پنجشنبه نهم فروردین ماه
مربی یا دلقک؟!

روشن: استقلال آهنگ نداشت و این تیم چهارم هم نمی شود

استقلال هنوز توقعات را برآورده نکرده است و این را آن هایی که به این تیم نزدیک ترند یا رقابت ها را رصد می کنند بهتر درک می کنند. در این مورد با حسن روشن گفت و گو کردیم که می خوانید.

*تیم ساپینتو را چطور می بینید؟

امضا هم که بخواهیم کنیم باید صبر کنیم خشک شود. نباید از ساگینتو توقع زیادی داشته باشیم باید به او فرصت دهیم تا انتخاب هایش را انجام دهد. گاهی توان را نمی بینید و انتظار بی فایده است. البته تیمی که از استقلال مقابل مس دیدیم به رده ای بیش از چهارم پنجم نمی رسد. این مربی در حد استقلال نیست.

* به نظر می رسد برخی بازیکنان با وجود عملکرد ضعیف از ابتدای فصل همیشه در ترکیب قرار می گیرند؟

من خیلی از این بازیکنان را نمی شناسم. نمی توانیم بگوییم سفارشی بودند یا ساپینتو شناخت ندارد. چون او کمکی دارد که این تیم را می شناسد.

 ما دوست داریم برنده شده بهترین مربی را داشته باشیم اما تا امروز به جای مسائل فنی بیشتر یک دلقک نشان داده است. نمی دانم چرا سمت هواداران بانو رفت و آن اداها را در آورد. جالب است که آن چیزی هایی که می گفتند در موردش درست است. استقلال جایگاه مربیان خوب است. نه مربی با این سابقه و آن چه از خود نشان می دهد. با این حال او تا یکی دو ماه آینده نمی تواند تیم را بشناسد. من بازی استقلال مقابل مس را دیدیم و به تعویض ها دقت کردم. چرا وقتی بازیکن بهتری دارد وقت خود و دیگران را می گیرد و انها را در نیمه دوم به میدان می فرستد.خوب اینها را از اول بگذار نتیجه بگیرد و در ادامه این نفرات دیگر را به میدان بفرستد.

*شاید فکر می کند برخی نفرات هنوز زیاد آماده نیستند و برای دقایق کمتتری مناسبند؟

او مسئولیت را قبول کرده است و باید خواسته هارا برآورده کند. نمی توانیم از بازیکنی که از تیم دیگر به استقلال آمده توقع همان بازی را داشت. چرا که استقلال نام بزرگتری است. مشکل استقلال اینجاست که بازیکنان برگشتی دارد. بازیکن باید انگیزه داشته باشد. به تراکتور چند فصل قبل نگاه کنید تعداد زیادی بازیکن ملی پوش و بزرگ جمع کرد و در نهایت به نتیجه نرسید. چرا که این نفرات اشباع شده بودند و دیگر نمی توان از آن ها که پول و فوتبال بهتری را در آن سوی آب ها تجربه کردند در تراکتور انگیزه ایجاد کرد.برای بازیکنان نظیر قایدی هم همین اتفاق رخ داده است. یا کاوه رضایی هم به همین شکل زمانی رایکوف با حجازی، عادل خوانی و عبدالهی طوری صحبت کرد که از استقلال بروند. من گفتم چرا این بازیکنان را از دست دادید؟ جواب داد لازم بود چرا که آن ها اشباع شده اند و دیگر انگیزه ای ندارند برای من بدوند اما در تیمدیگر شاید برای پول بیشتر بدوند. من به بازیکنان جوان و با انگیزه نیاز دارم که برایم بدوند و بازی کنند. با رفتن این ها تیم من تازه درست شد چرا که آن ها ملی بودند و نمی توانم بیرون از ترکیب بگذارم. اتفاقا ما در بازی اول با شهباز به میدان رفتیم و ۴ گل زدیم در حالی که می توانستیم ۱۰ گل بزنیم.مشکل استقلال هم همین است. بازیکنان به این تیم برگشتند که دیگر انگیزه ای ندارند و سطح بالاتر کیفی و مالی را تجربه کنند. برای همین این نفرات خوب کار نمی کنند.آنها در اختیاز تیم نیستند.

*عملکرد استقلال در تغییر می کند؟

استقلال آهنگ نداشت و حتی ممکن بود گل بخورد. نه این که حریف خوبی داشت. مس هم بد بود. این تیم اما باید بهتر از این باشد. تصمیمات در یارگیری اما تیم بی انگیزه ای را روانه لیگ کرده است. قایدی طوری بازی می کرد که انگار چه اوضاع خوبی در مدت دوری از استقلال داشته است و در حالی که قبل از قرارداد باید به او می فهماندند که اگر تو خوب بودی می ماندی و به لیگ های بهتر می رفتی نه این که دوباره برگردی و هیچ دستاوردی هم نداشته باشی. او باید بازیکنی باشد که خود را نشان دهد بهتر بازی کند و تیم بهتری را تجربه کند. من فوتبالیست بودم و شرایط او را درک می کنم.

*خیلی ها خسرو حیدی را دستیار مناسبی برای ساپینتو نمی داند . شما چه نظری دارید؟

بیژن طاهری می تواند به او کمک کند چون از تیم شناخت دارد. البته او نمی تواند دخالت کند اما ساپینتو باید از او بخواهد. خسرو باید به ساپینتو کمک کند. باید وظایف خود را بداند و کمک کند. چرا که اگر خودی نشان ندهد فردا روزی که ساپینتو با هر نتیجه ای پولش را بگیرد و برود همه یقه خسرو را می گیرند. از طرفی مدیر فنی که ساپینتو را انتخاب کرده باید به مربی برنامه دهد و روی اجرای برنامه نظارت کند. اگر لازم باشد دخالت کند و اگر کمک بخواهد کمک می کند. ساپینتو قطع بازیکنان را نمی شناسد پس باید از بیژن کمک بگیرد چون او تیم را می شناسد و حتی تدارکاتی که ۵ مربی عوض شده و در تیم بوده می تواند کمک کننده باشد چون تیم را می شناسد. دستیار خوب آن است که یادبگیرد. رایکف وقتی می خواست برود تیم را درست کرد و رفت. او به من گفت مربی که می رود باید بهترین تیم را تحویل بدهد و برود.کسی نمی داند ساپینتو چطور آمده اما باشگاه حق دارد در قرارداد از او بخواهد دو نفر کنار او یاد بگیرند و باید ضمن نتیجه گیری اثری هم از خود به جا بگذارد.

*در زمان استرا هم از هفته پنجم به بعد استقلال نتیجه گرفت می توانیم همین فرصت را به ساپینتو هم بدهیم؟

البته ساپینتو نیاز به زمان دارد اما شرایط استرا فرق داشت. او آدم زرنگی بود و می دانست پول نیست و استقلال در ادامه به مشکل فنی برمی خورد از اینرو به موقع تیم را رها کرد و رفت.

او چرا الان نتیجه نمی گیرد؟ یا برانکو که اینجا نتیجه می گرفت چرا مثل ایران نتیجه نمی گیرد. قبلا اولیوت با مربی در ادامه بازیکن و بعد از آن وضعیت روحی و روانی و قدرت بدنی ملاکم بود. الان برعکس شده است. در دنیا حرف اول را قدرت بدنی می زند. مربی بدنساز در اولویت قرار گرفته است. در ادامه از نظر روانی تیم را بالانس می کنند و سپس به دنبال تقویت تیم از نظر بازیکن می روند و مربی خوب می آورند.

*معتقدید نتایج برانکو در ایران ابهام دارد؟

برانکو یک روانشناس بود و اصلا مربی نبود. او با بلاژویچ به ایران آمد و ایرانی ها را آنالیز کرد و موفق شد با بالانس روحی تیم در تیم ملی و لیگ ایران موفق شود.ابته بازیکنان خوبی هم در اختیارش بود. او در پرسپولیس به دلیل پنجره بسته به نتیجه نرسید.از عربستان بیرونش کردند. درنهایت مهم نیست من چه می گویم چرا که این اصل در لیگ ما رعایت نمی شود. در نتیجه فوتبال ما را با دنیا مقایسه نکنید.

*بازیکنان هم خیلی متوقع شدند و قیمت هایی این روزها خرج بازیکنان می شود خیره کننده است؟

می خواهم مثالی برای شما بزنم. کدام تیم کاپیتانش را کنار می گذارد. آن هم کاپیتانی که برای تیم هر کاری می کند. وریا غفوری برای استقلال هر کاری کرد. کام کاپیتان روی نمیت می نشیند به امید ۱۰ دقیقه بازی کردن او در بازی آخر هم برای این که جام بگیرد ۱۰ دقیقه بازی کرد. این بازیکن برای هر تیمی لازم است. استقلال وریا یی را که این همه از خود گذشتی کرد کنار گذاشت در حالی که می توانست او را کنار تیم حفظ کند. بازیکنان دیگر وقتی می بینند تیمی به این راحتی بازیکنش را کنار می گذارد طبیعی است که دیگر نا امید می شوند و نگران آینده خود هستند در نتیجه

مبالغ پانزده، بیست میلیاردی می خواهند. الان استقلال به او نیاز داشت. کاپیتان را نمی شود کنار گذاشت اما وریا به خاطر تیمش هیچ نگفت.

وقتی وریا را به این شکل بیرون کردند بازیکن حق دارد بیست میلیارد بخواهد چرا که می داند در آینده ممکن است او را هم کنار بگذارند.

*از انتخابات فدراسیون بگویید این کاندیدها می توانند مشکل فوتبال ایران را حل کنند؟

به جای این که ایرادات کاندید ها را بگوییم باید امتیازهایشان را بشماریم. الان همه برای انتخاب شدن تلاش می کنند. مهم نیست داستان بیرون از فوتبالشان چیست مهم این است که بهترین انتخاب انجام شود. آدمی بیاد که بتواند با توانایی هایش به فوتبال کمک کند. فیفا آنچه در فوتال ایران می گذرد را خبر دارد. هم از فضای مجازی رصد می کند و هم آنقدر فضول در فوتبال ما هست که راپرت فوتبال ما را به فیفا می دهد. نیاز نیست رپیس فدراسیون فوتبالی باشد بلکه بازوهای فوتبالی که مسئول امور هستند باید فوتبالی باشند.در زمان ما بازوها فوتبالی بودند و بهترین شرایط و بالاترین شخصیت برای تیم ما ایجاد می شد. هر اتفاق را بازوها به بهترین شکل انجام می دادند و به خاطر مسائل جزئی رئیس فدراسیون در هر موردی نظر نمی داد. الان هر اتفاقی رخ می دهد رئیس فدراسیون قبل از هر کس مصاحبه ای می کند. از بین این ها که بودند و رفتند کفاشیان از همه بهتر بود حداقل لبخند می زد.

*از سه کانیدی موجود همه نفرات با سابقه هستند و از آن ها شناخت داریم کدام گزینه بهتری برای کاندی شدن هستند؟

دور قبل گفتن از بین هاشمی، آجرلو وکریمی با شعارهایی که دادند ائتلاف کرده و یکی رئیس و دو تن دیگر نواب او شوند تا کارهای فوتبال پیش برود اما در کمال ناباوری نفر چهارمی رئیس شد که فکرش را هم نمی کردیم.

این نشان می دهد تصمیمات از جای دیگری آب می خورد. البته او خوب کار کرد و فیفا هم متعجب شد که چطور رئیسی که تیم را به جام جهانی برد و

حقوق داوران را افزایش داد و چند کار دیگر انجام داد و بانوان را هم به هند فرستاد برکنار کردند. فیفا به این که پشت پرده چه اتفاققی رخ داده کاری ندارد.فیفا می داند تاج را مریض کردند که کنار برود. می خواهم بگوییم به تنهایی فدراسیون را چرخاندن کار هر کسی نیست.

گفت و گو: نیلوفر مژدهی