پنجشنبه نهم فروردین ماه

توضیحات رئیس کمیته بدوی در خصوص فرآیند انتخابات

رئیس کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: اساسنامه ما می‌گوید عضوی از فیفا هستیم اما همان‌ها به ما اجازه دادند که اساسنامه را بر مبنای قوانین داخلی تنظیم کنیم.

علی فلاحتی، رئیس کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: باید نهایت تشکر را از نهادهای نظارتی داشته باشم که نجیبانه حامی ما بودند و اجازه ندادند اتفاق ناگواری رخ بدهد. گواهی می‌دهم که دلواپس‌ترین آدم‌هایی که دنبال برگزاری انتخابات بودند، نیروهای نظارتی هستند. این مدت احساس می‌کردم وسط دشت وسیع مقدس شلمچه هستم. بعد از 4 دهه آن خاطرات برای من زنده شد. از بس که حال و هوای آنجا برای من تداعی می‌شد. یک تشکر دیگر هم از دبیرکل محترم فدراسیون فوتبال دارم که بازوی اجرایی انتخابات بود. به خوبی تصمیمات کمیته بدوی را اجرا کردند. ایشان شب و روز خود را گذاشته بودند. وقتی آدم وارد مسابقه‌ای می‌شود، مشکلاتی هم وجود دارد. شرافتمندانه و دلسوزانه وارد شدند. برخلاف شایعاتی که مطرح بود، از نزدیک گواهی می‌دهم دبیرکل شرافتمندانه و نجیبانه تصمیمات را اجرا کردند.

رئیس کمیته بدوی اضافه کرد: البته چند خطای استراتژیک هم داشتند که روی این حساب می‌گذاریم که اولین گام ستادی ایشان بود که در اولین گام اینطور زیبا قدم برداشتند. از آقای ماجدی تشکر می‌کنم. این را به حساب برخورد انتخاباتی نگذارید. ایشان نجیبانه برخورد کردند. اتاق ما کنار همدیگر بود اما ایشان از درب پشتی می‌رفتند که شائبه‌ای نباشد. همانطور که بسیاری از رسانه‌ها و همکاران حقوقی ما گفتند، این انتخابات فوتبالی‌ترین انتخابات است. تولد کمیته‌های انتخاباتی با تولد اساسنامه همراه بود. ما باید مدل‌سازی کنیم. ما قاعده را چیدیم و افراد را در نظر نگرفتیم. برای همه این ها به طور مفصل صورت جلسه وجود دارد. من از آقای دکتر وثوق احمدی به عنوان دوست فاضل و مودب خود، تشکر می‌کنم که جلسات استیناف را هم نوشتند. این مساله به عنوان یک مدل در فدراسیون می‌ماند که نفرات بعدی هم استفاده کنند. کمیته بدوی تمام توان خود را گذاشت. من از خانواده کوچک خودم تشکر می‌کنم. وقتی چهره درهم و گرفته آقای کامرانی‌فر را می‌دیدم، ناراحت می‌شدم. ایشان بسیار احساسی هستند. ما سعی کردیم شرافتمندانه کار کنیم.

فلاحتی در ادامه بیان کرد: همه چیز صورت جلسه شده و مستدل بوده است. کمیته بدوی هم شب و روزش را گذاشت. شاید اگر من چهره درهم‌رفته کامرانی‌فر که یک فرد احساسی است را می‌دیدم، صحبت می‌کردم و خیلی چیزها حل می‌شد اما به خیر گذشت. اساسنامه ما می‌گوید عضوی از فیفا هستیم اما همان‌ها به ما اجازه دادند که اساسنامه را بر مبنای قوانین داخلی تنظیم کنیم. هر جا خلاء باشد، قطعا ورود می‌کنیم. هیچ کشوری نیست برایش این مسائل حل شده نباشد. اشتباهی رخ داده که همکاران حقوق دان هم بوده‌اند. فکر کردند بحث احراز و عدم احراز را تا به امروز باز گذاشته‌ایم که با توجه به امنیت ملی خودمان، مشاوره‌هایی گرفتیم و تصمیم نهایی را اتخاذ کردیم. 18 مرداد اعلام قطعی نامزدها را کردیم و این که بگوئیم چیزی قطعی نیست، غلط است.

فلاحتی تأکید کرد: تمام مصوبات با اتفاق آرا رخ داد و با امضای من به دبیرکل رسید. ذیل اطلاعیه آن روز، بندی اضافه کردیم که چنانچه اتفاقی مخالف منافع ملی و امنیت عمومی رخ بدهد، تاب تحمل مساله را نداریم و این طبیعی است. اسناد خارجی هر بندش در ایران اجرا شود که با نظم ما معارض باشد، مقابلش می‌ایستیم. طبیعتا در این رابطه مقاومت می‌کنیم و انعطاف نشان نمی‌دهیم.