بازیکنان فوتبالی می ریزند. اغلب نفرات جذب شده باشگاه ها پا به سن گذاشته و در رده سی سال و بالاتر هستند.

سیلوای استقلال، کولی بالی و پاتوسی در فولاد،گولیسیانی  در پرسپولیس، منشا، و پریرا هم شرایط سنی مناسبی ندارند و با سی و اندی سال معلوم نیست چه آورده ای برای فوتبال ما دارند؟

غفلت از جوانگرایی و حاضری خوری باشگاهها از یک سو و حاتم بخشی و ولخرجی از جانب دیگر ،فوتبال ما را به بیراهه کشانده است.

وقتی صحبت از لزوم جوانگرایی و توجه به آکادمی ها به میان‌می آید، مدیران باشگاهها،بحث تنگناهای مالی و مشکلات پولی را مطرح می کنند و...

باید پرسید چگونه است با وجود مشکلات مالی،تا این حد حاتم بخشی می کنید؟ بازیکنان سی و اندی سال چگونه به کار می آیند که از جوانگرایی روی برگردان شده اید؟ برگزاری اردوهای خارجی و سفرهای هوایی و حضور پرهزینه در هتل ها را از چه منابعی تامین می کنید؟

اگر پولی در اختیار دارید،چرا مطالبات مربیان و بازیکنان و دفاتر هواپیمایی و هتل ها را پرداخت نمی کنید و..؟

به لحاظ فنی هم اعتقاد داریم، اینگونه سفرها خیلی پربار نیست و عمدتا جنبه چشم و هم چشمی و رقابتی دارد.

ترکیه که امروز محل اردوی اغلب تیمهای باشگاههایی ما است،با واقع بینی و طراحی کمپ های استانداردی را ایجاد کرده است.

کشور ما به جهت شرایط اقلیمی،بستر مناسبی برای ایجاد امکانات ورزشی و اردویی دارد.

اردبیل و سرعین، کردان کرج، قشم و کیش و چهار محال و بختیاری و دیگر استانها به دلیل داشتن آب و هوای چهار فصل می توانند در این زمینه خدمات متفاوتی به تیمها ارائه کنند. باید این اماکن را به درستی تجهیز کرد و منابع مالی را  در داخل هزینه کرد.

دو سال پیش سازمان لیگ‌ سفرهای خارجی و اردوهای تمرینی را در خارج ممنوع کرد،اما در این دوره که مشکلات مالی‌ در کشور بیداد می کند، تیم ها به راحتی به سفر رفتند!

از طرفی نظارتی به اینگونه سفرها نیست و تیمها در دوره آماده سازی با رقبای مطرحی هم بازی تدارکاتی نمی کنند.

بازی های محلی و پیکار با تیم های درجه سوم چه نتیجه ای دارد که در برنامه گنجانده می شود.

جالب اینکه مدیران تیم ها دلیل اصلی بازی با تیم های نه چندان مطرح ترکیه ای را نداشتن‌  منابع مالی ذکر می کنند!

به هر حال فوتبالی که داعیه حضور چند باره در جام جهانی دارد و باشگاههایش فوتبال حرفه ای را تعقیب می کنند،لازم است دارای امکانات اولیه در شهر و استانشان باشند و به هر بهانه ای نباید اردوهای خارجی را تدارک ببینند.

همانگونه که گفته شد این سفرها غالبا تفریحی، سیاحتی و انگیزشی بوده و خیلی بار فنی و حرفه ای ندارد و باید به طریقی این‌مراودات پرهزینه را کاهش داد.

نویسنده: احمد میرزاییان