چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه
دیدار خداحافظی رابرت لواندوفسکی از بایرن مونیخ

پایان یک ستاره...

روبرت لواندوفسکی برای دیدار خداحافظی با اف سی بایرن به مونیخ بازگشت. او روز دوشنبه ( ۲۰ جولای ۲۰۲۲) از آلیانز آرنا بازدید کرد و روز بعد با الیور کان مدیرعامل و حسن صالح حمیدزیچ ، عضو هیئت مدیره ورزش باشگاه و همچنین یولیان ناگلسمان سر مربی تیم و کادر مربیان و هم تیمی های قدیمی خود دیدار و خداحافظی کرد.

روبرت لواندوفسکی متولد ۲۱ اوت ۱۹۸۸ ورشو، بازیکن فوتبال اهل کشور لهستان است که در حال حاضر برای باشگاه فوتبال بارسلونا در لالیگا و تیم ملی فوتبال لهستان بازی می‌کند.

وی کاپیتان تیم کشورش نیز است. لواندوفسکی یکی از برترین مهاجمان فوتبال جهان است و جزء معدود بازیکنان تاریخ فوتبال است که بیش از ۵۰۰ گل به ثمر رسانده‌اند، وی کفش طلای اروپا را بالاتر لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در سال ۲۰۲۱ کسب کرد.او همچنین ۲ بار برنده بهترین بازیکن مرد فیفا شده‌است.

لواندوفسکی به عنوان مهاجم در تیم های مختلف در فوتبال لهستان بازی کرده است.

پس از موفقیت‌هایی که به دست آورد باشگاه بایرن مونیخ با قرارداد ۵ ساله‌ای او را به خدمت گرفت. لواندوفسکی در سال ۲۰۱۵ به عنوان ورزشکار سال لهستان انتخاب شد.

روبرت لواندوفسکی با نام لوی شناخته می شود. پس از هشت‌ فصل حضور در بایرن مونیخ، در سال ۲۰۲۲ در قراردادی تا سال ۲۰۲۶ به قیمت ۴۵ میلیون یورو به‌اضافۀ ۵ میلیون یورو پاداش به باشگاه فوتبال بارسلونا پیوست.

وی سابقه ۱۳۲ بازی و ۷۶ گل ملی برای تیم ملی فوتبال لهستان در کارنامه دارد، همچنین پست تخصصی او مهاجم است. لواندوفسکی برترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه بایرن مونیخ است.

آلیانز آرنا - صرفاً به عنوان یک استادیوم فوتبال طراحی شد. از لحاظ معماری در کمتر از سه سال ساخته شدو در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد، هزینه ساخت آن ۳۴۰  میلیون یورو بوده .ظرفیت این ورزشگاه درطول بازی های ملی پذیرای ۷۵۰۲۴ نفر با صندلی و ایستاده ودر بازی های بین المللی پذیرای ۷۰۰۰۰نفر (بدون محل ایستاده)است .VIP باشگاه  ۱۳۶۸مهمان را در خود جای می دهد.

جایگاه خبرنگاران با ۳۰۰ صندلی و جایگاه معلولان ۲۲۷ صندلی ویژه دارد . پارکینگاین ورزشگاه  در ۴ طبقه جایگاه ۹۸۰۰ ماشین را دارد که بزرگترین پارکینگ ورزشگاه در اروپا است و ۱۵۰  جای پارک برای معلولین دارد.

الیور رالف کان - کاپیتان و بازیکن پیشین تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن مونیخ و مدیر عامل کنونی این باشگاه است او یکی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال جهان است؛ که هوادارن به او لقب سلطان داده‌اند.

تنها دروازه‌بانی است که عنوان بهترین بازیکن جام جهانی در سال ۲۰۰۲ را  از آن خود کرده‌است.در حالی که بازیکنان بسیار بزرگی همچون رونالدو رونالدو نازاریو، ریوالدو، زیدان، روبرتو کارلوس حضور داشتند.

حسن صالح حمیدزیچ - متولد ۱ول ژانویهٔ ۱۹۷۷ یک بازیکن فوتبال اهل بوسنی و هرزگوین است که در حال حاضر، مدیر ورزشی باشگاه فوتبال بایرن مونیخ است.

یولیان ناگلسمان - زاده ۲۳ ژوئیه ۱۹۸۷ بازیکن فوتبال سابق و سرمربی اهل آلمان است. ناگلسمان در ۱۵ سالگی فوتبال را در باشگاه جوانان آگزبورگ شروع کرد او در پست مدافع وسط یک سال برای آنها توپ زد.

در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ باشگاه بایرن مونیخ ناگلسمان را با قراردادی ۵ ساله به عنوان سرمربی به جانشینی هانس دیتر فلیک منصوب کرد که کارش را از اول ژوئیه ۲۰۲۱ آغاز کرد.تاکنون او توانست با فتح جام بوندسلیگا بایرن مونیخ را در فصل ۲۰۲۱/۲۰۲۲ به قهرمان فوتبال آلمان تبدیل کند.

نگاهی به دیدار خداحافظی لواندوفسکی

الیور کان مدیرعامل: " حضور رابرت برای آخرین بار دردفتر من خوشایند بود. ما در مورد همه چیز صحبت کردیم، با شرایط خوب همدیگر را ترک کردیم و در آینده با هم در تماس خواهیم بود. رابرت و اف سی بایرن یک داستان موفقیت خاص بوده و هستند." برای او در بارسلونا بهترین ها را آرزو می کنیم."

حسن صالح حمیدزیچ، عضو هیئت مدیره باشگاه : "رابرت برای خداحافظی وارد دفتر من شد و ۱۵دقیقه باهمدیگر صحبت کردیم.

 من همه چیز را مطرح کردم و همه چیز را روشن کردیم. رابرت دستاوردهای بزرگی برای بایرن داشت و این چیزی است که باید باشد. او همچنین می داند که چقدر باید از بایرن تشکر کند. ما برای او بهترین ها را در چالش جدیدش آرزو کرده ایم.

۸ لحظه از ۸ سال حضور روبرت لواندوفسکی در بایرن

رابرت لواندوفسکی اولین گل خود برای بایرن  را در بازی خارج از خانه مقابل شالکه ۰۴ به ثمر رساند.

لواندوفسکی پس از انتقال از بوروسیا دورتموند به بایرن در تابستان ۲۰۱۴ ، اولین گل خود را برای FCB در بازی دوم فصل ۰۱۴/۱۵ ۲در برابر شالکه 04 به ثمر رساند. پس از پاس دادن سباستین رود، لوی برای اولین بار با پیراهن بایرن جشن گرفت. دقیقه ۱۰ مسابقه ٬ شروع یک طلسم درخشان بود . هشت سال بعد، این مهاجم ۳۴۴ گل رقابتی برای باشگاه مونیخ به نام خود ثبت کرد.

۲۲ سپتامبر۲۰۱۵: پنج گل در ۹ دقیقه

 عحب رکوردی! در سال ۲۰۱۵ ، لواندوفسکی در ۹ دقیقه مقابل وولفسبورگ ۵ گل به ثمر رساند.

در بازی خانگی مقابل وولفسبورگ در سپتامبر ۲۰۱۵، بایرن در نیمه دوم خوب به نظر نمی رسید زیرا آنها ۱ بر صفر عقب افتادند. مربی پپ گواردیولا در وقت استراحت لواندوفسکی را به زمین بازی فرستاد و در عرض چند دقیقه تاریخ نوشته شد. لوی سریع ترین هت تریک تاریخ بوندسلیگا را تنها در سه دقیقه و ۲۲ ثانیه به ثمر رساند و تنها در ۹ دقیقه به ۵ گل رسید. رکوردی بی سابقه! به لطف او، بایرن ۵-۱ برنده شد.

فصل ۲۰۱۵/۱۶: اولین دوبل و اولین توپ

روبرت لواندوفسکی اولین جایزه بهترین گلزن خود را به عنوان بازیکن بایرن در فصل ۲۰۱۵/۱۶ به دست آورد.

لواندوفسکی نه تنها در فصل ۲۰۱۵/۱۶ اولین دوبل خود در لیگ و جام حذفی را با بایرن به دست آورد، بلکه برای اولین بار به عنوان بازیکن FCB با ۳۰ گل بهترین گلزن بوندسلیگا شد. در هشت سال حضورش در مونیخ، لوی شش بار جایزه بهترین گلزن توپ را به دست آورده است، از جمله در هر یک از پنج فصل گذشته - چه سرعتی!

فصل۲۰۱۹/۲۰: لواندوفسکی تاریخ (UCL( UEFA Championship League را ثبت کرد.

لواندوفسکی در ۱۵ دقیقه مقابل ستاره سرخ بلگراد در لیگ قهرمانان اروپا ۴ گل به ثمر رساند.

لواندوفسکی در تابستان ۲۰۲۰ ٬ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را با بایرن جشن گرفت.

۲۰۲۰/۲۱ به عنوان موفق ترین سال در تاریخ اف سی بایرن ثبت شد و لواندوفسکی با مجموع ۵۷گل (۳۴ گل در بوندس لیگا، ۱۵ گل در لیگ قهرمانان اروپا، گل در۶جام DFB و گل در۲ جام باشگاه های جهان فیفا در پیروزی تاریخی  یکطرفه باشگاه با ۶ عنوان قهرمانی موثر بود.). بایرن تنها پس از بارسلونا به دومین باشگاهی تبدیل شد که در مدت یک سال   به کسب ۶ جام موفق  شده است.

۲۰۲۰/۲۰۲۱: دستاوردهای استثنایی تجلیل شد

لواندوفسکی بهترین جایزه فیفا را به خاطر سال شگفت انگیز  ۲۰۲۰ دریافت کرد.

لواندوفسکی به خاطر موفق ترین بخش قعالیت های  درخشان خود برای بایرن، به عنوان بهترین بازیکن مردفیفا  در سال های ۲۰۲۰و  ۲۰۲۱   انتخاب شد. او همچنین در سال ۲۰۲۰ جایزه بهترین بازیکن مرد سال یوفا را دریافت کرد. این افتخارها یکباره باعث برجسته شدن کلاس این مهاجم  می شوند.

فصل ۲۰۲۰/۲۰۲۱: لواندوفسکی رکورد شکست ناپذیر را شکست.

رابرت لواندوفسکی در فصل۲۰۲۰/۲۱ رکوردشکنی ۴۱ گل را به ثمر رساند.

علاوه بر این، لواندوفسکی رکوردی را شکست که مدت ها به عنوان رکورد دست نیافتنی تلقی می شد. در آخرین روز از فصل ۲۰۲۰/۲۱ بوندسلیگا، او چهل و یکمین گل فصل خود را به ثمر رساند و رکورد ۱۷۸۸۵روزه اسطوره بایرن گرد مولر را شکست. در نتیجه، این لهستانی به دریافت جایزه کفش طلا توسط رسانه های ورزشی اروپا مفتخر شد، جایی که او فصل گذشته نیز با ۳۵ گل در صدر جدول قرار گرفت.

تابستان۲۰۲۲: پایان یک دوران باشکوه

لواندوفسکی در آخرین بازی خود برای بایرن سیصد و چهل و چهارمین گل خود را به ثمر رساند.

در آخرین بازی فصل گذشته، لوی آخرین گل از ۳۴۴ گل رقابتی خود را در ۸ سال گذشته برای بایرن به ثمر رساند. کلکسیون جوایز او دست کم قابل توجه است: او در مدت حضورش در مونیخ ۱۹عنوان کسب کرد. ما می گوییم: متشکرم، رابرت لواندوفسکی!

نویسنده: رحیم رحیم زاده