جمعه دهم فروردین ماه
گفت و گو با قاسم پناهگر، پیشکسوت فوتبال؛

قطار فوتبال ایران فرسوده شده است

پای صحبت قدیمی های ورزش تهران که می نشینیم صفا و صمیمیت نسل خانه های کاهگلی و کوچه های تنگ و باریک سرشار از محبت تهران را حس می کنیم.

صلابت و صداقت در گفتارشان موج می زد و آدمی را به افسوس نگه می دارد که چه حیف تعداد این نسل موقر در پایتخت رو به کاهش است. یکی از این اشخاص قاسم پناهگر است. فوتبالیستی که ما را به یاد تیم های کیان و تهران جوان می اندازد. از روزی که وی را شناختیم، یا در سطح بالایی از فوتبال بازی می کرد یا به عنوان مربی و مسئول و این اواخر به عنوان کارشناس در صدا و سیما ایفای نقش می کرد. در دفتر البرز ورزشی با ایشان از هر دری سخن گفتیم.

قاسم پناهگر، حق شناسانه عنوان می کند که توسط پرویز قلیچ خانی به فوتبال کشانده شد و از مکتب آقافکری در تهران جوان صلابت در مربیگری را آموخته است. شاگردان زیادی را به فوتبال و فوتسال آورده مثل مهرداد میناوند، فرهاد مجیدی، ادموند بزیک، سرجیک تیموریان و ... .

پناهگر در زمان ریاست صفائی فراهانی و حاج محمد دادکان، مدیر فنی تیم های فوتبال جوانان بود یا کار سرپرستی را برعهده داشت.

پناهگر ابتدا درباره دلایل ضعف سازندگی در فوتبال گفت: زمان ما زمین های خاکی تهران، مدارس و سازندگی مربیان عاشق باعث می شد که همیشه استعدادها کشف شوند و در سایه دلسوزی مربیان و مدیران باشگاه پشتوانه های خوبی برای تیم های ملی باشند، اما امروز مدیران باشگاه ها به تیم های پایه به صورت کنتراتی نگاه می کنند و مربیان هم دنبال پول و درآمد هستند. در صورتی که اگر زمین های خاکی تهران برچیده شد آموزشگاه ها می توانند معدن استعداد باشند. امروز فوتبال گرفتار پول شده در زمان ما شب عید یک جفت کفش و پیراهن و شورت و 40 تومان پول بهترین عیدی بود. هشت سال در کیان بازی کردم و رنگ پیراهن را ندیدم.

 

کارشناسی سفارشی

پناهگر که مدتی در صدا و سیما به عنوان کارشناس بود، می گوید: دیگر از من و امثال حاج رضایی استفاده نمی کنند، چرا که اشخاصی را می خواهند که حرف مجریان را تایید کنند و از خود اراده ای نداشته باشند. من با بسیاری از مجریان کار کردم اما عادل فردوسی پور واقعا هیچ گاه دنبال تحمیل امیال خود نبود.

فوتبال باشگاهی ما دچار روزمرگی شده است. در زمان ما در یک سال 12 مربی خارجی در لیگ ایران فعال بودند، امروز اما مربیان ایرانی حتی حاضر نیستند قسمتی از درآمد خود را برای گذراندن دوره های بین المللی هزینه کنند. دتمار کرامر مدرس معروف آلمانی که دهه 70 به ایران آمده بود، می گفت: بازیکنان ایرانی آماتور تمرین می کنند ولی پول حرفه ای می گیرند. در اروپا مربیان باید به طور اجباری دوره های پیشرفته مربیگری را همه ساله طی کنند اما فوتبال کنونی ما با وضعیتی که اشاره کردم مثل یک قطار فرسوده است که فقط حرکت می کند و سرعتی ندارد.

 

انتخابات فدراسیون فوتبال

انتخابات فدراسیون فوتبال در پیش است. به نظر می رسد که مهدی تاج انتخاب می شود. او اما باید تیم پرقدرتی را کنار خود داشته باشد. وی عضو afc  است. مسایل و مشکلات فوتبال ما را هم می داند ولی باید اول به تیم ملی فوتبال سر و سامان بدهند و سپس به فوتبال پایه بپردازند. یادم نمی رود که در سال 1976 با بگوویچ مربی یوگسلاو به جام جهانی رفتیم. در آن مسابقه ساحل عاج را بردیم، با ایتالیا مساوی کردیم اما به برزیل باختیم. شکوفایی آن زمان فوتبال به دلیل حضور مربیان خوب خارجی در باشگاه ها و اشتیاق مربیان داخلی بود. مربیان ایرانی باید به صلاح علم روز مجهز شوند. اجازه ندهند دلال ها برای آنان تصمیم بگیرند. آکادمی های فوتبال ما باید بتوانند همانند کره و ژاپن سالی صد بازیکن به فوتبال کشور معرفی کنند. سلسله مراتب که رعایت شود جایگزینی امکانپذیر خواهد شد.

گفت و گو: ج - دوستدار