پنجشنبه سی ام فروردین ماه
وزارت ورزش در سایه؛

فراکسیون ورزش مجلس پاسخ بدهد

 درخبرها آمده بود که داوران مجلس کارت زرد را به حمید سجادی داده‌اند تا وزارت ورزش در لیستی قرار گیرد که خطر از بهارستان در کمینش نشسته است.

اصطلاحی در فوتبال است که اشتباه داوری جزئی از فوتبال است و این بمنزله این است که مجلس هرگز داوری خوب برای ورزش نبوده است.

 فراکسیون ورزش در مجلس باید پاسخ دهد که تاکنون چه سیاست‌های حمایتی از ورزش اتخاذ و اجرا کرده است. به نظر می‌رسد اگر به ظاهر حمایتی هم می کند بدون مطالعه جامع صرفا و برحسب سلایق و اعتقادات احدی از اعضای این فراکسیون است که نه تنها این کمک دردی از ورزش دوا نمی‌کند، بلکه به دلیل تلفیق با برخی دخالت‌های دیگر، آسیب هایی در ورزش قهرمانی و همگانی را دامن‌گیر ورزش کشور کرده و چالش بسیار بزرگ در مسیر ورزش مظلوم ایجاد کرده است.

 از آن جمله، اختصاص بودجه از محل تبصره ۱۴ بدون درنظر گرفتن عدالت و شفافیت شاخص‌های توزیع اعتبارات به فدراسیون‌ها ست به طوری‌که در راهروهای عمارت ورزش تقریبا همه کارشناسان فهیم وزارت این موضوع را مورد نقد جدی قرار داده‌اند. یا در موردی دیگر، دخالت مستقیم مجلس ده ماه قبل از مسابقات جام‌جهانی در فدراسیون فوتبال است که فوتبال ما را با چالش‌های جدی و اختلافات عمیق مواجه کرده و یک فروپاشیدگی بی‌سابقه در آن ایجاد شده است. فدراسیونی که هیچ کس در آن نمی‌تواند به لحاظ قانونی تصمیم بگیرد و اکنون در این آشفته بازاری که ایجاد شده نتیجه عدم نظارت درست است، حالا هم که جمعی می خواهند «تاجی» بر سر فدراسیون بگذارند که «کلاهی» بیش نیست.

 از طرف دیگر کارت زرد مجلس به وزیر ورزش به مثابه کارت زردی ست که گویی داوران تازه‌کار و آماتور برای اینکه کارت‌ها در جیب شان بلااستفاده نماند برای یک ژست هم که شده آن را به یک بازیکنی می‌دهند که مقصر اصلی و خطاکار واقعی نبوده است.

 وقتی مراکز متعدد قدرت حداقل پنج معاون را به وزیر تحمیل می‌کنند و «معاونان وارداتی» هرکدام در میدان ورزش سیاست مبتنی بر  سلیقه و گروه خودشان را اجرا می‌کنند، وزیر در این میدان چه اشتباه و خطایی مرتکب شده است؟

 وقتی معاون امور جوانان سودای اعلام استقلال و تشکیل وزارت یا سازمانی مستقل در سر دارد و در اقدامی تعجب‌برانگیز‌ و مغایر با منشور دولت، به بانوان این کشور توهین می‌کند و ادبیات چالش‌زا و توهین‌آمیز او مبنی بر «بر سر چوب کردن»، شورت را ترند اول ایران قرار می‌دهد، هیچ کس یارای مقابله با او را ندارد و در خیابان سایه «وزارت در سایه» تشکیل داده است.

 

 این مجلس کارت زردش به وزیر ناعادلانه‌ست

با این روش داوری آماتور مجلسیان در میدان ورزش، اگر می‌خواهند کار‌ت‌های در جیبشان باد نکند باید کارت قرمزی به معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان دهند تا در خانه‌ی تختی، پوریای‌ولی و دهداری و ... یعنی خانه‌ی همه‌ی مردان اخلاق ورزش، ادب و اخلاق را ذبح نکند و با ادبیات “لمپنیسم” به نیمی از جمعیت ایران و در کل به مردم کشور توهین نکند.

 اگر کارت دهندگان به وزیر قاطعیت یک داور را داشته باشند باید پس از توهین این معاون او را با یک کارت قرمز مستقیم از میدان ورزش اخراج می‌کردند، فردی که در سایه است و در خیابان سایه ادبیات لمپنیزم را در مرکز جوانان گسترش می‌دهد و هیچ کس هم کارت زرد یا قرمزی به او نشان نمی‌دهد.

 مجلس اگر واقعا داور شجاع و قاطعی است معاون جوانان را که در عمارت ورزش همگی نسبت به او نقد دارند و به همگان توهین می کند را کارت دهد.

شما می‌خواهید حمید سجادی قهرمان ملی را با کارت زرد یا احیانا قرمز از میدان هیات دولت خارج کنید بدون اینکه واقعا به دنبال علت و عامل اصلی باشید.

آقایان! علت اصلی مشکلات ورزش کشور، معاونان وارداتی وزارت هستند که باعث ضعف در دستگاه ورزش و ایجاد مشکلات عدیده در کل ورزش کشور شده‌اند.

 اگر مجلس می‌خواهد کارت زردش را بکار ببرد باید به معاون پارلمانی وزارت ورزش که او هم با توصیه یک شخص به وزارت آمده است ابلاغ کند. در این خصوص لازم است این نکته یادآور شود که  پس از بالا رفتن دود سفید در پاستور در خصوص جمع‌بندی گزینه  نهایی وزارت ورزش و جوانان برای تعرفه به بهارستان، در اقدامی کم‌سابقه، متناسب با اخلاق حر‌فه‌ای، با توجه به سوابق و تجارب سیدحمید سجادی، وزارت ورزش و جوانان طی ابلاغی به استان‌ها و همچنین افراد شاخص ملی و منطقه‌ای رسما خواستار کمک به گزینه‌  پیشنهادی رئیس‌جمهور برای اخذ رای اعتماد مجلس شورای اسلامی شد.

با تلاش‌ها، رایزنی‌ها و کمک ویژه‌ای که این رویکرد ایجاد کرد، با وجود مخالفت شدید کمیسیون فرهنگی و فراکسیون تربیت‌بدنی و ورزش، سیدحمید سجادی به عنوان وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم، از مجلس و نمایندگان مردم رای اعتماد گرفت یعنی تعداد آرای مثبت وی بیشتر از آرای منفی و مخالفت، ثبت شد.

حال که در آستانه یک‌سالگی صدارت وی قرار داریم، پس از تحمیل واردات بی‌رویه معاونان از خارج بدنه وزارت، و نادیده گرفتن و عدم استفاده از کارشناسان وزارت، با انتصاب معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌ها به دلیل رویکرد اشتباه این معاونت در تعامل با نمایندگان و انتخاب و انتصاب مدیران که سبب نارضایتی جوامع ورزش در استان‌ها و نمایندگان مجلس شده‌است، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در جلسه هفته اخیر مجلس با کارت زرد نمایندگان و عدم اقناع آن‌ها مواجه شد و این نشان از کاهش تعداد نمایندگان حامی و افزایش آرای منفی نسبت به ایشان دارد و این یک زنگ‌خطر است.

با بررسی نمایندگان مخالف وزیر در مجلس مشاهده می‌کنیم که طیف مخالف همان طیفی هستند که در زمان رای اعتماد نیز مخالف بودند اما در طی این یکسال، نمایندگان حامی سجادی به دلیل عملکرد پراشتباه معاونت پارلمانی، معاونت جوانان، معاون همگانی نیز به جمع مخالفان وی پیوستند.

وزیر ورزش و جوانان باید با یک بررسی جامع نسبت به تصمیمات و انتصابات خود در حوزه‌های مذکور تجدید نظر جدی نماید و از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

 اخطار مجلس از یک جهت به وزیر ورزش قابل قبول است که ورزش دچار بحران شده است، وزیر ورزش قهرمان ملی ماست، دانش‌آموخته عالی مدیریت ورزشی است، تحمیل و حضور ۵ معاون وارداتی و مدیرکل حوزه وزارتی، عامل رکود در ورزش و سردرگمی مدیران ورزشی‌ست و دقیقا مصداق این مساله است که طیف‌های صادر کننده این معاونین یک ایرباس نو را به رانندگان تریلی تحویل داده‌اند و قطعا در این میان انتظار تیک‌اف هواپیما یک انتظار غیرمنطقی و بیهوده‌ای است.

 وقتی چند جریان سیاسی و صاحبان قدرت حداقل پنج معاون را به وزیر تحمیل می‌کنند و همچنین رئیس دفتری بر او تحمیل می‌کنند که هیچکدام الفبای ورزش را نمی‌دانند وزیر قهرمان ورزش و اخلاق ما چطور سیاست‌های توسعه‌ای را پیش ببرد.

 اگر حمید سجادی فقط یک بار باید کارت بگیرد آنهم کارت زرد به این دلیل است که او تاکنون یک مینی‌بوس نگرفته و در یک روز افراد وارداتی را سوار آن مینی‌بوس نکرده و برای همیشه از وزارت ورزش به درب خروج هدایت نکرده است تا هم وزارت و هم مجلس را نجات دهد.

تا آنجا که نگارنده مطلع است و همه مردم معتقد هستند اگر میخواهید ورزش واقعا پیشرفت نماید، بنابراین فراکسیون ورزش مجلس لطفا یک دستگاه مینی‌بوس به خیابان سئول اعزام نماید تا معاونان و مدیران کل وارداتی غیرمتخصص را خارج کنند تا ورزش بر روی ریل واقعی خود قرار گیرد و به آرامش برسد تا جوانانی که از ورزش گریزان شده‌اند بازگردند چرا که حضور آنها و تصمیمات و اقدامات خارج از مدار آنان، فضای کل ورزش را با التهاب و تشویش مواجه کرده است.

  در پایان خاطرنشان می کند وزارت ورزش و جوانان، دارای سرمایه‌  انسانی متخصص، با دانش، کاربلد و توانمند است که طی سال‌ها تجارب ارزشمندی در مدیریت ورزش مبتنی بر علم و تجربه گرانبها به دست آورده‌اند و توانایی انجام امور معاونت های وزارت را دارند و شایسته‌ست دولت از ظرفیت‌های آنان بهره‌گیری کند.

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ.

نویسنده: علی افتخاری، کارشناس ورزش