جمعه دهم فروردین ماه
والیبال قهرمانی جهان در خط پایان؛

ایتالیا و خط بطلان بر نام ستارگان بزرگ

ایتالیایی های جوان تیم پرستاره لهستان را در حضور 10 هزار تماشاگر مات کرد. کورک یکه تاز این روزهای قطرپاسور والیبال جهان و یارانش نتوانستند جلوی موج جوانی را بگیرند که قاره اروپا را در نوردیده و جهانی شده است.

بازیکنان ایتالیا گیم اول را که باختند، به هیچ وجه شیرازه آنها از هم نپاشید؛ چرا که یک مربی بزرگ که کپیه ای از استاد ولاسکو بود، آنان را از تلاطم روحی و روانی نجات داد تا با اعتماد به نفسی بی نظیر زمین لهستانی ها بتازند و یک دم کم نیاورند. این نقش مربیان مسلط به امور فنی و روانی در جهان والیبال است. دی جورجی همانند گربیج از بهترین پاسورهای دنیا در قرن بیستم بودند ولی اولی در مکتب والیبال ایتالیا پرورش یافت و نمودی از مربیان سرزمین چکمه ای بود.

جوانان آکسوری، لاویا، رومانو و میچله تو که حدود چهارسال پیش در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در منامه با مربیگری مادام مونیکا و البته نظارت فنی ولاسکو بعد از ایران نایب قهرمان شده بودند، در این مدت آنقدر رشد کردند که بر نام هرچه فوق ستاره در دنیای توپ و تور بود، خط بطلان کشیدند و خود ستارگانی فروزان در عالم والیبال شدند.

در این رهگذر البته که جیانلی پاسور جوان اما با تجربه ایتالیا نقشی مهم داشت. او هم محصول توجه بهنگام مدیران والیبال ایتالیا به نسل جوان بود. جیانلی زمانی در سن 17 سالگی فیکس پست پاسوری تیم ملی ایتالیا شد که پاسورهای بزرگی همچون تراویکا و دیویدسیتا می درخشیدند ولی ما حتی برای مسابقات معمولی قونیه هم بازیکنانی را فرستادیم که بیشتر در ته خط ورزش قهرمانی قرار داشتند. در این مقوله قصد مقایسه نداریم ام همان گونه که بارها گفته ایم والیبال را باید علمی و اصولی بیاموزیم و برای امور بنیادی خود همانند ایتالیایی ها از مینی والیبال آغاز کنیم و بهترین مربیان ایتالیایی را برای آموزش تیم های پایه فرا بخوانیم. مربیان ایرانی برای ما ارجحیت دارند ولی باید بپذیریم که از مشاوره مربیان صاحب کلاس بی بهره نخواهیم بود.

بعد از قهر مانی رویایی ایتالیا...

ارزشمند بازیکن: سیمونه جیانلی – ایتالیا

بهترین پاسور: سیمونه جیانلی – ایتالیا

بهترین لیبرو: فابیو بالاسو – ایتالیا

بهترین مدافع میانی: متئوش بیه‌نیه‌ک – لهستان و جان لوکا گالاسی – ایتالیا

بهترین قطر پاسور: بارتوش کورک – لهستان

بهترین دریافت‌کننده قدرتی: یوآندی لئال – برزیل و کمیل سمنیوک لهستان

رتبه‌بندی تیم‌های اول تا بیست‌وچهارم قهرمانی مردان جهان 2022 به قرار زیر است:

1- ایتالیا

2- لهستان

3- برزیل

4- اسلوونی

5- فرانسه

6- آمریکا

7- اوکراین

8- آرژانتین

9- صربستان

10- هلند

11- ترکیه

12- ژاپن

13- ایران

14- کوبا

15- آلمان

16- تونس

17- کانادا

18- مکزیک

19- مصر

20- بلغارستان

21- قطر

22- پورتوریکو

23- کامرون

24- چین

نویسنده: جمشید حمیدی