سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه
گفت و گو با سفیر جمهوری صربستان در تهران؛

توصیه لالوویچ تعامل با کشتی ایران است

بهترین خاطره من شب گذشته بود که به فرودگاه امام خمینی (ره) رفتم و هنگام بدرقه کشتی گیران فرنگی کار ایرانی که عازم مسابقات جهانی بلگراد بودند، از نزدیک با محمد بنا مربی بلندآوازه ایران آشنا شدند.

دراگان تودوروویچ سفیر جمهوری صربستان مردی شیک پوش و بسیار خوش برخورد است که در دیدار نمایندگان پایگاه خبری البرز ورزشی نشان داد که یک جنتلمن واقعی است و چقدر سفرایی که مردمدار و خوش برخورد هستند می توانند معرف فرهنگ یک کشور باشند. با دراگان تودوروویچ در زمینه های مختلف از جمله نقش ورزش در دیپلماسی تا تاثیرات لالوویچ رئیس صربستانی اتحادیه جهانی کشتی صحبت کردیم.  

سفیر صربستان در تهران درباره دلایل میزبانی مسابقات جهانی کشتی گفت: ما پیش از این میزبان مسابقات قهرمانی اروپا بودیم. البته که در فوتبال و کشتی مسابقات مهمی را میزبانی می کنیم اما این بار تصمیم گرفتیم که از طریق ورزش کشورمان را بیشتر به جهانیان بشناسانیم. نزدیک به دویست ورزشکار از چهارصد کشور دنیا به بلگراد می آیند و این هم از جهات فرهنگی و هم از لحاظ اقتصادی برای کشور ما خوب است.

دراگان درباره ارتباط کشتی ایران و صربستان گفت: آقای لالوویچ بارها به رئیس فدراسیون کشتی صربستان سفارش کرد که با علیرضا دبیر رئیس فدراسیون ایران تعامل داشته باشند. این ارتباطات به نفع کشتی ما خواهد بود چرا که ایرانیان در کشتی دنیا بسیار مطرح هستند.

وی درباره ایرانیان حاضر در صربستان و چگونگی گرفتن روادید از این سفارتخانه نیز گفت: در حال حاضر حدود 200 ایرانی در کشور ما زندگی می کنند ولی برای گرفتن ویزا باید پروسه ای 90 روزه را طی کنند. دراگان درباره شانس قهرمانی مسابقات بلگراد نیز گفت: دلم می خواهد که صربستان اول شود اما از کشتی ایران و آمریکا نیز نباید غافل ماند. پیش بینی اینکه کدام تیم روی سکو می ایستد، کار دشواری است.

دراگان در مورد مردم ایران و شرایط اقلیمی و فرهنگی کشورمان گفت: مردمانی اصیل و با فرهنگ داریم که همیشه دوست دارند به دیگران کمک کنند. به لحاظ طبیعی نیز باید بگویم برخلاف برخی گفته ها ایران به جای چهارفصل، هشت فصل آب و هوایی دارد و تنوع اقلیمی در این کشور بی نظیر است.
سفیر صربستان در خاتمه با اشاره به اینکه یکی از خاطرات شیرین وی مهار پنالتی رونالدو در جام جهانی قبلی توسط بیرانوند، دروازه بان ایران است، یادآور شد: من در رستورانی با خانواده ام حضور داشتم که دیدم با زدن این گل از فرط شادی مردم سقف رستوران به لرزه درآمد.

گفت و گو: احمد دباغ