جمعه دهم فروردین ماه

دبیر: جنگیدن برای حق کشتی را وظیفه خود می دانم

نشست خبری رئیس فدراسیون کشتی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و دبیر در ابتدای این نشست با آرزوی قبولی عزاداری و قدردانی از اصحاب رسانه برای حضور در جلسه گفت: جلوی حاشیه را می گیرم، تمام صحبت را می کنم و کتک آن را نیز می خورم که مبادا حاشیه و خللی در کار تیم های ملی کشتی به وجود آید.

وی ادامه داد: روزی که من آمدم کشتی 59 میلیارد تومان بدهی داشت، حقوق ها عقب افتاده بود و بیمه پرسنل داده نشده بود اما امروز به امید خدا همه مشکلات حل شده، ضمن اینکه کارهای بزرگی انجام شده که از انجام آن مطلع هستید البته بگویم که این کار من نبوده و لطف خدا است.

دبیر تصریح کرد: خیلی ها انتظار دارند که بعنوان رئیس فدراسیون با کت و شلوار باشم اما شرایط کاری و پروژه های در دست احداث و حضور در تمرینات کشتی گیران به گونه ای است که گاهی اوقات با پوشش متفاوت من را می بینند اما می خواهم بگویم که همه ی اینها تنها برای کار کردن است و مدیریت به کت و شلوار نیست بلکه باید در تمامی جاها حضور داشته باشی و در جریان تمامی مسائل باشی.

رئیس فدراسیون کشتی اظهار داشت: سال 98 جمعیت کشتی ایران نزدیک به 30 هزار نفر بود و ما دچار مشکلات زیادی بودیم که کرونا آن را افزایش داد، همانجا گفتم که کرونا تأثیر خود را بر کشتی خواهد گذاشت، اما تلاش کردیم که جمعیت کشتی را انجام دهیم که خدا را شکر این جمعیت به بیش از 260 هزار نفر رسیده و هر روز نیز تعداد مراجعه کنندگان به باشگاه ها بیشتر می شود اما ما مشکل کمبود باشگاه داریم و برای همین است که دو سال است در تلاش هستم که در جریان سفرهای استانی و رایزنی با استاندار، شهردار، اداره ورزش و جوانان و سایر نهادها به دنبال اختصاص سالن ها به کشتی بوده ام.

وی ادامه داد: مهمترین کار ما طرح توسعه و سند راهبردی بوده که انجام شده، البته نمی خواهم بگویم کامل است و برای تصحیح آن یک کارگروه تشکیل داده ایم اما طبق این سند ما باید جمعیت کشتی گیر را بالا ببریم تا کشتی کشور از نظر قهرمانی نیز رشد کند.

دبیر تصریح کرد: یکی از چیزهایی که من با آن کیف می کنم حضور قهرمانان بزرگ جهان و المپیک در باشگاه ها و تمرین دادن آن ها است نفراتی همچون منصور برزگر و اکبر فلاح که برای کشتی زحمت می کشند حال من را خوب می کنند.

رئیس فدراسیون کشتی در مورد موفقیت های کشتی گفت: به جز در کشتی آزاد نوجوانان که تاوان اشتباهات را دادیم در سایر رشته ها و رده های سنی قهرمان شدیم و این موضوع در کشتی فرنگی بسیار پررنگ تر شد.

وی افزود: همانطور که مردم کرده به قهرمانی تکواندو، مردم انگلیس و برزیل به قهرمانی فوتبال و مردم ژاپن به قهرمانی جودو و کاراته افتخار می کنند، مردم ایران نیز به قهرمانی کشتی افتخار می کنند چون کشتی را مال خود می دانند.

دبیر تأکید کرد: هدف اصلی ما هم این است که کشتی در جهان سربلند شود و الان که می بینم چرا ما فقط 11 مدال طلا در المپیک داریم افسوس می خورم چراکه قطعا مدیریت درست نشده و کشتی گیران در جاهایی که باید کمک می شدند به خصوص در اردوها کمک نشدند و امثال عباس جدیدی، اکبر فلاح، رضا یزدانی و خیلی های دیگر می توانستند مدال طلای المپیک بگیرند.

رئیس فدراسیون کشتی افزود: قهرمانی کشتی حال مردم و مسئولان را خوب می کند و موجب سرافرازی نظام است و بنده هم متعهد به نظام، دولت و مردم هستم و به دنبال این هستم که کشتی بیش از پیش در میادین المپیک و جهانی افتخارآفرین باشد.

وی ادامه داد: من اگر حرف می زنم چون درد کشیده هستم، چندین سال در همین خانه کشتی زندگی کرده ام و مشکلات را به خوبی می دانم اما نمی دانم که چرا افرادی در این مورد نظر کارشناسی می دهند که درکی از این موارد ندارد و اینجاست که دردم می گیرد و صدایم بلند می شود.

دبیر گفت: من آدم بی ادبی نیستم و در اینجا هم می گویم که نه قصد بی احترامی داشته ام و خدای نکرده قصد جسارتی به کسی اما ادبیاتم کمی تند است که مرا ببخشید، بعنوان خدمتگزار کشتی وظیفه ام پیگیری کار کشتی گیران است و اگر کوچکترین اتفاقی برای یکی از اعضای تیم های ملی حتی نفر دوم  و سوم بیافتاد، احساس مسئولیت و ناراحتی می کنم.

رئیس فدارسیون کشتی گفت: یکی از جاهایی که من بسیار گله مندم این است که مسئولین می آیند و قول هایی به کشتی گیران می دهند و روی آن هم تأکید می کنند اما به هیچ کدام آن پایبند نیستند و عمل نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه جنگیدن برای کشتی را حق کشتی و وظیفه خود می داند، اظهار داشت: نیامده ام که جهان پهلوان شوم آمده ام که از خودم برای کشتی هزینه کنم و دستم جزء جلوی خدا و اهل بیت (ع) پیش کس دیگری دراز نیست و به آن افتخار می کنم.

دبیر ادامه داد: جایی نشسته ام که باید از حق پیشکسوت 90 ساله تا کشتی گیر 8 ساله دفاع کنم و در جایی که بیش از 66 درصد مدال های المپیک برای کشتی است از حق آن کوتاه نمی آیم.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی 2 ساعت تمرین کشتی گیران را می بینند، اما بدانید که 22 ساعت دیگر شرط خوب تمرین کردن در 2 ساعت است، کشتی گیر باید خوب بخوابد، خوب تغذیه شود، خوب تفکر کند با بتواند خوب هم تمرین کند.

رئیس فدراسیون کشتی گفت: اینکه معاون وزیر می گوید شما لاکچری خرج می کنید حرف درستی نیست، اگر ورزشکار روی بالش و تخت مناسب و طبی نخوابد و گردن یا کمرش بگیرد، یک هفته از تمرین می افتد یا اینکه تغذیه مناسبی نداشته باشد چگونه می تواند تمرین کند.

وی در مورد روز کشتی گفت: ایده آن را سعید میرزاشفیع از اصحاب رسانه داد و دست فدراسیون قبل و آقای دکتر گودرزی هم برای به سرانجام رسیدن آن درد نکند اما اگر من یک مراسم بگیرم و یک خواننده دعوت کنم و پول کشتی را خرج کنم آیا این به کشتی کمک کننده است. من که نیامده ام اینجا خودم را مطرح کنم، بعضی ها شاید ندانند اما در همین روز کشتی نزدیک به 150 مسابقه آن هم در رده های سنی پایه برگزار شده که این موضوع می تواند به رشد کشتی کمک کند.

دبیر تصریح کرد: آقا تختی افتخار جامعه کشتی است، دکتر صالحی امیری درست است که به کشتی پول نمی داد اما صحبت های خوبی راجع به کشتی می کرد و می گفت، کشتی بالاتر از ورزش ایران و جزئی از فرهنگ ما است، اینکه بخواهیم خود را به تختی بچسبانیم تا گنده شویم درست نیست و این را هم بگویم تختی نه کوچک می شود و نه بزرگ، چون وی در قلب مردم حضور دارد و همه او را دوست دارند.

وی در مورد هزینه های فدراسیون کشتی گفت: کشتی تنها رشته ای است که برای ثبت نام در مسابقات پول می گیرد و ما باید بیش از 110 هزار دلار برای همین مسابقات جهانی به جهت ثبت نام بدهیم، ضمن اینکه نزدیک به دو نیم میلیارد تومان پول بلیط هواپیما است. زمان فدراسیون های قبل بودجه فدراسیون 3 میلیارد با دلار 3 هزار تومانی بود اما الان کمتر از 10 میلیارد و با دلار 30 هزار تومانی است.

رئیس فدراسیون کشتی بیان داشت: چون خودم تجربه کردم و کارشناس این کار هستم می دانم که باید اول مسابقات تدارکاتی و بین المللی رفت و باخت تا در رقابت های جهانی صاحب مدال شد و من هم تا الان بیش از 25 اعزام داشته ام اما آن ها که در مورد کشتی و بودجه آن در وزارت تصمیم می گیرند درکی از این مسائل ندارند.

وقتی نمی دادند که کشتی یک ورزش لاکتیکی است و باید ظرف 20 دقیقه بدن ها به حالت قبل برای انجام مسابقه برگرد و این کار نیازمند استفاده از چند ماساژور است و می آیند و جلوی اعزام این نفرات را می گیرند، نباید معترض باشم.

وی ادامه داد: در مورد بودجه کشتی باید تیرماه تصمیم گیری شود، من کل کارهایم شش ماهه اول سال است و بعد معاون قهرمانی صورتجلسه مجمع ما را دو ما است که امضاء نمی کند و حتی وزیر هم به او می گوید، کار را عقب می اندازد.

دبیر تصریح کرد: من آقای رئیسی، آقای مخبر و آقای سجادی را بعنوان افرادی که برای موفقیت نظام تلاش می کنند می بینم و خود من هم به دنبال این هستم اما اینکه مدیران میانی وزارت با کشتی خوب نیستند و سنگ می اندازند بدانند که این کار به ضرر کشتی و ورزش کشور است و موضوع شخصی نیست.

رئیس فدراسیون کشتی اظهار داشت: تیم های آمریکا با 110 نفر، روسیه با 90 نفر به رقابت های جهانی می آیند و من برای اعزام 50 نفر مشکل دارم، مطمئنا تمام کسانی که همراه این تیم ها می آیند وظیفه ای برایشان تعریف شده و این تیم ها چندین ماساژور و مربی دارند، اینکه آقای پولادگر می گوید ما در تکواندو نمی بریم چه ربطی به کشتی دارد، نمی دانم این آقا درکی از ورزش قهرمانی دارد یا خیر، معاون ورزش قهرمانی نباید با ورزش اول کشور چندین جلسه کارشناسی داشته باشد که ما این را هم نمی بینیم از طرفی این همه افتخار جامعه کشتی که باعث شده همه ی مسئولان ارشد پیام تبریک بدهند اما ما معاون قهرمانی را نمی بینیم.

رئیس فدراسیون کشتی گفت: من به کشورم، مردم و نظام تعصب دارم و در راستای نظام و دولت حرکت می کنم و نمی خواهم که مقابل آن باشم هرچه می کنم برای خدا و انقلاب است چرا که باید در آن دنیا برای تمامی کارهای خود جوابگو باشیم.

دبیر افزود: حمید سجادی را فردی می دانم که دلش با کشتی است و دلسوز ورزش است اما متأسفانه مدیران میانی آن همکاری نمی کنند و در یک جایی اگر حرف وزیر پیش نمی رود، آقای رئیسی و آقای مخبر تمام زندگی خود را برای پگیری مشکلات و مسائل مردم و کشور گذاشته اند، پیگیری کنند.

وی در مورد انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: هیئت اجرایی قبلی در جلسه یک چیز دیگر می گفتند و به من چیز دیگری، اما حق کشتی را ندادند و می دانم که زمان رسول خادم هم بودجه 5 میلیاردی کشتی را 2 میلیارد کردند و خوشحالم که در هیئت اجرایی جدید هیچ کدام از آن افراد جایی ندارند.

دبیر تصریح کرد: ما یک اساسنامه تیپ اتحادیه جهانی داریم که کار خوب دوره ی رسول خادم بود که مورد تأیید وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و اتحادیه جهانی کشتی است و طبق آن حضور نصیرزاده در فدراسیون کشتی مشکلی ندارد اما در این موضوع سازمان بازرسی ورود کرد و ما حتما به قانون احترام می گذاریم.

رئیس فدراسیون کشتی گفت: البته نصیرزاده هم بسیار کارآمد است و پس از حضور موفق در لیگ و برگزاری شکوهمند این رقابت ها، توانست در بدنسازی هم رأی بیارد و این نشان از لیاقت وی دارد. ما در کشتی از این دست نفرات زیاد داریم و حمید بنی تمیم نیز بعنوان مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان موفق عمل کرده است.

وی ادامه داد: من در سفر بودم و حتی نشست خبری را هم بعد از انتخابات گذاشتم که موارد مطرح شده، خدای نکرده خدشه ای به این انتخابات وارد نکند، صبح روز انتخابات هم گفت و گویی با آقای خسروی وفا که از دوستان قدیمی من است داشتم و ایشان محبت کرد و از بنده برای حضور در مجمع دعوت کرد البته یکی دیگر از دوستان نیز از نهادهای نظارت این درخواست را داشت و من پذیرفتم چون برای آن ها احترام قائلم، اما ناراحتی خود را هم دارم که این عدالت است رشته ای که بیشترین مدال ها و افتخارات را دارد از 400 میلیارد بودجه کمیته تنها 10 میلیارد بگیرد.

رئیس فدراسیون کشتی گفت: البته به آقای خسروی وفا پیشنهاد دادم که قدر جوانان را بداند و حضور آقای علی نژاد که 27 رأی از مجمع آورده و در خط نظام و انقلاب است می تواند بسیار کمک کننده باشد.

دبیر تصریح کرد: همین موضوع در وزارت ورزش هم وجود دارد، آمده اند سقف گذاشته اند و گفته اند که بیشتر از سقف امتیازات نمی دهیم، آقایان سقف را تغییر دهند، ما دو رشته آزاد و فرنگی هستیم که هر دو رشته سقف امتیازات را گذرانده اند و قطعا سهم رشته ای که بیشترین افتخارات ورزش ایران را بدست آورده باید بیشتر از این ها باشد.

دبیر با اشاره به اینکه کشتی 300 میلیارد تومان ساخت و ساز دارد گفت: انشاء اله که در ماه های مهر و آبان چندین پروژه را رونمایی می کنیم و بگویم که مجموعه ی که برای کشتی ایجاد شده در جهان تک است و بسیاری از کشورها به دنبال حضور در کمپ تیم های ملی هستند.

رئیس فدراسیون کشتی با تشکر ویژه از همراه اول به دلیل اینکه در زمانی که کشتی با مشکل روبرو بود همراه این ورزش بود از مسئولان صدا و سیما به ویژه شبکه سه و شبکه ورزش برای پخش رقابت های کشتی و از رسانه ها برای انعکاس اخبار آن تشکر کرد و گفت: قطعا شما می توانید به بیشتر دیده شدن و رشد و ارتقاء کشتی در کشور کمک کنید و از شما می خواهم که پرتلاش تر به کار خود ادامه دهید چرا که ما یک تیم هستیم و هرچه کشتی بیشتر دیده شود و بزرگ شود شما هم بزرگ می شوید.

دبیر در مورد اظهار نظر تدیف سرمربی تیم کشتی آزاد روسیه مبنی بر اینکه بدون روسیه رقابت های جهانی دیدن ندارد گفت: البته حضور کشورهای مطرح و قهرمانان آن مانند ایران، روسیه و آمریکا به جذابیت کار می افزاید اما اینکه بگوییم کشتی دیده نمی شود حرف درستی نیست چراکه ما قهرمانان بزرگی داریم و الان رقابت در کشتی دنیا بالاست و در کشتی فرنگی نیز مدعیان بسیار زیادی حضور دارند.

وی در مورد این سئوال که چرا برای ریاست کمیته ملی المپیک کاندید نشد، گفت: اتفاقا هم آقای سجادی و هم آقای صالحی امیری از مند درخواست داشتند که ثبت نام کنند اما می گویند که آخرین چیزی که از انسان خارج می شود حب پست و مقام است، من 10 تا 11 ماه دیگر در کشتی هستم و دوست دارم که رسالت و وظیفه خود را در اینجا کامل کنم.

دبیر ادامه داد: نمی خواستم به کشتی بیایم و حمید سوریان بسیار پیگیر شد، از همین جا بگویم که کمی از دست من ناراحت است اما می خواهم بیاید و آشتی کنیم (با شوخی)، اصرار حمید سوریان باعث شد که استخاره کنم و خوب آمد و من نیامده ام که خود را مطرح کنم بلکه آمده ام که زحمت کشتی را بکشم و اگر جامعه کشتی به حقش برسد، خوشحال می شوم و لذت می برم. یک چیز دیگر راه هم بگویم اگر اهل بیت (ع) و امام زمان (عج) نباشند حرف زدنم را نیز بلد نیستم و اگر ما هستیم به لطف ایشان است و کاری که انجام می دهم برای برای رضایت امام زمان (عج) است.

وی در مورد انتخابات هیئت رئیسه اتحادیه جهانی گفت: حمید سوریان برای حضور در این انتخابات تمایل نداشت و هرچه اصرار کردیم نپذیرفت، لحظات آخر بود و ما نیز فرصت معرفی کس دیگری را نداشتیم و به اصرار حمید سوریان، بنده کاندید این پست مهم شدم اما بگویم دلم نمی آید پول کشور را خرج اینطور مسائل کنم، از طرفی آنقدر مشکلات و درگیری وجود دارد که فرصت لابی کردن راهم ندارم و پیش بینی اینکه رأی بیارم را هم ندارم.

دبیر در مورد شرایط تیم امید گفت: این تصمیم را پارسال گرفتیم که این تیم ها سرمربی نداشته باشند و حکم سرمربیان قبل هم پس از رقابت های سال گذشته به پایان رسید. نظری که محمد بنا و پژمان درستکار داشتند این بود که کشتی گیران امید از کشتی گیران تیم های جوانان و بزرگسالان و حاضر در چرخه ی انتخابی هستند و چون این مربیان شرایط این تیم ها را بهتر می دانند، مدیریت این تیم ها بر اساس تصمیمات آن ها خواهد بود.