پنجشنبه نهم فروردین ماه
نیم نگاه

فرهنگ در جودو رنگ باخته است

طی چند روز گذشته تلاش کرده بودیم که اخبار به نسبت خوشایند بازی های همبستگی را با درج خبرهای نامربوط کدر نسازیم؛ چرا که در این روزهای پراسترس و پرفشار زندگی اجتماعی مردم ما دلخوش به همین موفقیت های جوانانشان هستند و ورزش به نوعی به دلخوشی اجتماعی تبدیل شده است، اما انگار قرار نیست که هیچ وقت شادکامی ما کامل شود.

زد و خورد جودوکاران به راستی آنقدر شنیع و ناپسند بود که به هر طریقی اندیشیدیم هیچ توجیهی برای این حرکات نابخردانه پیدا نکردیم. واقعا چگونه چند جودوکار به خود اجازه دادند که به سبک چاله میدانی در انظار خارجیان و در یک کشور بیگانه به جان همدیگر بیفتند. آقای آرش میراسماعیلی چه توضیحی برای این رفتار آزاردهنده دارد؟

درست است که جودو در محاق محرومیت دست و پا زده است، اما آموزش و تعلیم مدیران و مربیان و سرپرستان تیم های ملی که تعطیل نشده است!

متاسفانه فرهنگ در ورزش ایران چنان رنگ باخته است که اوج آن را در دعوا و زد و خورد جودوکاران یافته ایم.

آیا وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در این باره اقدام مقتضی و قانونی انجام خواهند داد؟ آیا مسئولان و مربیان این هتک حرمت فرهنگی – ورزشی بازخواست می شوند؟ منتظر می مانیم. باید درس عبرتی باشد تا ورزشکاری که پا را از مرز کشور بیرون می گذارد بداند که نماد و نماینده مردم کشوری هستند که فرهنگی چندهزار ساله دارند.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی