سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه
گفت و گو با مربی ایرانی تیم ملی آمریکا؛

آدم ها را سانسور نکنید

نتیجه بازیکنان ایرانی در لیگ ملت های والیبال بسیار ارزشمند و درخور توجه بود. برای من که در جو ایران ورزش کرده ام به خوبی می دانم که اظهارنظرهای عجیب و غریب چقدر کادرفنی و بازیکنان را تحت فشار قرار می دهد و تمرکز را از آنان می گیرد.

مرتضی شیاری مربی ایرانی تیم ملی ایالات متحده که در لیگ ملت ها حضور داشت، در گفت و گو با البرز ورزشی ضمن بیان مطلب فوق افزود: کافی است نگاه کنیم چه تیم های قدرتمندی از دور مسابقات خارج شدند اما ایران به دور پایانی راه پیدا کرد. برعکس بعضی ها از شکست تیم ایران در بازی آخر با لهستان انتقاد می کنند، معتقدم تیم ما استارت خوبی در شروع ست پنجم نداشت اما اگر به پیروزی می رسید و به جمع چهار تیم برتر می پیوست در مسابقات قهرمانی جهان که دو ماه دیگر در اسلوونی و لهستان برگزار می شود، گریبانگیر یک سری حواشی می شد. چرا که با این چرب زبانی های برخی از مجریان و گزارشگران توقعات مردم را بسیار بالا می برد. واقعا تعجب می کنم چگونه تلویزیون اجازه می دهد از الفاظ و کلماتی استفاده کنند که ذهن بیننده را به بیراهه می کشاند. حمایت از تیم ملی ارائه نظرات عجیب و غریب نیست، برخورد منطقی و حلاجی منصفانه بهترین توصیف است. من نوشته های شما و یکی دیگر از پیشکسوتان رسانه را خواندم همیشه منصفانه و منطقی قلم زده اید. حالا اعتقاد دارم که کادرفنی تیم ملی آقای عطایی، طلوع کیان و جزیده درک بسیار درستی از والیبال دارند و مربیانی توانمند هستند. اما باید نیمکت تیم ملی را از چه از نظر بازیکن و چه از لحاظ مربی تقویت کنیم. افراد دیگری هم هستند که باید به خاطر تیم ملی کنار هم قرار بگیرند و دنبال خودنمایی نباشند.

مرتضی شیاری می افزاید: امین اسماعیل نژاد عالی بازی کرد یا امیرحسین اسفندیار و محمد وادی خوب بودند و از سرعتی زن های جوان ما باید بیشتر کار کنند. میلاد عبادی پور نشان داد که بازیکنی با توانایی های بالاست. آقای جان استرا سرمربی تیم ملی ایالات متحده همیشه تاکید می کند از بازی ایرانی ها لذت می بریم. آنها به ویژه با ما، ایتالیا و لهستان خیلی خوب پیکار می کنند.

شیاری درباره لزوم احترام متقابل در والیبال می گوید: با سانسور کردن نام آدم ها یا کنار زدن افراد نمی توان به جایی که والا و در خور تحسین باشد، نایل آمد.

وی درباره چگونگی آماده ساختن تیم ملی ایالات متحده در مسابقات جهانی پیش رو نیز ادامه داد: متیو اندرسون که لیگ طولانی ایتالیا را پشت سر گذاشت، آرام آرام برای حضور در مسابقات جهانی آماده می شود و به خواست سرمربی تیم ملی من هم در مسابقات جهانی کنار استرا خواهم بود. در والیبال ایالات متحده هر آدمی بدون واسطه می تواند فضای کافی برای ابراز شایستگی پیدا کند. با آقای استرا این فضا را در اختیار من گذاشت تا از سال 2018 در کنار تیم های دانشجویان و ملی ب آمریکا حضور پیدا کنم و اکنون به عنوان دستیار دوم در خدمت والیبال این کشور هستم اما بدانید که دلم همیشه برای موفقیت ورزشکاران ایرانی می تپد.

گفت و گو: جمشید حمیدی