پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه

چند نکته در مورد کی روش

مهدی تاج یکی از نامزد های انتخابات فدراسیون فوتبال در یک برنامه تلویزیونی  عنوان کرد: اگر به ریاست فدراسیون فوتبال انتخاب شوم، به جد در مورد باز گرداندن و قرار دادن کی روش در کنار  تیم  ملی اقداماتی صورت خواهم داد.

پیروی صحبت های تاج، دقایقی بعد کی روش در اینستا گرام خود نوشت: زمانی بازی شروع می شود که بتوانیم فوتبال خوبی بازی کنیم.

کی روش با این پیام، عملا چراغ سبز برای بازگشت به تیم ملی فوتبال ایران را نشان داد.

اما نکته اینجاست، کی روش در گذشته نه چندان دور به مدت ۸ سال سکاندار تیم ملی فوتبال ایران بود.با او به جام جهانی راه پیدا کردیم، هرچند که تازگی نداشت و پیش تر با مهاجرانی، ایوویچ و برانکو این تجربه حاصل شده بود. درخصوص تحول در تیم ملی و ایجاد سخت افزاری اقداماتی صورت گرفت و در راه کسب نتایج  بازی های دوستانه و رسمی  رزومه خوبی جمع آوری کرد، اما در راه ارائه فوتبال زیبا  و خوب هرگز روشنایی دیده نشد.

تفکرات کی روش از فوتبال زیبا فاصله داشت و دارد. اندیشه های کی روش با فوتبال به روز با تاکتیک های متنوع فاصله دارد.در مدت ۸سال فقط یک مورد در تاکتیک تیمی کی روش دیده شد که اغلب برابر تیم های آسیایی به موفقیت  می رسید.

بازی تدافعی، قرار دادن لایه های دفاعی از خط میانی تا خط دفاع با بیشترین نفرات  و سپس دل بستن به ضد حملات اساس کار تیم ملی در مدت ۸ سال دستپخت کی روش در فوتبال ما بود. از این رو خود کی روش هم به خوبی می داند که این روش در فوتبال باشگاهی هرگز جوابگو نیست و او به همین دلیل مایل به کار در تیم های ملی است. فوتبالی که کی روش به آن دل بسته یک فوتبال و تاکتیک منسوخ شده و اندیشه های  فوتبالی او به دورانی باز می گردد که شاید نسل فعلی فوتبال هنوز و حتی در زمین های خاکی پا به توپ نشده بودند؛ بنابراین اگر قرار است کی روش را کنار تیم ملی به صرف ارائه فوتبال زیبا داشته باشیم، سخت اشتباه است، چون تفکرات فنی کی روش با فوتبال زیبا فاصله دارد.

نویسنده: اکبر عزیزی