سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه

از «تاج‌گذاری» تا «بازیکن‌سالاری»  در فدراسیون فوتبال

آن روزی که واژه تاج را از روی یک تیم فوتبال برداشتند و نامش را استقلال گذاشتند، هیچکس فکر نمی‌کرد که ضعیف‌ترین رئیس ورزش تاریخ ایران، محمود گودرزی به دنبال تاجی باشد که آن را بر سر فوتبال ایران بگذارد. «تاج‌زدایی» در آن روزگار تا جائی پیش رفته بود که برخی آدم‌های متعصب حتی «تاج» خروس‌ها را هم می‌بریدند تا این نام «محو» شود.

شاید به دلایل متعدد جامعه ورزش خصوصاً فوتبالی‌ها هرگز محمود گودرزی را بخاطر اینکه فردی را در فوتبال گمارد که فوتبال را ویران کرد، نبخشند.

آنچه محمد دادکان کاشت و عمارتی برای فدراسیون فوتبال خرید و جایگاه فوتبال را ارتقا داد همه‌ی آنها را «تاج» بر باد داد. ساختمان فدراسیون فوتبال به مزایده گذاشته شد و حراجش کردند و سند آن را بابت حضور چهل روزه ویلموتس بنام تامین‌اجتماعی زدند تا استقلال فوتبال در بهره‌مندی از دفتری مشخص و مستقل قربانی ندانم کاری‌های فدراسیونی شود که ویلموتس را به توصیه دلالان به فوتبال کشورمان آوردند و تا همینجای کار فوتبال ایران حداقل سه میلیون دلار باید جریمه این عبث کاری‌های افرادی را بپردازد که نمی‌دانیم با چه روئی دوباره میخواهند ناخدای کشتی فوتبالی شوند که در آب‌های مواج در حال غرق شدن است.

هزینه‌ای که تاج و تیم مدیریتی‌اش بر فوتبال تحمیل کردند و ساختمان فدراسیون را از دست دادیم تا فدراسیون همچون قصری در هوا معلق باشد.

مهدی تاج پیش از حضور در مجمع باید شفاف و واضح به برخی سوالات پاسخ دهد! سوالاتی درباره پرونده ویلموتس، بدهی به شستا و واگذاری ساختمان فدراسیون فوتبال به این هلدینگ، عدم اصلاح اساسنامه و تعویق انتخابات و بویژه شرایط اسف‌بار تیم ملی در دوره تاج که ایران را تا لبه پرتگاه حذف از جام جهانی پیش برد.

مهدی تاج باید پیش از انتخابات به ملت ایران، جامعه ورزش و نهادهای نظارتی پاسخ دهد که:

به عنوان نائب رئیس ای‌اف‌سی چه اقدام مثبتی برای فوتبال قاره کهن و ایران بویژه فاجعه سلب میزبانی لیگ قهرمانان آسیا از تیم‌های ایرانی انجام داده است؟

به عنوان رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی ای‌اف‌سی، در خصوص عدم حضور تیم ملی ایران در جام جهانی فوتبال ساحلی چه پاسخی دارد؟

اقای تاجی که ماجرای ویلموتس‌گیت را که میلیون ها یور‌و به فوتبال ما ضرر زده است، بوجود آورد با چه نیتی دوباره میخواهد بیاید و فدراسیون را تحویل بگیرد؟

از طرف دیگر بر اساس بند ۳ ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون، قانون‌گذار تصریح دارد افراد نهایتا سه دوره می‌توانند در هیئت رئیسه فدراسیون حضور پیدا کنند؛ طبق این قانون حتی اگر تاج در دوره‌ای استعفا نیز داده است، بر اساس مقررات دیگر نمی‌تواند ثبت‌نام کند.

فوتبال ما بواسطه مدیریت تاج و امثالهم به حدی از بی‌نظمی رسیده است که از آن سوی دیگر لژیونر‌هایی که در سطح بالای فوتبال حرفه‌ای با ان دسیپلین خاص فوتبال می‌کنند در شگفتم که چگونه نتوانستند الفبای فوتبال حرفه‌ای را بیاموزند، بازیکنانی که بیانیه علیه سرمربی صادر می‌کنند یا می خواهند مربی قبلی را بیاورند و آنقدر بی‌اطلاع هستند که این کار آنها را حتی بچه‌های مهدکودک هم به سخره می‌گیرند.

چگونه‌ است که این بازیکنان تیم‌ملی آگاه نیستند که این حرکات آن‌ها هم خلاف اخلاق حرفه‌ای است و هم به دور از شرح وظایف آن‌هاست. حتی آن‌هایی هم که این بازیکنان را برای ایجاد تغییر در کادر فنی تیم ملی فوتبال کشور به حضور پذیرفته‌اند بگمانم از ورزش حرفه‌ای بی‌اطلاع اند.  در کجای دنیا ورزشکار مربی تیم را انتخاب می‌کند ؟ در کجای دنیا مسئولین ورزشی و سیاسی برای تغییر کادر فنی با ورزشکاران جلسه می‌گذارند.

ورزشکاران لژیونری که بیانیه صادر کرده‌اند و یا با مقامات دیدار کرده‌اند اگر جرات دارند در لیگ اروپا و لیگ‌های معتبر دنیا حتی یک سطر هم توئیت و یا مصاحبه کنند، اگر شهامت دارند بروند و علیه دربان باشگاهشان یک کلام در جائی سخن بگویند. معلوم است که اینها هنوز الفبای فوتبال حرفه‌ای را هم نیاموخته‌اند.

فوتبال ما در این برهه نیاز به یک مدیر تمام عیار همچون پرویز دهداری دارد تا با کنار گذاشتن بازیکنان خاطی درسی به آنها بیاموزند که بازیکن مربی را انتخاب نمی‌کند، آن بازیکنی که فکر می‌کند فوتبال همه‌اش بازی‌ کردن در مستطیل سبز است باید بیاموزد که با احساسات مردم ورزش‌دوست ایران بازی‌ نکند اگر شهامت دارید در تیمی که در لیگ‌های معتبر دنیا بازی میکنید فقط بگوئید که ما تدارکات‌چی تیم را نمی‌خواهیم، اگر جرات دارید بگوئید که توپ جمع‌کن‌های تیم را نمی‌خواهید.

باید فوتبال ما را از حالت بازیکن‌سالاری خارج کنیم.

نویسنده: علی افتخاری، کارشناس ورزش