پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
یادگار ماندگار

پاس بدون پاسداشت رفت

تیم فوتبال پاس تهران پیش از انتقال به همدان از مطرح ترین تیم های فوتبال ایران بود و همیشه با تیم های تاج (استقلال تهران)، پرسپولیس، سپاهان، ذوب آهن و شاهین رقابت تنگاتنگی داشت.

پاس تهران نه تنها در کشف استعداد و پرورش بزرگان فوتبال ایران نقش انکارناپذیری داشت، بلکه به خاطر نظم و انضباطی که در این تیم بود مریان بزرگی همچون حشمت مهاجرانی، حسن حبیبی، محمود یاوری، فیروز کریمی، اصغر شرفی و ... را تحویل فوتبال ایران داد بازیکنان اخلاق مداری که چه در زمان بازی و مربیگری موفق بودند.

تیم فوتبال پاس سال 1332 سنگ بنایش در تهران با نام شهربانی گذاشته شد اما در 19 خرداد 1386 با یک تصمیم اشتباه تیم بزرگ و ریشه دار پاس را به همدان منتقل کردند. پس از این انتقال تیم پاس به لیگ دسته سوم سقوط کرد. این تصمیم در حالی از طرف مسئولان وقت اتخاذ شد که هزینه را دلیل آن عنوان کردند اما سوالی که هنوز از طرف علاقه مندان و بازیکنان پیشکسوت پاس مطرح است؛ مگر تیم های دیگر شخصی اداره می شوند؟ تیم های باشگاهی همه از جیب ملت تغذیه می شوند.

شایان ذکر است که آخرین قهرمانی در رده باشگاه های آسیا توسط همین تیم پاس در سال 1371 کسب شد افتخاری که تا امروز تیم های مدعی فوتبال ایران از کسب آن عاجز مانده اند.

عکس پیوست تیم پاس تهران در سال 1350 را نشان می دهد که با پرسپولیس مساوی کرد.

 بازیکنان پاس ایستاده از راست به چپ: جواد الله وردی، پرویز قاسمی (میرزاحسن)، مجید حلوایی، کیوان نیک نفس، محمود یاوری و حسین کازرانی.

نشسته از راست به چپ: اصغر مناجاتی، اصغر شرفی، مالکیان، همایون شاهرخی و حسن حبیبی.

نویسنده: حبیب رحیمی